Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Fińska Grupa Ahola i Donut Lab łączą siły, by zrewolucjonizować transport towarowy. Ich wspólne przedsięwzięcie, Cova Power, wprowadza na rynek pierwszy na świecie gotowy do produkcji zestaw umożliwiający konwersję tradycyjnych naczep w pojazdy elektryczne.
To rozwiązanie ma zapewnić firmom transportowym oszczędność paliwa, redukcję emisji oraz większe bezpieczeństwo na drogach.
Inteligentne naczepy Cova Power to połączenie innowacyjności i prostoty. Mogą być stosowane również w istniejących flotach, co ogranicza potrzebę zakupu nowych pojazdów i kosztownych inwestycji. Pierwsze konwersje zostaną przeprowadzone w sieci Grupy Ahola z wykorzystaniem platformy technologicznej Donut Lab oraz nowatorskich silników typu „donut”.
Jak podkreślają przedstawiciele obu firm, zaawansowana technologia Cova Power bazuje na kompleksowej platformie Donut Lab, zaprojektowanej do elektryfikacji naczep przeznaczonych do transportu ciężkich ładunków. Jednym z kluczowych elementów tej platformy jest uznany na świecie silnik montowany bezpośrednio w kole. Produkcja zestawów do konwersji odbywa się w Estonii, a wdrożenie rozwiązania rozpocznie się w krajach skandynawskich oraz w Europie Środkowej i Wschodniej, zanim technologia trafi na rynek globalny.
Naczepy Cova Power wykorzystują nową generację silników z serii C firmy Donut Lab. Ich konstrukcja łączy niewielkie rozmiary i masę z dużą mocą, co pozwala znacząco zmniejszyć zapotrzebowanie na siłę pociągową ciągnika. W rezultacie spadają emisje spalin i koszty transportu ciężkich ładunków. Jak deklarują twórcy technologii, możliwe są oszczędności paliwa sięgające nawet 54 procent, co przekłada się na milionowe kwoty rocznie. – Jedną z zalet technologii Cova Power jest jej prostota techniczna. System można łatwo zamontować w każdej naczepie o odpowiednich wymiarach, a rozsądna inwestycja jednostkowa szybko przynosi istotne oszczędności – mówi Marko Lehtimäki, założyciel i dyrektor generalny Donut Lab.
Cova Power stanowi odpowiedź na dwa główne wyzwania w transporcie towarowym – wysokie koszty paliwa i nadmierną emisję spalin. Testy przeprowadzone wspólnie z Uniwersytetem w Oulu potwierdziły, że technologia może ograniczyć zużycie oleju napędowego nawet o 54 procent, a całkowite zużycie energii o około 30 procent. – Dzięki Cova Power każdy operator w branży może przekształcić swoją istniejącą flotę we flotę niskoemisyjną – w prosty i przystępny cenowo sposób” – podkreśla Lehtimäki. – Poprawa w obszarze zrównoważonego rozwoju, emisji, bezpieczeństwa i ogólnej wydajności, jaką umożliwia nasza nowa technologia, nie ma sobie równych w sektorze transportu towarowego.
Hans Ahola, przewodniczący Rady Nadzorczej Oy Ahola Invest Ab, zwraca uwagę, że nowa technologia to efekt wieloletnich prac rozwojowych. – Branża transportowa od dziesięcioleci boryka się z problemem równoważenia rentowności, kosztów, wydajności i czynników środowiskowych. Firma Ahola od dawna inwestuje w nowe technologie i rozwiązania aż do ich pilotażowego wdrożenia. Dzięki temu osiągnęliśmy cel UE na 2030 r. w zakresie redukcji emisji w transporcie drogowym już w 2019 r. Za pośrednictwem Cova Power wprowadzamy na rynek efekt dziesięcioleci prac rozwojowych – podsumowuje.
Badacze z Uniwersytetu w Oulu potwierdzili skuteczność technologii Cova Power w testach symulacyjnych. Oprócz znaczącej oszczędności paliwa i redukcji zużycia energii zwrócili uwagę na lepszą kontrolę pojazdu i poprawę bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach – przy oblodzeniu, silnym wietrze czy stromych zjazdach i podjazdach.
Zastosowanie napędzanych osi pozwala na lepsze prowadzenie zestawu i zwiększa stabilność, co przekłada się na bezpieczeństwo kierowców i innych uczestników ruchu. Jednocześnie niskie koszty inwestycji oraz natychmiastowe efekty ekonomiczne zapewniają szybki zwrot z wdrożenia. – Symulacje przeprowadzone na Uniwersytecie w Oulu potwierdzają potencjał technologii Cova Power. Szczególnie oszczędność paliwa w połączeniu z niskimi kosztami inwestycji, a także lepsza kontrola pojazdu i wyższe bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach oznaczają dla branży istotny postęp. Dzięki temu logistyka zmierza w kierunku bardziej wydajnej i przyjaznej dla środowiska przyszłości – mówi profesor Juho Könnö z Uniwersytetu w Oulu.
Pierwsza prezentacja działającego systemu Cova Power odbędzie się podczas targów Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas w styczniu 2026 roku. To właśnie tam światowa branża transportowa po raz pierwszy zobaczy w praktyce, jak inteligentne naczepy mogą przyczynić się do transformacji w kierunku czystszej i bardziej ekonomicznej logistyki.
29 października 2025
Actros L ProCabin, najnowszy model flagowej ciężarówki do transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz Trucks, przynosi rozwiązania odpowiadające na dzisiejsze i przyszłe wyzwania [...]
27 października 2025
Pierwsza ciężarówka z napędem wodorowym Bosch wspiera wewnętrzną logistykę firmy w jej zakładzie w niemieckiej Norymberdze. Pojazd jest wyposażony w [...]
15 października 2025
Powstanie trzeciego globalnego ośrodka przemysłowego firmy w Chinach to ważna inwestycja w 134-letniej historii Scania. Nie tylko wzmacnia globalną obecność [...]
29 września 2025
Pojazd wyróżnia się nowoczesną stylistyką, oszczędnością paliwa sięgającą nawet 11, 3%, w porównaniu do poprzednich wersji, dzięki silnikowi Ecotorq GEN2 [...]
22 września 2025
Transformacja energetyczna w transporcie to nie tylko zakup elektrycznych ciężarówek. DAF Trucks rozwija kompleksowy pakiet usług, które mają wspierać przewoźników [...]
10 września 2025
Scania w Słupsku działa w nowoczesnym obiekcie serwisowym zaprojektowany z myślą o rosnących potrzebach klientów z regionu Pomorza.
2 września 2025
Volvo Trucks prezentuje nową generację systemu I-Roll, wzbogaconą o funkcję automatycznego wyłączania i uruchamiania silnika w trakcie jazdy – to [...]
2 września 2025
Kässbohrer dostarcza rozsuwaną naczepę niskopodwoziową firmie Engtra Transporte GmbH, zwiększając elastyczność w transporcie specjalnym.
26 sierpnia 2025
Rohlig SUUS Logistics realizując dla Grupy Kęty S.A. codzienne dostawy profili aluminiowych pomiędzy zakładami produkcyjnymi w Kętach oraz Bielsku-Białej wykorzysta [...]
18 sierpnia 2025
W ramach obchodów 30-lecia działalności Scania w Polsce, firma przygotowała limitowaną wersję pojazdów Scania Poland Edition, stworzoną we współpracy z [...]
5 sierpnia 2025
Operator logistyczny DACHSER kontynuuje rozwój floty elektrycznych ciężarówek marki Mercedes-Benz Trucks. Firma z siedzibą w Kempten/Allgäu odebrała właśnie bezpośrednio z [...]
1 sierpnia 2025
Zakup używanych naczep, ciężarówek czy ciągników siodłowych często wydaje się prostym rozwiązaniem – jednak rzeczywistość bywa znacznie bardziej złożona. Presja [...]

29 października 2025
23 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!