Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Amazon złożył największe w historii zamówienie na ponad 200 akumulatorowo-elektrycznych samochodów ciężarowych i wybrał flagowy pojazd Mercedes-Benz eActros 600 z oferty Mercedes-Benz Trucks. Jest to również największe w historii producenta zamówienie na ciężarówki elektryczne.
Samochody ciężarowe z napędem elektrycznym będą eksploatowane na trasach o dużym przebiegu, które tworzą sieć Amazon Middle Mile, transportując kontenery ładunkowe do i z centrów realizacji, centrów sortowania i stacji dostawczych Amazon. Dzięki ponad 140 ciężarówkom w Wielkiej Brytanii i ponad 50 w Niemczech pojazdy bezemisyjne przewiozą prawdopodobnie ponad 350 milionów paczek bez emisji spalin.Zamówienie poprzedzają testy praktyczne prototypu eActrosa 600 w jednym z centrów logistycznych Amazon w Niemczech.
Karin Rådström, prezes zarządu Daimler Truck AG, podkreśla: – Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Amazon, pionier transformacji w kierunku napędów alternatywnych, wybrał eActrosa 600, który zmienia zasady zrównoważonego transportu. Stina Fagerman, szefowa marketingu, sprzedaży i usług Mercedes-Benz Trucks, dodaje: – Amazon jest dla nas ważnym klientem na drodze do transportu neutralnego pod względem emisji CO2. Już przed rozpoczęciem produkcji seryjnej Amazon przetestował prototyp eActrosa 600 zbliżony do seryjnego. Dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni z tego dużego zamówienia na eActrosa 600. Andreas Marschner, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju globalnego w Amazon, powiedział: – Zamówienie ponad 200 eActrosów 600 podkreśla nasze zobowiązanie do bycia liderem w elektryfikacji naszej sieci transportowej w Europie. Jest to największe dotychczasowe zamówienie na ciężkie samochody ciężarowe z napędem elektrycznym Amazon na świecie i jest to ważny krok w realizacji naszego zobowiązania Climate Pledge do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla we wszystkich naszych działaniach do 2040 roku.”
Do tysiąca km dziennie
Wysoka pojemność akumulatora wynosząca ponad 600 kilowatogodzin – stąd typoszereg 600 – oraz nowo opracowana, szczególnie wydajna oś napędowa Electric Drive umożliwiają ciężarówce elektrycznej osiągnięcie zasięgu 500 kilometrów bez ładowania pośredniego. Zasięg ten osiągany jest w bardzo realistycznych i praktycznych warunkach przy dopuszczalnej masie całkowitej zestawu wynoszącej 40 ton, który może być również znacznie przekroczona w zależności od stylu jazdy i trasy. eActros 600 pokonuje nawet ponad 1000 kilometrów dziennie. Ładowanie pośrednie podczas ustawowych przerw w jeździe – również bez ładowania megawatowego (MCS) – jest możliwe, o ile dostępne są opcje ładowania. Oprócz ładowania CCS o mocy do 400 kW eActros 600 umożliwi również ładowanie megawatowe.
Pod względem wizualnym ciężarówka z napędem elektrycznym do transportu dalekobieżnego charakteryzuje się całkowicie nowym, minimalistycznym designem z czystymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Pod względem rentowności dla operatorów flot elektryczna ciężarówka wyznacza nowe standardy i w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego. Podstawą koncepcji akumulatorowego transportu dalekobieżnego Mercedes-Benz Trucks jest oferowanie klientom kompleksowego rozwiązania transportowego obejmującego technologię pojazdów, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi pod nową marką TruckCharge.
Elektryczny model flagowy Mercedes-Benz Trucks już kilkakrotnie udowodnił swoje możliwości w warunkach rzeczywistych: w eksploatacji klienta i w ramach „eActros 600 European Testing Tour 2024”, 15 000 kilometrów w pełni elektrycznej podróży przez łącznie 22 kraje o masie całkowitej zestawu 40 ton. Ponadto ciężarówka elektryczna została wybrana „International Truck of the Year 2025”. Nagroda jest najważniejszą nagrodą w branży i jest przyznawana co roku przez organizację International Truck of the Year (IToY), składającą się z 24 dziennikarzy ds. pojazdów użytkowych z Europy. eActros 600 jest produkowany seryjnie w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth am Rhein od końca 2024 roku.
11 lipca 2025
MAN Truck & Bus Polska rozpoczął kampanię „MAN eTour de Pologne”. Od 30 czerwca do 29 sierpnia w 100% elektryczny [...]
11 lipca 2025
Ford Trucks w ramach realizacji nowego programu szkoleń dla kierowców na terenie całej Europy podpisał umowę partnerską z belgijską firmą [...]
10 lipca 2025
DAF Trucks ogłasza uruchomienie odświeżonego serwisu DAF Ready-to-Go – dedykowanej platformy online, stworzonej po to, by pomóc klientom w znalezieniu [...]
7 lipca 2025
IVECO ogłasza zakończenie etapu Tour d’Europe, w ramach którego pojazd ciężarowy IVECO S-Way LNG, zasilany wyłącznie bioLNG, pokonał trasę o [...]
7 lipca 2025
Kögel Trailer GmbH z bawarskiego Burtenbach zawiera strategiczne partnerstwo z idem telematics GmbH, jednym z czołowych dostawców telematyki dla naczep, [...]
16 czerwca 2025
Po ubiegłorocznej premierze podwozi ciężarowych o napędzie elektrycznym S-eWay, IVECO stawia kolejny krok w kierunku zeroemisyjnego transportu, prezentując ciągniki siodłowe [...]
5 czerwca 2025
W miejscowości Urzut pod Warszawą odbyła się uroczysta ceremonia symbolicznego wbicia łopaty pod budowę nowego centrum pojazdów używanych DAF Trucks [...]
5 czerwca 2025
Należąca do grona trzech największych europejskich producentów naczep, przyczep i zabudów polska Grupa Wielton prezentuje paletę nowoczesnych pojazdów i rozwiązań [...]
28 marca 2025
Największa i najbardziej komfortowa na rynku kabina, najbogatsze wyposażenie, najniższe opłaty drogowe i najnowsze rozwiązania techniczne – to cechy DAF-ów [...]
28 marca 2025
Śląska firma Epo-Trans, jeden z wieloletnich klientów Daimler Truck Retail Polska, jako pierwsza przetestowała nowego Actrosa L z ProCabin w [...]
28 marca 2025
Najbardziej oszczędna ciężarówka Volvo w historii – Volvo FH Aero – została laureatem nagrody Green Truck 2025. Volvo FH Aero [...]
28 marca 2025
Ładowność jest często ważnym parametrem przy wyborze auta dostawczego. W tej kategorii najlepiej wypada Iveco Daily. Jak prezentuje się na [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!