#ad

300 już pracuje

300 już pracuje

MAN eTGE jest jednym z najchętniej kupowanych w Polsce dostawczych samochodów elektrycznych. Do dziś użytkownicy odebrali około 300 tych pojazdów i spodziewany jest dalszy wzrost popytu. MAN Truck & Bus Polska wspólnie z MAN Financial Services dołączył do programu „Mój Elektryk” i przyjmuje wnioski o dopłaty do rat leasingu na pojazdy z napędem elektrycznym.

Furgony eTGE jeżdżą już m.in. we flotach firm kurierskich DHL Parcel Polska, DPD Polska i No Limit.

W Warszawie elektryczny MAN służył jako ambulans do transportu krwi. Zainteresowanie klientów wynika nie tylko z zalet pojazdu. MAN przygotował ofertę obejmującą wszystkie aspekty użytkowania „elektryka”: od finasowania poprzez urządzenia do ładowania, po wyspecjalizowany serwis.

 

Także z kategorią B

Produkcja seryjna eTGE rozpoczęła się w drugiej połowie 2018 roku. Początkowo samochody te były wyposażane w napęd elektryczny w Hanowerze, ale od lipca 2020 roku powstają w całości w fabryce we Wrześni. MAN eTGE napędzany jest 100-kilowatowym silnikiem, zasilanym przez zestaw akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 35,8 kWh. Zgodnie z NDEC zapewnia mu to zasięg na jednym ładowaniu do 173 km. Maksymalny moment obrotowy wynosi 290 Nm i jest dostarczany bezpośrednio do kół osi przedniej. MAN ma jednostopniową przekładnię, co upraszcza konstrukcję i zmniejsza masę własną.

Elektryczny eTGE jest oferowany ze zróżnicowaną gamą nadwozi, obejmującą również wersje skrzyniowe i osobowe. Bazą dla wszystkich jest podwozie o rozstawie osi 3,64 m. Wersja furgon ma długość blisko 6 m i ładownię o objętości 10,7 m3. W najdłuższym miejscu ładownia ma 3,45 m, a jej wysokość wynosi 1,86 m, co pozwala swobodnie poruszać się wewnątrz. Umieszczone pod podłogą akumulatory nie uszczuplają użytecznej przestrzeni nadwozia.

O szerokich możliwościach adaptacji pojazdu świadczy fakt, że pierwszy na świecie elektryczny bankowóz powstał właśnie na podwoziu eTGE. Zbudowała go niemiecka firma Stoof i w sierpniu 2020 roku przekazała wyspecjalizowanej w przewozie pieniędzy i przedmiotów wartościowych spółce Prosegur.

Dopuszczalna masa całkowita eTGE wynosi 3,5 lub 4,25 t. Można go więc prowadzić z prawem jazdy kat. B.

 

Bilans na plus

Charakterystyka napędu elektrycznego z wysokim momentom obrotowym dostępnym „od zera” sprawia, że MAN eTGE jest bardzo sprawny w jeździe miejskiej. Jesienią 2021 roku sprawdził się również w górach, gdy w ramach promocji elektromobilności przewoził bezpłatnie niepełnosprawnych odwiedzających Tatrzański Park Narodowy. Naturalnie w każdym z zastosowań do głównych zalet eTGE należy lokalna bezemisyjność.

Z punktu widzenia kierowcy elektryczny MAN jest komfortowym i cichym samochodem. Wystarczy wybrać kierunek jazdy: do przodu lub do tyłu i wcisnąć pedał przyspieszenia. Jazdę uprzyjemnia wydajna, fabryczna klimatyzacja wykorzystująca pompę ciepła oraz rozbudowany system multimedialny. Na tablicy wskaźników można obserwować zużycie energii oraz bieżący zasięg. Nisko położony środek ciężkości stabilizuje pojazd, polepszając własności jezdne. MAN jest oczywiście wyposażony w nowoczesne systemy zwiększające bezpieczeństwo jazdy i wygodę prowadzenia, w tym np. kamerę cofania. System odzysku energii hamowania nie tylko podnosi zasięg, ale ułatwia prowadzenie. Działa jak skuteczny zwalniacz i jadąc przewidująco rzadko trzeba sięgać do hamulców zasadniczych. Samochód porusza się płynnie i jest bardzo wygody, niezależnie od ciężaru ładunku.

W zależności od typu ładowarki uzupełnianie energii trwa od 45 minut do 10 godzin. W zarządzaniu ładowaniem i innymi funkcjami pomocny jest e-Manager, dostępny z poziomu ekranu dotykowego. Można ustawić godzinę rozpoczęcia i czas ładowania, np. aby skorzystać z tańszej taryfy nocnej. Można również wstępnie schłodzić lub podgrzać wnętrze podczas ładowania, co podnosi komfort jazdy i pozwala zaoszczędzić energię, gdy pojazd będzie już w ruchu.

MAN eTGE ma te same zalety, co pozostałe modele z rodziny TGE, a do tego duży potencjał w zmniejszeniu całkowitych kosztów użytkowania. Dostępne obecnie dopłaty do zakupu jeszcze bardziej poprawiają bilans na korzyść użytkownika. l

 

Grzegorz Rogalewicz

Wyjątkowe rozwiązania i do 70 000 zł dopłaty

Co można zyskać, decydując się na eTGE, mówi Grzegorz Rogalewicz, dyrektor ds. sprzedaży samochodów dostawczych w spółce MAN Truck & Bus Polska.

 

– Od czasu wprowadzenia na rynek samochodów elektrycznych MAN eTGE dostarczyliśmy ich w Polsce około 300 sztuk. W roku 2022 spodziewamy się jeszcze większego zainteresowania, ze względu na uruchomienie rządowego programu dopłat do zakupu aut elektrycznych „Mój elektryk”.

MAN eTGE to samochód, który w standardzie oferuje np. amortyzowany fotel kierowcy i pasażera, elektroniczną klimatyzacje, w pełni ledowe reflektory, nawigację fabryczną oraz 8-calowy system inforozrywki z kamerą cofania, pełny pakiet elektryczny itp. Pojazdy firm konkurencyjnych wymagają dopłat do każdej z tych opcji. W ramach wyposażenia standardowego oferujemy także pompę ciepła zmniejszającą zużycie energii. Przedłuża ona zasięg zarówno podczas upałów, jak i mrozów. U konkurencji nie jest dostępna nawet za dopłatą.

eTGE ma najmocniejszy w segmencie silnik 100 kW (136 KM) i charakteryzuje się jednocześnie najniższym zużyciem energii wśród rywali: tylko 29 kWh/100 km. Gama obejmuje praktycznie wszystkie, najpopularniejsze typy nadwozi: furgony, skrzynie (wywrotki), kontenery, a także kombi oraz mikrobusy. To obecnie najbogatsza oferta na rynku.

W standardzie proponujemy trzy sposoby ładowania: ze zwykłego gniazdka prądu zmiennego 230 V (AC), z przyłącza trójfazowego prądu zmiennego (AC) oraz z ładowarki prądu stałego (DC). Bez dopłaty jest zarówno ładowarka 230 V, jak i kabel ładujący CCS Typ 2, 32 A do wall boxa. W ofercie działu części zamiennych i akcesoriów MAN dostępne są zarówno stacje ładowania typu wall box, jak i uniwersalne systemy umożliwiające szybkie ładowanie z każdego przyłącza trójfazowego (tzw. siły), a nawet z każdego typu gniazd do ładowania występujących w Europie.

Fabryczna gwarancja na akumulator wysokonapięciowy wynosi 8 lat lub 160 000 km. Tylko w eTGE akumulator wysokonapięciowy jest rozbieralny i umożliwia wymianę jednego z 264 ogniw, jeśli jego wydajność spadnie. Oznacza to, że akumulatory samochodu będzie można poddać regeneracji, przedłużając czas ich użytkowania lub usuwając zużyte ogniwa. To jest również unikatowe rozwiązanie firmy MAN, którego konkurencja nie stosuje.

Nasza sieć serwisowa jest przygotowana do obsługi elektrycznych pojazdów MAN: samochodów dostawczych i autobusów. Proponujemy też klientom korzystne kontrakty serwisowe dla samochodów elektrycznych. Większość odbiorców decyduje się na takie wygodne i bezpieczne rozwiązanie.

Sporym argumentem przemawiającym za naszą ofertą jest możliwość załatwienia wszystkich formalności związanych z zakupem „pod jednym dachem”. Wspólnie z MAN Financial Services jesteśmy w stanie zaproponować różne formy finansowania, w tym finansowanie z dopłatą rządową z programu „Mój elektryk”. W takim przypadku działamy kompleksowo i w imieniu klienta składamy i rozliczamy wniosek o dofinansowanie zakupu. W przypadku samochodu z homologacja N1 (np. furgon, skrzynia czy kontener) lub M2 (mikrobus), a także rocznego przebiegu deklarowanego powyżej 20 000 km, dotacja z programu „Mój elektryk” wynosi 30% wartości samochodu, maksymalnie 70 000 zł netto.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!