Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Pandemia koronawirusa (SARS-CoV-2) oraz działania poszczególnych służb w niemal wszystkich Państwach europejskich mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie transportu drogowego. Na wszelkie analizy i oceny wpływu długofalowego na transport i logistykę przyjdzie jeszcze czas.
Teraz postarajmy się przede wszystkim działać sprawnie, racjonalnie i bezpiecznie oraz pomagać sobie wzajemnie, również w kwestii dostępu do informacji.
>> Transport drogowy co do zasady może funkcjonować, póki co bez względu na przewożony towar. Kierowcom i przedsiębiorcom zaleca się szczególne środki ostrożności, w szczególności ograniczenie do minimum kontaktów z innymi osobami, wyposażenie kierowców w środki dezynfekcyjne, maseczki czy rękawiczki jednorazowe.
> Wiele krajów europejskich ogranicza lub zamyka swoje granice, jednak NIE DOTYCZY to transportu towarów, który ma odbywać się bez zakłóceń, ale niekiedy na specjalnych warunkach. W niektórych krajach (np. Włochy) dopuszczony jest ruch tylko i wyłącznie w celu załadowania lub rozładowania towarów.
> Większość polskich przejść granicznych funkcjonuje, ale na wielu z nich tworzą się kilkugodzinne kolejki (zwłaszcza na granicy z Niemcami i Czechami).
> Kierowcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy rzeczy, po przekroczeniu granicy Polski, zwolnieni są obowiązkowej kwarantanny. Dotyczy to tylko kierowców poruszających się pojazdami ciężarowymi podczas wykonywania transportu drogowego rzeczy. Kierowca, który pozostawił pojazd za granicą, a wraca np. busem (pasażerskim) w celu odebrania odpoczynku tygodniowego będzie podlegał normalnej procedurze kwarantanny domowej.
> Niektóre kraje (na chwilę obecną Hiszpania, Belgia, Norwegia) decydują, że w tym okresie nie będą karały kierowców i przedsiębiorców za naruszenie czasu pracy kierowców. Oczywiście we wszystkim należy zachować zdrowy umiar i bezpieczeństwo.
> W niektórych krajach zawiesza się też weekendowe zakazy ruchu dla pojazdów ciężarowych (wykonujących transport art. spożywczych lub higienicznych)
> Pamiętajmy, że w wyjątkowych sytuacjach kierowca ma prawo niezastosować się do przepisów 561/2006 korzystając m.in. z zapisów art. 12 lub odwołując się wprost do działania w tzw. stanie wyższej konieczności.
Należy jednak przy tym możliwie dokładnie udokumentować faktyczne przyczyny odstąpienia od przepisów, w szczególności dokonać opisu na wydruku lub tarczce tachografu. To szczególnie ważne w przypadku np. późniejszych kontroli w przedsiębiorstwie lub innego postępowania administracyjnego/cywilnego lub karnego, by móc jasno i klarownie wyjaśnić sytuację sprzed paru tygodni.
Zachęcamy do bieżącego śledzenia komunikatów przede wszystkim poprzez media społecznościowe.
Wszystkie informacje związane z bieżącą sytuacją koronawirusową oznaczamy tagiem #koronawirus
11 lipca 2025
Ford Trucks w ramach realizacji nowego programu szkoleń dla kierowców na terenie całej Europy podpisał umowę partnerską z belgijską firmą [...]
9 lipca 2025
Rozwiązania typu Sale & Rentback, oferowane przez niezależnych liderów rynku wynajmu pojazdów ciężarowych – takich jak TIP Group – mogą [...]
2 lipca 2025
Donald Tusk Prezes Rady Ministrów zapowiedział wprowadzenie od 7 lipca br. kontroli na przejściach granicznych z Niemcami oraz z Litwą. [...]
30 czerwca 2025
Branża transportowo-logistyczna to kręgosłup europejskiej gospodarki – szybka, elastyczna, ale też narażona na silne wahania rynkowe i problemy z płynnością [...]
20 czerwca 2025
Większość przewoźników w Polsce nie negocjuje kontraktów, tylko je podpisuje – również jeśli zawierają skrajnie niesprawiedliwe, a nawet nielegalne zapisy. [...]
13 czerwca 2025
Polski Instytut Transportu Drogowego prezentuje raport branżowy z danymi, analizą i komentarzami praktyków branży.
5 maja 2025
Legal Telematics i CRT Partner łączą siły dla flot pojazdów - nowa jakość w zarządzaniu flotą
28 marca 2025
Flota pojazdów musi być technicznie sprawna i ekonomicznie opłacalna. Rosnące koszty inwestycji i presja konkurencji wymagają innowacyjnych rozwiązań. Jednym z [...]
26 marca 2025
Polska branża transportowo-logistyczna (TSL) wychodzi z okresu niepewności, ale nadal zmaga się z problemami płynności finansowej – wynika z raportu [...]
24 marca 2025
Spotkania Transportowe zawitały do Katowic, gdzie 20 marca 2025 odbyła się druga odsłona wiosennej edycji tej cyklicznej konferencji merytoryczno-biznesowej, kierowanej [...]
3 marca 2025
Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych z dnia 21 listopada 2024 roku, od 2026 roku miasta liczące [...]
11 lutego 2025
Zapraszamy do udziału w pierwszej tegorocznej edycji cyklicznej, bezpłatnej konferencji „Spotkania Transportowe – Wiosna 2025”, która odbędzie się 20 lutego [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!