Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Układ hamulcowy i jego prawidłowe działania ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa osób jadących samochodem, a także innych uczestników ruchu drogowego. Ale w zależności od kwestii takich jak moc pojazdu, jego wiek czy miejsce eksploatacji, oczekiwania kierowców co do hamowania mogą być zupełnie inne. Dlatego każdy produkt cierny marki Textar został opracowany dla konkretnego pojazdu i przeznaczenia.
Należąca do TMD Friction marka Textar oferuje bogaty asortyment części układu hamulcowego do aktualnie produkowanych pojazdów. Marco Loth, wiceprezes TMD Friction ds. niezależnego rynku części zamiennych i dyrektor handlowy na regiony Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji i Pacyfiku, zwraca uwagę, że związane z hamulcami potrzeby użytkowników samochodów z różnych regionów świata mocno się między sobą różnią.
Jest to szczególnie widoczne, gdy porównać Europę z innymi częściami świata.
– Na przykład w USA lub Azji wymagania dotyczące klocków hamulcowych są zupełnie inne niż w Europie. Kierowcy europejscy, którzy mogą rozwijać swoimi autami znacznie wyższe prędkości, chcą móc gwałtownie zwolnić na autostradzie ze 100 km/h do 0 na odcinku 30 metrów. Decydujące znaczenie mają tu więc osiągi i droga hamowania i to one są dla nich ważne. W innych regionach świata jeździ się inaczej. W Azji wolniej, z powodu większego tłoku na ulicach. W USA kierowców ograniczają surowe przepisy dotyczące prędkości. W takiej sytuacji komfort hamowania odgrywa znacznie większą rolę niż wydajność. Hamulce nie mogą hałasować, a felgi aluminiowe muszą pozostać czyste. Dlatego nie ma globalnych, uniwersalnych rozwiązań sprawdzających się na każdym rynku – mówi Marco Loth.
43 składniki
Oprócz preferencji regionalnych, istotne jest spełnianie wymagań związanych z modelem samochodu. Sportowe auta z silnikami o wysokiej mocy potrzebują innych rozwiązań niż ekonomiczne samochody miejskie czy pojazdy elektryczne.
Z tych powodów każdy produkt cierny marki Textar został precyzyjnie opracowany dla konkretnego pojazdu, układu hamulcowego i przeznaczenia. Tylko w ciągu ostatnich 30 lat specjaliści TMD Friction stworzyli około 50 tysięcy unikalnych mieszanek ciernych, korzystając z 787 różnych surowców. W skład najbardziej zaawansowanych mieszanek ciernych wchodzą nawet 43 różne surowce. Są to rozwiązania o niskiej zawartości stali (Low-steel), które zapewniają niezawodne hamowanie nawet przy wysokich prędkościach, jak i organiczne mieszanki NAO (non-asbestos organic).
Opracowane z myślą o rynku azjatyckim i amerykańskim materiały NAO, czyli materiały organiczne nie zawierające azbestu, zapewniają największą moc hamowania w połączeniu z wysokim komfortem użytkowania. Wykonane z nich klocki mało pylą i nie hałasują. Dodatkowo ich zaletą jest długa żywotność, zarówno klocków, jak i tarcz. W zależności od zastosowania materiały te mają współczynnik tarcia między 0,25 a 0,5. Mieszanki NAO zawsze spełniają europejskie normy prawne. Są jednak drogie, a podczas hamowania przy wysokiej prędkości lub dużym obciążeniu mogą wystąpić problemy z integralnością materiału.
Z kolei materiały Low-steel składają się z substancji organicznych połączonych z metalem. Zwykle jest to stal, stanowiąca od 10 do 30% zawartości mieszanki. Klocki wykonane z takich materiałów są odporne na fading (zanikanie siły tarcia wskutek znacznego wzrostu temperatury elementów ciernych) i zapewniają lepszą skuteczność hamowania po rozgrzaniu, zwłaszcza przy dużych prędkościach. Charakteryzują się też dobrym wyczuciem pod pedałem hamulca, doskonałą zdolnością do czyszczenia korozji oraz optymalną ceną. Ich współczynnik tarcia wynosi od 0,35 do 0,5. Jednocześnie mają negatywną tendencję do tworzenia pyłu hamulcowego i skrzypienia. Głównym rynkiem zbytu materiałów z tej grupy jest Europa.
Skrupulatne testy
Niezależnie od przeznaczenia produktu i składu mieszanki ciernej, na całym świecie taka sama jest jakość części z asortymentu Textar. Wszystkie produkty firmy TMD Friction wytwarzane są na wysokiej klasy liniach produkcyjnych zgodnie z najsurowszymi normami technicznymi. Rozwiązania oferowane przez Textar zostały dokładnie przetestowane, aby spełniały najwyższe wymagania jakościowe.
– Współpraca z TMD Friction oznacza dostęp do kompleksowej oferty z odpowiednimi rozwiązaniami dla obecnych i przyszłych oczekiwań klientów. To gwarancja maksymalnej kontroli i precyzji podczas hamowania, a także optymalne wyniki pod względem emisji i hałasu. Oprócz samych produktów, oferujemy też wsparcie, które obejmuje m.in. szkolenia techniczne. Textar, jak wszystkie marki TMD Friction, korzysta z wieloletniego doświadczenia wynikającego ze współpracy z producentami pojazdów, dla których opracowujemy odpowiednie rozwiązania cierne zgodnie z określonymi wymaganiami – podkreśla Marco Loth.
20 października 2025
Branża transportu drogowego od zawsze opierała się na technologiach. Od silników, przez CB-radia, aż po zaawansowaną analitykę, która pozwala zarządzać [...]
24 września 2025
Nowa seria agregatów TX od Thermo King, zastępująca poprzednie modele serii T, oferuje wydajność chłodzenia wyższą o nawet 17%, konstrukcję [...]
5 września 2025
Umawianie wizyt w warsztacie jest dużo prostsze bo firma ZF Aftermarket właśnie uruchomiła funkcję bezpośrednich rezerwacji przez Google.
3 września 2025
Wyciągarka samochodowa to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia pojazdów specjalistycznych. Muszą radzić sobie w trudnym terenie lub z ciężkimi zadaniami [...]
3 września 2025
Continental rozpoczął kampanię informacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości właścicieli flot pojazdów użytkowych, aby podnieść świadomość na temat rosnącego znaczenia [...]
29 lipca 2025
Goodyear zaprezentował najnowszą wersję czytnika Goodyear CheckPoint, wzbogaconą o nowe funkcje oraz zaawansowaną technologię pomiaru głębokości bieżnika.
28 lipca 2025
Leadec zmontował już milion kół w największej fabryce samochodów ciężarowych w Europie - czyli MAN w Niepołomicach.
22 lipca 2025
SAF-HOLLAND rozwija rozwiązania dla zrównoważonego transportu ciężkiego, oferując elektryczną oś naczepową SAF TRAKr.
22 lipca 2025
Jesteśmy o krok od przyjęcia nowych, przełomowych przepisów dotyczących obiegu zamkniętego w sektorze motoryzacyjnym.
21 lipca 2025
Producent opon stawia na wykorzystanie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu.
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
16 lipca 2025
Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions (VLS) włącza do swojej oferty produkty Vitesco Technologies. Dzięki temu połączeniu wiedzy z zakresu mechaniki i [...]

29 października 2025
23 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!