#ad

Wyjątkowy rok dla Volvo Trucks Polska

Wyjątkowy rok dla Volvo Trucks Polska

Przyszedł czas podsumowań. Za nami kolejny dziwny, nieprzewidywalny rok 2021, a przed nami tajemniczy 2022. O podsumowanie i prognozę poprosiliśmy Monikę Trzosek, dyrektor sprzedaży Volvo Trucks Polska.

Porównując rok 2021 do 2020 widzimy ogromny wzrost rejestracji pojazdów ciężarowych – 64%, ale nie należy zapominać, że rok 2020 był wyjątkowo trudny. Jeżeli porównamy wyniki sprzedaży roku 2021 z bardziej reprezentatywnym rokiem 2019, sytuacja wygląda już mniej optymistycznie – wzrost na poziomie zaledwie 18% (pojazdy powyżej 16 t – odpowiednio 58 i 15%). Jak wyglądałby rynek pojazdów ciężarowych w minionym roku, gdyby nie było problemów z dostępnością komponentów?

Rok 2021 był niewątpliwie jednym z bardziej nieprzewidywalnych i zaskakujących okresów w historii branży motoryzacyjnej. Pandemia koronawirusa Sars-Cov-2 nadal bardzo mocno odbija się na światowej gospodarce – szczególnie w odniesieniu do łańcuchów dostaw. Z dużą pokorą przyglądamy się obecnej, nienaturalnej i nieprzewidywalnej sytuacji w segmencie transportowym. Cały czas mierzymy się z brakiem komponentów, w szczególności półprzewodników, co uniemożliwia nam zaspokojenie wszystkich potrzeb naszych klientów. Podjęliśmy i kontynuujemy działania prewencyjne, aby zapewnić dostępność komponentów, a co za tym idzie samych samochodów ciężarowych. Wiele wskazuje na to, że rynek w 2021 mógł przyjąć jeszcze więcej nowych pojazdów, nie mniej jednak był on wyjątkowy dla Volvo Trucks Polska. Cały czas obserwujemy rozwój rynku i planujemy kolejne miesiące, kwartały. Staramy się tak utrzymywać zamówienia oraz prawidłowy mix produktów i rozwiązań, aby w przypadku ewentualnej „korekty” rynku móc reagować natychmiastowo i nie odczuć zaskakujących sytuacji.

 

Mimo niełatwej sytuacji Volvo w minionym roku poprawiło swoje udziały w rynku pojazdów użytkowych, zdobywając drugą pozycję. Co wpłynęło na tak dobry wasz wynik w roku ubiegłym?

Rok 2021 był dla Volvo Trucks Polska pod wieloma względami rekordowy. Po chwilowym załamaniu i niepewności wynikającej z rozwoju pandemii koronawirusa Sars-Cov-2, rynek samochodów ciężarowych w Polsce powyżej 16 t urósł do historycznego poziomu 30 159 szt. i stał się trzecim co do wielkości w Europie. Udział marki Volvo w tych dostawach był bardzo znaczący – 5544 zarejestrowanych pojazdów (najlepszy wynik w historii Volvo Trucks w Polsce) i stabilne drugie miejsce na rynku (18,4%) – podobnie zresztą jak w roku 2020. W pierwszej połowie 2021 wprowadziliśmy do produkcji nowe modele pojazdów FH i FM, które spotkały się z bardzo dobrym odbiorem klientów i spowodowały jeszcze większe zainteresowanie naszymi produktami. Oczywiście, problemy z dostępnością komponentów oraz związane z tym przestoje fabryk nie pozwoliły nam zrealizować zapotrzebowania, jakie zgłaszali nasi klienci.

Bardzo duży popyt dotknął także inne obszary naszej działalności. Odnotowaliśmy ponadprzeciętne wyniki sprzedaży samochodów używanych, części zamiennych, roboczogodzin czy pozostałych usług około produktowych takich jak telematyka, szkolenia kierowców czy kontrakty serwisowe. To rezultat nie tylko bardzo wysokiego popytu na usługi transportowe, ale też konsekwentnie realizowanej od kilku lat strategii budowania długotrwałych i opartych na zaufaniu relacji z naszymi klientami. Satysfakcja klientów będzie dla nas zawsze na pierwszym miejscu, dlatego też oferujemy produkty premium oraz obsługę posprzedażną na poziomie odpowiadającym ich klasie, co daje nam wysoką pozycję na rynku.

 

Ile pojazdów zasilanych LNG marki Volvo dostarczono do tej pory na rynek, a ile w 2021 r. ?

W 2021 roku dostarczyliśmy na polski rynek 241 pojazdów z napędem LNG i podwoiliśmy naszą sprzedaż w stosunku do 2020 roku. Od momentu wprowadzenia tego produktu na rynek, w 2018 roku, dostarczyliśmy do klientów łącznie 400 takich samochodów ciężarowych.

 

Pod koniec 2021 roku podskoczyły ceny gazu na tyle, że transport pojazdami z napędami LNG przestał się opłacać. Co czeka w tej sytuacji ten segment rynku? Czy to koniec napędów gazowych?

Pojazdy napędzane LNG są nadal najbardziej opłacalną alternatywą dla zwykłego oleju napędowego w ciężkich przewozach długodystansowych. Oczywiście, zdajemy sobie sprawę, że napędy gazowe nie będą w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom transportowym i są raczej rozwiązaniem pomostowym w transporcie dalekobieżnym. W przyszłości zapewne transport będzie się rozwijał w kierunku napędu wodorowego. Zanim jednak to nastąpi, technologia LNG przynosi znaczące korzyści klimatyczne w transporcie ciężarowym i jest to bardzo dobry wybór dla przedsiębiorstw, które chcą ograniczyć ślad węglowy w swojej działalności.

 

Jakie są nadzieje i oczekiwania związane z wprowadzeniem na rynek pojazdów elektrycznych? Czy już jest właściwy moment na ciężarówki z takim napędem?

Przewodzimy zmianom i już teraz jesteśmy leaderem, jeśli chodzi o pojazdy elektryczne. Jako pierwszy z producentów samochodów ciężarowych zaprezentowaliśmy pełną gamę pięciu pojazdów z napędem elektrycznym – również do realizacji ciężkich zadań transportowych. W 2021 r. sprzedaliśmy w Polsce trzy elektryczne samochody ciężarowe, co dało nam 75% udziału w rynku w tym segmencie. W sprzedaży pojazdów elektrycznych stawiamy przede wszystkim na doradztwo i dostarczanie naszym klientom rozwiązań kompleksowych – od wyboru odpowiedniego samochodu po rozwianie wszelkich wątpliwości dotyczących ładowania, zasięgu działania i zabezpieczenia dostaw. Dzięki naszemu wieloletniemu doświadczeniu, opartemu na technologii i eksploatacji elektrycznych autobusów Volvo, mamy przewagę nad konkurencją i możemy sprostać wymogom zrównoważonego transportu.

 

Jak będzie wyglądał ten rok na rynku pojazdów ciężarowych? Czy popyt utrzymuje się na wysokim poziomie? Szanse i zagrożenie 2022.

Rewolucja technologiczna i rozwijający się w galopującym tempie rynek e-commerce sprawia, że samochody ciężarowe sprzedają się wyjątkowo dobrze – przewidujemy, że w 2022 r. ten trend będzie nadal kontynuowany. Następuje rozwój dużych przedsiębiorstw transportowych i podmioty te stają się coraz to bardziej profesjonalne, a ich kondycja finansowa stabilna. Niezwykle istotną jest więc kompleksowa obsługa, szybka reakcja na ich potrzeby oraz fachowe doradztwo. Inwestujemy mocno w rozwój kompetencji naszej sieci dealerskiej, aby móc sprostać tym oczekiwaniom.

W 2022 roku będziemy nadal stawiali na systematyczny rozwój i umacnianie pozycji w najbardziej perspektywicznych segmentach rynku, takich jak podwozia czy paliwa alternatywne. Warto nadmienić, że sprzedaż podwozi Volvo rośnie z każdym rokiem (868 szt. w 2021 w porównaniu do 776 szt. w 2020), a jego udział w ogólnej sprzedaży pojazdów nieustannie się powiększa.

 

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Katarzyna Dziewicka

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!