Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, przygotowane zostało systemowe rozwiązanie, które zapewni budowę ramp do ręcznego odśnieżania na każdym MOP-ie zarządzanym przez GDDKiA.
W okresie zimowym warunki na drogach są najtrudniejsze. Intensywne opady śniegu są szczególnie uciążliwe dla prowadzących samochody ciężarowe, którzy zobowiązani są do usuwania nagromadzonego śniegu i lodu z naczep. Bywa on bardzo niebezpieczny dla innych użytkowników dróg, ponieważ podczas jazdy może się zsunąć z tira na jadący z tyłu samochód. – Usuwanie śniegu z naczep jest zadaniem niełatwym, zwłaszcza dla starszych kierowców i może skończyć się urazem. Dlatego wychodzimy z inicjatywą budowy specjalnych ramp ułatwiających odśnieżanie naczep. Rampy są budowane w miejscach obsługi podróżnych (MOP) na sieci dróg szybkiego ruchu. Na dziś mamy 13 takich ramp, z których 8 powstało w ciągu ostatnich 10 miesięcy. Planujemy budowę kolejnych 50, przede wszystkim w południowej i wschodniej części kraju – poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Kwestia budowy ramp na nowo powstających MOP-ach jest już uregulowana systemowo. Od 2021 roku w każdym postępowaniu przetargowym na dzierżawę MOP-u o funkcji komercyjnej były zapisy o możliwym stworzeniu infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych. Od 2024 roku jest to już wymóg dla każdego nowego dzierżawcy MOP-u.
Rampy do odśnieżania mogą być realizowane jako urządzenia do ręcznego, samodzielnego odśnieżania pojazdu, albo jako rampy automatyczne to np. dmuchawy (takie urządzenie znajduje się tylko na MOP Woźniki Zachód na A1) czy szczotki mechaniczne. GDDKiA preferuje stosowanie jednak ramp ręcznych z uwagi na ich mniejszą awaryjność.
Polskie MOP-y, które już uważane są za najlepiej wyposażone w całej Europie, będą więc miały dodatkowe udogodnienie. Polska będzie jednym z nielicznych krajów w Europie, gdzie dostępne będzie kilkadziesiąt ramp. W Europie występują one m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Estonii i Słowenii.
Koszt jednej rampy z infrastrukturą towarzyszącą to ok. 350 tys. zł, a na budowę 17 następnych w najbliższych miesiącach GDDKiA przeznaczyła ok. 5,6 mln zł. Stosowne programy inwestycji zostały podpisane w ostatnich dniach. W dalszej kolejności planowana jest budowa kolejnych 20 ramp, dla których przygotowywane są plany inwestycyjne.
W sumie do 2026 r. na polskiej sieci dróg szybkiego ruchu ma funkcjonować ponad 70 urządzeń ułatwiających usuwanie śniegu i lodu z pojazdów ciężarowych.
GDDKiA utrzymuje blisko 18 300 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Wszystkie te drogi trzeba utrzymać zimą w możliwie najwyższym standardzie. Zadba o to kilka tysięcy pracowników firm wyłonionych w przetargach, którzy będą mieli do dyspozycji ok. 2800 pojazdów w tym m.in. 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli. – Bezpieczeństwo użytkowników dróg jest dla nas priorytetem. Ma ono jednak wiele wymiarów i wiąże się nie tylko z odpowiednim zachowaniem na drodze, przestrzeganiem przepisów ruchu drogowego, dostosowaniem prędkości do warunków atmosferycznych, sprawnym pojazdem, ale także z właściwym przygotowaniem pojazdu do drogi – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
15 lipca 2025
Prezes UOKIK postawił zarzuty właścicielowi sieci Biedronka oraz 32 firmom transportowym, a także ośmiu menedżerom i właścicielom firm, którzy mogli [...]
14 lipca 2025
13 lipca 2025 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu cywilnego. Po raz pierwszy w historii umożliwia zawieranie umów leasingowych w [...]
14 lipca 2025
Pierwsze półrocze 2025 roku przynosi branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) istotne wyzwania – od rosnących kosztów działalności i utrzymania [...]
10 lipca 2025
W ciągu ostatniego tygodnia ceny oleju napędowego i benzyny w Polsce ponownie znacząco wzrosły, odpowiednio o 13 i 9 groszy [...]
7 lipca 2025
Polska od lat zajmuje pozycję europejskiego lidera w branży transportowej, odpowiadając za realizację ok. 20% wszystkich przewozów w Unii Europejskiej. [...]
3 lipca 2025
Czerwcowe dane GUS pokazują poprawę ocen bieżącej sytuacji w sektorze transportu i gospodarki magazynowej –wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury zbliżył się [...]
3 lipca 2025
Adaptive Motors Poland (AMP), spółka rozwijająca polską platformę pojazdów elektrycznych i realizująca projekt budowy nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Kleszczowie, informuje [...]
2 lipca 2025
Donald Tusk Prezes Rady Ministrów zapowiedział wprowadzenie od 7 lipca br. kontroli na przejściach granicznych z Niemcami oraz z Litwą. [...]
24 czerwca 2025
Kolejny samochód ciężarowy z napędem elektrycznym już dostarcza komponenty do fabryki Volkswagena. Tym razem odpowiada on za transport elementów karoserii [...]
20 czerwca 2025
Większość przewoźników w Polsce nie negocjuje kontraktów, tylko je podpisuje – również jeśli zawierają skrajnie niesprawiedliwe, a nawet nielegalne zapisy. [...]
19 maja 2025
Eurowag powiększył swoją sieć stacji premium o kolejne 20 strategicznych lokalizacji. Stacje w tej sieci pod względem przychodu rosną szybciej [...]
30 kwietnia 2025
Z okazji Międzynarodowego Dnia Kierowcy Zawodowego Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych wraz z Portem Gdańsk i Baltic Hub zaprasza wszystkich kierowców [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!