#ad

Jazda na dwie karty i skracanie odpoczynków

Jazda na dwie karty i skracanie odpoczynków

Posługiwanie się cudzymi kartami, prowadzenie pojazdu bez wymaganych przerw i jazdę nawet o kilka godzin dłużej niż pozwalają przepisy wykazały kontrole inspektorów opolskiej, łódzkiej i mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. W jednym przypadku kierowca korzystał z dwóch kart, by ukryć kilkadziesiąt naruszeń czasu pracy.

W niedzielę (2 listopada) w Byczynie opolscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zespół pojazdów, jadący z Kalisza do Wołczyna w celu pobrania ładunku, który miał trafić do Niemiec. Analiza danych z tachografu wykazała, że kierowca prowadził pojazd, posługując się kartą należącą do swojego syna. Mężczyzna przyznał, że chciał zaoszczędzić czas i pobrać ładunek jeszcze przed rozpoczęciem ewidencji swojej aktywności, aby następnie – już po przekroczeniu granicy – realizować przewóz na własnej karcie kierowcy. Takie działanie miało umożliwić mu uniknięcie obowiązkowych przerw i odpoczynków wynikających z przepisów o czasie prowadzenia pojazdu. Dalsza kontrola ujawniła jeszcze inne nieprawidłowości dotyczące czasu prowadzenia pojazdu oraz odpoczynków. Kierowcy zatrzymano prawo jazdy na trzy miesiące i zabezpieczono nielegalnie używaną kartę.

Poważne nieprawidłowości związane z nieprzestrzeganiem czasu pracy ujawnili łódzcy inspektorzy podczas jednej z kontroli przeprowadzonych w Sieradzu i Łodzi w ubiegły wtorek (28 października). Kierowca, wykonujący międzynarodowy transport do Hiszpanii, posługiwał się dwiema kartami, używanymi w tachografie naprzemiennie, by wydłużać czas jazdy i unikać obowiązkowych przerw. Kontrola wykazała 25 naruszeń przepisów dotyczących czasu pracy. Dodatkowo, pojazd był wyposażony w tachograf inteligentny pierwszej generacji – niezgodny z obowiązującymi wymogami dla transportu międzynarodowego. Kierowca stracił prawo jazdy na trzy miesiące i został ukarany mandatami. Wszczęto też postępowania administracyjne wobec przewoźnika i osoby zarządzającej transportem. 

W Radomiu na DK9 inspektorzy mazowieckiej ITD zatrzymali 21 października zestaw ciężarowy należący do portugalskiego przewoźnika. Dwaj brazylijscy kierowcy prowadzili pojazd w podwójnej obsadzie z Radomia do Portugalii. Analiza danych z tachografu wykazała 9 poważnych naruszeń w okresie objętym kontrolą. Inspektorzy odnotowali m.in. przekroczenie maksymalnego czasu jazdy bez wymaganej przerwy o ponad półtorej godziny, skrócenie okresów odpoczynku oraz błędne używanie przełącznika tachografu. Załoga nie posiadała też przy sobie wypisu z licencji na wykonywanie międzynarodowego przewozu rzeczy. Na kierowców nałożono mandaty, a wobec przedsiębiorcy oraz zarządzającego transportem wszczęto postępowania administracyjne. 

Dzień wcześniej inspektorzy z WITD w Radomiu skontrolowali w rejonie dworca Warszawa Zachodnia ukraiński autobus rejsowy rozpoczynający kurs na Ukrainę. Kierowcy – obywatele Ukrainy – przyznali, że korzystali z kart należących do kolegów, by wydłużyć czas jazdy i uniknąć obowiązkowych odpoczynków. W ten sposób dopuścili się 36 nieprawidłowych zapisów w tachografie. Kontrola zakończyła się nałożeniem mandatów oraz zatrzymaniem nielegalnie używanej karty. Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne. 

Podobne nieprawidłowości wykazała kontrola ukraińskiego pojazdu, który mazowieccy inspektorzy zatrzymali 14 października na S17 pod Otwockiem. Kierowca przyznał, że na terytorium Ukrainy rejestrował czas pracy na kartę kolegi, aby szybciej dojechać do celu. Ujawniono m.in. skrócenie odpoczynku dziennego o trzy godziny. Inspektorzy nałożyli dwa mandaty i zabezpieczyli bezprawnie używaną kartę kierowcy. Przewoźnikowi grozi za to kara finansowa.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!