Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Jakie czynniki w tym roku oddziałują najsilniej na rynek specjalistycznych naczep i przyczep, pytamy Tomasza Bartoszewicza, prezesa zarządu PTM Polska, dystrybutora takich marek jak STAS, Hueffermann, FGM, Ekeri, Langendorf, a od niedawana również Granalu i Tecnokar.
W tym roku rynek naczep i przyczep skurczył się wg danych PZPM o ponad 12%. Z czego wynika to spowolnienie?
Mijający rok był trudny, wyjątkowy i wymagający. To był rok szokujących wzrostów cen ciągników i naczep. Najsilniej na rynek oddziaływały: spadki ilości ładunków, braki w łańcuchach dostaw, braki dostępności pojazdów ciężarowych oraz odstraszające wzrosty cen.
Ale to nie powstrzymało nas od działania. Nasza firma wykonała wielkie zadanie: pierwszy raz wystawiliśmy się na zagranicznych targach (w Monachium i w Hanowerze). Nie tylko pokazaliśmy pojazdy naszej produkcji, ale też podpisaliśmy umowy na dystrybucję w Polsce kolejnych dwóch marek: hiszpańskiej Granalu i włoskiej Tecnokar. To ważne kroki w kierunku rozwoju PTM Polska.
W jakim stopniu na rynek oddziaływały takie czynniki, jak problemy z komponentami wynikające jeszcze z konsekwencji pandemii, wzrost cen energii i wahania kursów walut w związku z wojną w Ukrainie oraz spowalniająca koniunktura?
Ceny surowców i braki podzespołów do produkcji to główne trudności, konsekwencje widać w inflacji i niepewnej przyszłości, co hamuje inwestycje.
Jak wyglądała sprzedaż naczep i przyczep marek oferowanych przez PTM Polska w tym roku?. Czy i w jakim stopniu może jeszcze do końca roku zmienić się ten wynik?
Wśród naczep, które sprzedajemy widzimy spadki na poziomie 15-20%. Jednak jest też grupa z rekordowym wynikiem – to przyczepy do hakowców, dopiero w końcówce roku rynek się nasycił.
Jak wygląda w Polsce rynek ruchomych podłóg? Jakie czynniki wpływają na kształtowanie się tego rynku w Polsce?
Rynek powoli się nasyca. Po dziesięciu miesiącach tego roku zarejestrowano 320 szt. takich naczep. Szacujemy, że do końca roku może dojść jeszcze 70 szt., co oznacza, że ten rok będzie o około 100 sztuk słabszy niż 2021 (rekordowy). Wracamy pokornie do wolumenu z lat 2018–2020.
Czynniki wpływające na kształtowanie się tego rynku w Polsce są różne, głównie wynikają ze stawek, ale i sytuacji w branży komunalnej, drzewnej i rolniczej.
Rok 2022 to wydłużające się terminy dostaw, renegocjacje cen na podpisane już zamówienia i rezygnacje z odbioru zamówionych pojazdów. Jak to wyglądało w przypadku PTM Polska? Ile dzisiaj trzeba czekać na odbiór zamówienia?
Tak faktycznie było. My nie zmieniliśmy ceny żadnemu klientowi – to zasługa naszych dostawców. Moim zdaniem to dobra decyzja. Terminy realizacji zamówień na naczepy nie są już dzisiaj bardzo długie – trzeba czekać od 3 do 6 miesięcy, to normalna sytuacja.
Jakie trendy można dzisiaj zaobserwować na rynku pojazdów specjalistycznych. Jakie pojazdy są teraz poszukiwane, a co traci na popularności?
Według mnie sprzedaż wszystkich rodzajów pojazdów dzisiaj spada. Być może rynek pojazdów niskopodwoziowych zyskał dzięki zamówieniom branży zbrojeniowej.
Jak będzie wyglądał rok 2023 na rynku naczep i przyczep? Czego możemy się spodziewać?
W przyszłym roku chcemy dobrze reagować na zmiany i potrzeby rynku. Od kilku miesięcy to tzw. ręczne sterowanie – tryb manualny w biznesie.
Według wszelkich sygnałów 2023 będzie rokiem kolejnej korekty liczby sprzedanych pojazdów. To efekt spowolnienia gospodarczego. Na rynek będzie oddziaływała też sytuacja na Ukrainie i to jak się dalej potoczy…. Wojna to dramat i nikomu nie przynosi korzyści w sektorze transportu. Transport to barometr gospodarki, a wojna krzywdzi gospodarkę.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Katarzyna Dziewicka
11 lipca 2025
Ford Trucks w ramach realizacji nowego programu szkoleń dla kierowców na terenie całej Europy podpisał umowę partnerską z belgijską firmą [...]
9 lipca 2025
Rozwiązania typu Sale & Rentback, oferowane przez niezależnych liderów rynku wynajmu pojazdów ciężarowych – takich jak TIP Group – mogą [...]
2 lipca 2025
Donald Tusk Prezes Rady Ministrów zapowiedział wprowadzenie od 7 lipca br. kontroli na przejściach granicznych z Niemcami oraz z Litwą. [...]
30 czerwca 2025
Branża transportowo-logistyczna to kręgosłup europejskiej gospodarki – szybka, elastyczna, ale też narażona na silne wahania rynkowe i problemy z płynnością [...]
20 czerwca 2025
Większość przewoźników w Polsce nie negocjuje kontraktów, tylko je podpisuje – również jeśli zawierają skrajnie niesprawiedliwe, a nawet nielegalne zapisy. [...]
13 czerwca 2025
Polski Instytut Transportu Drogowego prezentuje raport branżowy z danymi, analizą i komentarzami praktyków branży.
5 maja 2025
Legal Telematics i CRT Partner łączą siły dla flot pojazdów - nowa jakość w zarządzaniu flotą
28 marca 2025
Flota pojazdów musi być technicznie sprawna i ekonomicznie opłacalna. Rosnące koszty inwestycji i presja konkurencji wymagają innowacyjnych rozwiązań. Jednym z [...]
26 marca 2025
Polska branża transportowo-logistyczna (TSL) wychodzi z okresu niepewności, ale nadal zmaga się z problemami płynności finansowej – wynika z raportu [...]
24 marca 2025
Spotkania Transportowe zawitały do Katowic, gdzie 20 marca 2025 odbyła się druga odsłona wiosennej edycji tej cyklicznej konferencji merytoryczno-biznesowej, kierowanej [...]
3 marca 2025
Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych z dnia 21 listopada 2024 roku, od 2026 roku miasta liczące [...]
11 lutego 2025
Zapraszamy do udziału w pierwszej tegorocznej edycji cyklicznej, bezpłatnej konferencji „Spotkania Transportowe – Wiosna 2025”, która odbędzie się 20 lutego [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!