Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

W ciągu ostatniego tygodnia ceny oleju napędowego i benzyny w Polsce ponownie znacząco wzrosły, odpowiednio o 13 i 9 groszy za litr. W tym samym czasie cena ropy Brent na giełdzie w Rotterdamie wzrosła nieznacznie – o 1,50 dolara za baryłkę – i nadal pozostaje poniżej psychologicznej bariery 70 dolarów. Dalszy rozwój sytuacji będzie zależał od działań krajów OPEC+.
OPEC+ znacząco przyspiesza znoszenie ograniczeń w produkcji. Do września 2025 roku grupa planuje całkowicie znieść limit produkcyjny na poziomie 2,2 mln baryłek dziennie – znacznie szybciej niż pierwotnie zakładano. Sojusz, w którego skład wchodzą m.in. Arabia Saudyjska, Rosja, Irak, Zjednoczone Emiraty Arabskie i inne państwa, stopniowo zwiększa produkcję od kwietnia 2025 r. W sierpniu OPEC+ zaskoczyło rynek zwiększeniem produkcji o 548 tys. baryłek dziennie – więcej, niż się spodziewano. Kolejna podwyżka o 550 tys. baryłek we wrześniu umożliwi pełne zniesienie ograniczeń, a jednocześnie zrealizuje wzrost limitu produkcyjnego dla ZEA o 300 tys. baryłek dziennie, wynikający z rozbudowy ich mocy wydobywczych.
Celem tych działań jest wzmocnienie udziału OPEC+ w rynku oraz odpowiedź na naciski USA dotyczące obniżenia cen energii. Ostatnie decyzje produkcyjne grupy regularnie zaskakiwały rynek i przekraczały oczekiwania. Analitycy ostrzegają jednak przed ryzykiem nadpodaży ropy oraz negatywnym wpływem na producentów ropy łupkowej w USA, zwłaszcza jeśli cena WTI utrzyma się na poziomie 60 dolarów lub niżej, co może doprowadzić do ograniczenia produkcji w Stanach Zjednoczonych. Cena ropy Brent pozostanie kilka dolarów powyżej tego poziomu.
Realne skutki tych działań są jednak niepewne. Podniesienie limitów produkcyjnych przez OPEC+ nie oznacza automatycznie zalewu rynku nową ropą – większość członków grupy nie jest w stanie osiągnąć nowych limitów, a niektóre państwa wciąż muszą ograniczać eksport, by dotrzymać wcześniejszych porozumień. Kluczowi gracze, tacy jak Iran i Rosja, nie uczestniczą aktywnie w rozmowach, a produkcja ropy łupkowej w USA i popyt azjatycki wciąż silnie wpływają na dynamikę rynku światowego.
Pomimo obaw o możliwą nadpodaż, ceny ropy pozostają stosunkowo stabilne – wspierane przez silny popyt, zwłaszcza w krajach rozwijających się i w Azji. Utrzymujące się napięcia geopolityczne, rosnące zużycie energii oraz ciągła zależność Zachodu od ropy sprawiają, że ceny utrzymują się na podwyższonym poziomie. W rezultacie, główne skutki ostatnich zmian najbardziej odczują międzynarodowe koncerny naftowe oraz producenci o wyższych kosztach.
Jeśli ceny ropy utrzymają się na obecnym, podwyższonym poziomie, można spodziewać się stabilizacji cen paliw.
Firmy z sektora transportowego wdrażają obecnie przemyślaną i systematycznie realizowaną politykę zakupów paliwa, uznając ją za kluczowe narzędzie skutecznego zarządzania kosztami – zwłaszcza w warunkach zwiększonej zmienności cen. To zdyscyplinowane podejście do uzupełniania zapasów pozwala im szybko reagować na krótkoterminowe wahania cen oraz wzmacnia odporność finansową.
Marcin Wawrzkiewicz
Country Manager Malcom Finance w Polsce

27 października 2025
Firmy raportują nadal dobrą ocenę bieżącej sytuacji – składowa diagnostyczna utrzymała dodatni poziom (+2, 6 pkt wobec +5, 8 pkt [...]
14 października 2025
W branży TSL temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z [...]
29 września 2025
Na rynku ropy rosnący eksport Iraku, niepewność wokół dyscypliny OPEC+ oraz gwałtowny wzrost stawek frachtowych podbijających koszty transportu wpływają na [...]
22 września 2025
Branża transportowo-spedycyjno-logistyczna w Polsce wchodzi w drugą połowę 2025 roku w stanie dalekim od stabilności. Choć pojawiają się oznaki ożywienia, [...]
9 września 2025
Ponad 80% przedstawicieli sektora TSL odczuło wzrost kosztów prowadzenia działalności od początku 2025 roku, w tym aż 60% o więcej [...]
26 sierpnia 2025
30 proc. przedstawicieli sektora TSL prognozuje wyższą sprzedaż (kwartał wcześniej było to 24 proc.), a 23 proc. większe inwestycje (21 [...]
18 sierpnia 2025
Problem braku waloryzacji wysokości opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów był przedmiotem wielu wystąpień Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w [...]
18 sierpnia 2025
W minionym tygodniu ceny paliw nieznacznie spadły. Cena ropy Brent na giełdzie w Rotterdamie spadła w ciągu tygodnia o 3 [...]
13 sierpnia 2025
Nowo utworzone stowarzyszenie European Refund Providers Association (ERPA) stawia za cel uproszczenie procesów zwrotu podatku w międzynarodowym sektorze transportu drogowego [...]
23 lipca 2025
Oprócz zaangażowania w dekarbonizację transportu drogowego po stronie produktów, Renault Trucks podejmuje również działania zmierzające do zmniejszenia wpływu na środowisko [...]
21 lipca 2025
W lipcu 2025 roku Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) dla branży TSL wyniósł 100, 8 pkt – to wciąż powyżej poziomu [...]
15 lipca 2025
Prezes UOKIK postawił zarzuty właścicielowi sieci Biedronka oraz 32 firmom transportowym, a także ośmiu menedżerom i właścicielom firm, którzy mogli [...]
23 października 2025

20 października 2025

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!