#ad

MAN Truck & Bus: Chcemy wyznaczać przyszłe kierunki rozwoju

MAN Truck & Bus: Chcemy wyznaczać przyszłe kierunki rozwoju

O trudnościach i sukcesach roku 2021 oraz prognozach i planach na ten rok rozmawiamy z Marcem Martinezem, prezesem zarządu MAN Truck & Bus Polska.

Rok 2021 to wysokie wzrosty i rekordy sprzedaży. Jak to wygląda z perspektywy firmy MAN?

Mimo panującej nadal pandemii rok 2021 był niezwykle udany – dla całej branży i dla MAN Truck & Bus. Nasz poziom sprzedaży był wyższy niż ten z 2019 r. Całkowita sprzedaż w Grupie TRATON wzrosła w ubiegłym roku o 43%, a liczba przyjętych zamówień o 66%. Sprzedaż MAN-a wzrosła w ubiegłym roku o 15%, firma ma obecnie największy portfel zamówień wynoszący 142 000 jednostek. MAN Truck & Bus Polska jest częścią tego sukcesu, w ubiegłym roku dostarczyliśmy naszym klientom rekordową liczbę 9250 nowych i używanych samochodów ciężarowych, vanów i autobusów.

Osiągnięcie takich dobrych wyników nie było łatwe, biorąc pod uwagę problemy, jakie występowały w związku z ograniczeniami dostaw komponentów niezbędnych do produkcji. Pod względem liczby sprzedanych pojazdów marki MAN po raz pierwszy rynek polski stał się w ubiegłym roku drugim co do wielkości w Europie po rynku niemieckim. Jednocześnie wart zauważenia jest fakt, że wobec trudności w dostawach nowych pojazdów klienci realizowali swoje potrzeby transportowe, korzystając z ofert rynku wtórnego. To bardzo uzdrowiło sytuację na europejskim rynku.

 

Mimo tych sukcesów, MAN w 2021 roku spadł w rankingu sprzedaży pojazdów ciężarowych w Polsce z drugiej pozycji na czwartą. Skąd taka nagła zmiana? Co poszło nie tak?

Rynek w ubiegłym roku urósł w bardzo znacznym stopniu i przyznam, że nie udało nam się tego odpowiednio wcześnie przewidzieć. Na terenie Unii Europejskiej wzrost rok do roku wyniósł blisko 17%, na największych rynkach, jak Francja czy Niemcy, było to o wiele mniej, bo 5,5–5,6%, a w Polsce ten wzrost był dużo większy – bo aż o 58%. Sytuację utrudniały braki w dostawach komponentów i to, że nie mogliśmy realizować dostaw tak, jak było to potrzebne. W fabrykach MAN zabrakło wolnych miejsc produkcyjnych.

 

Jakie pojazdy cieszyły się największą popularnością w ubiegłym roku?

Tradycyjnie ciągniki siodłowe zdominowały rynek. Nowa generacja pojazdów ciężarowych MAN z tytułem Truck of the Year 2021 spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem rynkowym. Nie tylko ze względu na poprawę efektywności i niższe o 8% zużycie paliwa w porównaniu do poprzedniego modelu, ale także ze względu na bardzo dobrze oceniane usługi i obsługę klientów.

Rekordowy poziom sprzedaży uzyskaliśmy także w segmencie samochodów dostawczych. MAN TGE jest coraz popularniejszy wśród klientów. To nie tylko zasługa bardzo dobrego produktu, który w wersji standardowej jest doskonale wyposażony, ale także obsługi posprzedażnej i dostępności serwisów.

 

Jak będzie wyglądał ten rok na rynku pojazdów ciężarowych? Czy popyt utrzymuje się na wysokim poziomie?

Myślę, że sprzedaż utrzyma się na podobnym poziomie lub będzie nieco niższa. Być może na początku II kwartału pojawią się dobre wieści i będziemy mogli zwiększyć produkcję oraz poprawić nasze udziały rynkowe. Pamiętajmy, że zależy to od dostępności komponentów. Sytuacja ta dotyka wszystkich producentów, nie tylko firmę MAN, i nie mogę wykluczyć tego, że oni poradzą sobie w tej trudnej sytuacji lepiej. Dużo też zależy od konsekwencji wprowadzenia pakietu mobilności oraz sytuacji polityczno-gospodarczej w Europie.

 

Jakie plany na ten rok ma firma MAN Truck & Bus?

Nadal będziemy skupiać się na kompleksowych rozwiązaniach dla biznesu i oferować naszym klientom innowacyjne rozwiązania cyfrowe w ramach usług RIO czy MAN Now. Już w tym roku klienci będą mogli za pomocą aplikacji w smartfonie dokonać np. aktualizacji oprogramowania skrzyni biegów. Na drogach pojawi się MAN TGX Model Year 2022 z systemem cyfrowych lusterek i adaptacyjnym momentem obrotowym w nowych silnikach Euro 6e.

W segmencie samochodów dostawczych mocno stawiamy na pojazdy z napędem elektrycznym. Mamy bardzo dobrą ofertę produktową i finansową, którą można zrealizować w ramach programu rządowego „Mój elektryk” i uzyskać dofinansowanie nawet do 70 000 zł.

Trzy głównie strategiczne cele MAN Truck & Bus Polska w 2022 r. to dalsze działania na rzecz ułatwiania naszym klientom prowadzenia biznesu. Będziemy również wzmacniać naszą firmę, sieć serwisową i cały zespół pracowników, aby w naszych strukturach stawać się przedsiębiorstwem elastycznie reagującym na zmienne sytuacje rynkowe i pozostawać stabilnym i odpornym na zakłócenia parterem biznesowym w tak trudnych, jak obecnie, czasach. Chcemy również stać na czele innowacyjnych procesów zachodzących w naszej branży i być marką wyznaczającą przyszłe kierunki rozwoju. Mamy bardzo silny zespół, który jest jednym z głównych filarów nowej strategii rynkowej MAN.

 

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Katarzyna Dziewicka

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!