Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Materiały sypkie są obecnie jednymi z najczęściej transportowanych ładunków w przemyśle. Nic więc dziwnego, że w celu ich przewiezienia dąży się do wdrożenia jak najlepszych i wygodnych rozwiązań. Większość tego typu ładunków różni się od siebie specyfikacją, przez co wymagana jest dostępność zróżnicowanej floty pojazdów.
Istotne są także umiejętności i doświadczenie przewoźnika. Firmy przewozowe oferujące transport ładunków sypkich są zaopatrzone wyłącznie w wykwalifikowanych kierowców i spedytorów. Co wchodzi w skład materiałów sypkich oraz czym charakteryzuje się ten rodzaj przewozu? O tym poniżej.
Do grupy materiałów sypkich zalicza się głównie artykuły budowlane. Nie jest to jednak asortyment pokroju pustaków czy dachówek, gdyż takie możemy przewieźć transportem drobnicowym. Mowa tutaj bardziej o materiałach takich jak piasek, cement czy wapno. To jednak nie wszystko. Tego typu transportem możemy dostarczać, chociażby pszenicę i różnego rodzaju zboża.
W zależności od przewożonego materiału zadaniem firmy jest taki dobór i przygotowanie pojazdu, który zapewni optymalne warunki i nie doprowadzi do zniszczeń kruszywa. Pozostałymi materiałami przewożonymi transportem sypkim są, chociażby cukier, sól, pasza, węgiel, ryż czy nawet ziemia. Nie jest natomiast powiedziane, że każdy w wyżej wymienionego asortymentu powinien być przewożony luzem. Metod na transport ładunków sypkich jest naprawdę wiele, a wybrany sposób zależy głównie od konkretnego pojazdu z floty.
Materiały do produkcji żywności posiadające z reguły niewielką masę, przewozi się w silosach. W zależności od ilości rodzajów przewożonego towaru sięga się po silosy jedno- lub dwukomorowe. Do ich opróżniania służy głównie lej zsypowy oraz podnośnik hydrauliczny. Sporo asortymentu jest przewożone także luzem. Przykładem może być, chociażby węgiel, piasek czy żwir. Do takich celów używa się wyłącznie pojazdów z nadwoziem samowyładowczym tylnozsypowym.
Należy wspomnieć jeszcze, że materiały sypkie mogą być transportowane także przy użyciu zwykłych ciągników siodłowych. W takim wypadku jednak nie wsypuje się ładunku luzem, a przewozi go, chociażby w workach, beczkach czy kontenerach.
Warto zaznaczyć, że transport kruszywa odbywa się nie tylko przy użyciu pojazdów poruszających się po drogach. Gdyby tak było, nasz kraj nie importowałby zza granicy wielu cennych surowców. Przewóz materiałów sypkich realizowany jest także za pomocą statków transportowych i kolei.
Masowiec morski to obiekt, przy którego użyciu przewozi się największe ilości ładunków sypkich. Wysłany nim asortyment jest w stanie wypełnić kilkadziesiąt tirów i wagonów kolejowych. Trzeba jednak pamiętać, aby taki towar na statku odpowiednio zabezpieczyć. Przede wszystkim, należy uniemożliwić mu przesypywanie się. Zależy to oczywiście od masy samego ładunku, jednak odpowiednie zabezpieczenie gwarantuje udane dotarcie statku w miejsce docelowe.
11 lipca 2025
Ford Trucks w ramach realizacji nowego programu szkoleń dla kierowców na terenie całej Europy podpisał umowę partnerską z belgijską firmą [...]
9 lipca 2025
Rozwiązania typu Sale & Rentback, oferowane przez niezależnych liderów rynku wynajmu pojazdów ciężarowych – takich jak TIP Group – mogą [...]
2 lipca 2025
Donald Tusk Prezes Rady Ministrów zapowiedział wprowadzenie od 7 lipca br. kontroli na przejściach granicznych z Niemcami oraz z Litwą. [...]
30 czerwca 2025
Branża transportowo-logistyczna to kręgosłup europejskiej gospodarki – szybka, elastyczna, ale też narażona na silne wahania rynkowe i problemy z płynnością [...]
20 czerwca 2025
Większość przewoźników w Polsce nie negocjuje kontraktów, tylko je podpisuje – również jeśli zawierają skrajnie niesprawiedliwe, a nawet nielegalne zapisy. [...]
13 czerwca 2025
Polski Instytut Transportu Drogowego prezentuje raport branżowy z danymi, analizą i komentarzami praktyków branży.
5 maja 2025
Legal Telematics i CRT Partner łączą siły dla flot pojazdów - nowa jakość w zarządzaniu flotą
28 marca 2025
Flota pojazdów musi być technicznie sprawna i ekonomicznie opłacalna. Rosnące koszty inwestycji i presja konkurencji wymagają innowacyjnych rozwiązań. Jednym z [...]
26 marca 2025
Polska branża transportowo-logistyczna (TSL) wychodzi z okresu niepewności, ale nadal zmaga się z problemami płynności finansowej – wynika z raportu [...]
24 marca 2025
Spotkania Transportowe zawitały do Katowic, gdzie 20 marca 2025 odbyła się druga odsłona wiosennej edycji tej cyklicznej konferencji merytoryczno-biznesowej, kierowanej [...]
3 marca 2025
Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych z dnia 21 listopada 2024 roku, od 2026 roku miasta liczące [...]
11 lutego 2025
Zapraszamy do udziału w pierwszej tegorocznej edycji cyklicznej, bezpłatnej konferencji „Spotkania Transportowe – Wiosna 2025”, która odbędzie się 20 lutego [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!