Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
DAF Trucks przygotowuje się do seryjnej produkcji nowej gamy w pełni elektrycznych pojazdów ciężarowych. Pierwsze egzemplarze już rozpoczęły pracę u kilku przewoźników w Holandii, szybko zyskując entuzjastyczne opinie.
DAF był jednym z pierwszych europejskich producentów, który wprowadził na rynek w pełni elektryczne pojazdy ciężarowe. Od tego czasu marka rozszerza swoją rolę jako partner w zakresie transformacji energetycznej. Liczba pojazdów z elektrycznym układem napędowym stale rośnie, co stanowi postęp w kwestii zerowej emisji spalin. Dealerzy DAF oferują również kompleksową infrastrukturę ładowania i specjalne szkolenia dla kierowców ciężarówek na prąd. W 2023 roku producent otworzył w Eindhoven całkowicie nowy zakład do produkcji elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Pojazdy nowej generacji DAF Electric opierają się na modelach XD i XF, a więc konstrukcjach, które wyznaczyły nowe standardy w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i komfortu, co potwierdzono przyznając im tytuły International Truck of the Year. Warianty „z wtyczką” wyposażone są w silniki elektryczne o mocy do 350 kW (480 KM), a szeroka gama akumulatorów (od 2 do 5 pakietów) zapewnia możliwość optymalnego doboru konfiguracji, a także zerową emisję spalin na dystansie nawet do 500 kilometrów. Elektryczne pojazdy ciężarowe DAF zasilane są przez akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe) o wysokiej gęstości. To technologia bardzo korzystna pod względem bezpieczeństwa termicznego, żywotności i liczby cykli ładowania.
Wydajność na drodze
Firma DAF prowadzi szeroko zakrojone testy modeli XD i XF Electric nowej generacji, we współpracy z wiodącymi przewoźnikami, którzy wprowadzają pierwsze egzemplarze na drogi. Ich reakcje są bardzo entuzjastyczne. – DAF XD Electric jest w stanie przejechać niemal 500 kilometrów na pełnych akumulatorach. Po kolejnym ładowaniu moglibyśmy pokonywać tysiąc kilometrów dziennie, co stwarza ciekawe możliwości dla transportu na długich dystansach – mówi Gerlof Oegema z firmy Oegema Transport w Dedemsvaart.
– Nadal mierzymy się z pewnymi wyzwaniami związanymi z infrastrukturą punktów ładowania w naszej siedzibie, co nie zmienia faktu, że XF Electric spełnia wszystkie nasze oczekiwania – ocenia Ewout van Wijk, dyrektor generalny E. van Wijk Logistics w Giessen. – Kierowcy również są pod dużym wrażeniem elastyczności tego pojazdu, ciszy i komfortu, jakie zapewnia kabina, oraz łatwości prowadzenia. Podczas ruszania od razu mamy do dyspozycji wysoką wartość momentu obrotowego – podkreśla.
Firma Cornelissen Transport w Nijmegen otrzymała już pojazdy DAF XD i XF Electric, które wykorzystuje głównie do dostaw do supermarketów. – Te samochody doskonale odpowiadają naszym ambicjom przejścia na transport o zerowej emisji spalin – mówi Peter Leegstraten, kierownik ds. zakupów i innowacji. – Koncepcja stojąca za tymi modelami DAF jest idealna dla obszarów miejskich. Duża przednia szyba, nisko umieszczone krawędzie dolne szyb, dodatkowe okno krawężnikowe po stronie pasażera, kamery cyfrowe zapewniające doskonałą bezpośrednią widoczność oraz elektryczny układ napędowy stanowią dla nas idealne połączenie – podsumowuje Leegstraten.
11 lipca 2025
MAN Truck & Bus Polska rozpoczął kampanię „MAN eTour de Pologne”. Od 30 czerwca do 29 sierpnia w 100% elektryczny [...]
11 lipca 2025
Ford Trucks w ramach realizacji nowego programu szkoleń dla kierowców na terenie całej Europy podpisał umowę partnerską z belgijską firmą [...]
10 lipca 2025
DAF Trucks ogłasza uruchomienie odświeżonego serwisu DAF Ready-to-Go – dedykowanej platformy online, stworzonej po to, by pomóc klientom w znalezieniu [...]
7 lipca 2025
IVECO ogłasza zakończenie etapu Tour d’Europe, w ramach którego pojazd ciężarowy IVECO S-Way LNG, zasilany wyłącznie bioLNG, pokonał trasę o [...]
7 lipca 2025
Kögel Trailer GmbH z bawarskiego Burtenbach zawiera strategiczne partnerstwo z idem telematics GmbH, jednym z czołowych dostawców telematyki dla naczep, [...]
16 czerwca 2025
Po ubiegłorocznej premierze podwozi ciężarowych o napędzie elektrycznym S-eWay, IVECO stawia kolejny krok w kierunku zeroemisyjnego transportu, prezentując ciągniki siodłowe [...]
5 czerwca 2025
W miejscowości Urzut pod Warszawą odbyła się uroczysta ceremonia symbolicznego wbicia łopaty pod budowę nowego centrum pojazdów używanych DAF Trucks [...]
5 czerwca 2025
Należąca do grona trzech największych europejskich producentów naczep, przyczep i zabudów polska Grupa Wielton prezentuje paletę nowoczesnych pojazdów i rozwiązań [...]
28 marca 2025
Największa i najbardziej komfortowa na rynku kabina, najbogatsze wyposażenie, najniższe opłaty drogowe i najnowsze rozwiązania techniczne – to cechy DAF-ów [...]
28 marca 2025
Śląska firma Epo-Trans, jeden z wieloletnich klientów Daimler Truck Retail Polska, jako pierwsza przetestowała nowego Actrosa L z ProCabin w [...]
28 marca 2025
Najbardziej oszczędna ciężarówka Volvo w historii – Volvo FH Aero – została laureatem nagrody Green Truck 2025. Volvo FH Aero [...]
28 marca 2025
Ładowność jest często ważnym parametrem przy wyborze auta dostawczego. W tej kategorii najlepiej wypada Iveco Daily. Jak prezentuje się na [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!