Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
MAN wychodzi naprzeciw tendencji do elektryfikacji transportu przebiegającego w pobliżu ludzkich siedzib. Dostawczy eTGE jest propozycją uniwersalnego pojazdu o gabarytach dostosowanych do pracy w gęstym ruchu. Spędziliśmy z nim cały dzień, żeby przekonać się, czy jego zasoby energii dorównują naszym.
MAN wychodzi naprzeciw tendencji do elektryfikacji transportu przebiegającego w pobliżu ludzkich siedzib. Dostawczy eTGE jest propozycją uniwersalnego pojazdu o gabarytach dostosowanych do pracy w gęstym ruchu. Spędziliśmy z nim cały dzień, żeby przekonać się, czy jego zasoby energii dorównują naszym.
Elektryczny MAN eTGE oferowany jest jako krótki furgon (wg nomenklatury producenta „standardowy”) z wysokim dachem. Objętość ładowni wynosi 10,7 m3, co odpowiada furgonowi z silnikiem Diesla i napędem kół tylnych lub 4×4. Wersja przednionapędowa ma 11,3 m3. MAN eTGE występuje w wariantach o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 lub 4,25 t, ich ładowność wynosi odpowiednio 950 i 1750 kg. Nasz MAN eTGE 3.140 miał dmc 3,5 t.
Z punktu widzenia kierowcy elektryczny MAN niewiele różni się od wersji z silnikiem spalinowym. W układzie przeniesienia napędu nie ma skrzyni biegów, dlatego eTGE ma wybierak podobny do tego, jaki mają samochody z automatyczną skrzynią. Wskaźniki są podobne, lecz na „zegarze” obrotomierza silnika elektrycznego jest również skala wskazującą stopień odzysku energii hamowania. Ulokowany poniżej mały wskaźnik obrazuje ogólnie dostępną do użycia moc. Na polu prędkościomierza jest wskaźnik energii, jaka pozostała w akumulatorach.
Silnik ma 100 kW, czyli 136 KM, lecz maksymalny moment obrotowy dochodzi do 290 Nm. Wysoki moment jest dostępny niemal „od zera”, zatem eTGE znakomicie przyspiesza.
Prędkość maksymalną ograniczono fabrycznie do 90 km/h z myślą o spowolnieniu zużycia energii. Firma deklaruje średnie zużycie na poziomie 20 kWh/100 km, a maksymalny zasięg wg NEDC przekracza 170 km. Przy zużyciu energii rzadko przekraczającym 19 kWh na 100 km udało nam się do niego zbliżyć. Przejechaliśmy 120 km i nie czekaliśmy aż MAN wyczerpie się „do dna”, ale na podstawie informacji z komputera pokładowego, który na koniec dnia określił dostępny zasięg na 45 km, szacujemy, że bylibyśmy w stanie pokonać 150÷160 km.
MAN-a można ładować prądem przemiennym (AC), 3-fazowym co zajmuje około 5 i pół godziny. Wtyczka „combo” umożliwia szybkie podładowanie auta prądem stałym (DC) do 80% pojemności akumulatorów w ciągu 45 minut. Na wyposażeniu jest również ładowarka, która pozwala skorzystać ze zwykłego, domowego gniazdka 230 V, ale wówczas ładowanie do pełna trwa 9-10 godzin. W zarządzaniu ładowaniem oraz innymi funkcjami samochodu pomaga e-Manager, z którym można komunikować się za pośrednictwem centralnego ekranu dotykowego.
Pojemność zestawu akumulatorów wynosi 36 kWh, a producent daje na nie gwarancję na 8 lat lub 160 000 km. Dopuszcza jednak spadek pojemności akumulatorów o 30%, wynikający z „charakterystyki elementów” użytych do ich budowy.
MAN eTGE sprawia bardzo dobre wrażenie. Jest dynamiczny i bardzo dobrze wyciszony. W kabinie nie słychać przeciągłych dźwięków typowych dla pojazdów elektrycznych.
Cały opis testu przeczytasz w majowym wydaniu miesięcznika Truck & Van.
Zobacz filmy z testu, podziel się swoimi komentarzami i uwagami
Zobacz galerię zdjęć z testu
11 lipca 2025
Ford Trucks w ramach realizacji nowego programu szkoleń dla kierowców na terenie całej Europy podpisał umowę partnerską z belgijską firmą [...]
9 lipca 2025
Rozwiązania typu Sale & Rentback, oferowane przez niezależnych liderów rynku wynajmu pojazdów ciężarowych – takich jak TIP Group – mogą [...]
2 lipca 2025
Donald Tusk Prezes Rady Ministrów zapowiedział wprowadzenie od 7 lipca br. kontroli na przejściach granicznych z Niemcami oraz z Litwą. [...]
30 czerwca 2025
Branża transportowo-logistyczna to kręgosłup europejskiej gospodarki – szybka, elastyczna, ale też narażona na silne wahania rynkowe i problemy z płynnością [...]
20 czerwca 2025
Większość przewoźników w Polsce nie negocjuje kontraktów, tylko je podpisuje – również jeśli zawierają skrajnie niesprawiedliwe, a nawet nielegalne zapisy. [...]
13 czerwca 2025
Polski Instytut Transportu Drogowego prezentuje raport branżowy z danymi, analizą i komentarzami praktyków branży.
5 maja 2025
Legal Telematics i CRT Partner łączą siły dla flot pojazdów - nowa jakość w zarządzaniu flotą
28 marca 2025
Flota pojazdów musi być technicznie sprawna i ekonomicznie opłacalna. Rosnące koszty inwestycji i presja konkurencji wymagają innowacyjnych rozwiązań. Jednym z [...]
26 marca 2025
Polska branża transportowo-logistyczna (TSL) wychodzi z okresu niepewności, ale nadal zmaga się z problemami płynności finansowej – wynika z raportu [...]
24 marca 2025
Spotkania Transportowe zawitały do Katowic, gdzie 20 marca 2025 odbyła się druga odsłona wiosennej edycji tej cyklicznej konferencji merytoryczno-biznesowej, kierowanej [...]
3 marca 2025
Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych z dnia 21 listopada 2024 roku, od 2026 roku miasta liczące [...]
11 lutego 2025
Zapraszamy do udziału w pierwszej tegorocznej edycji cyklicznej, bezpłatnej konferencji „Spotkania Transportowe – Wiosna 2025”, która odbędzie się 20 lutego [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!