Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Dometic – skandynawski producent urządzeń podnoszących komfort i bezpieczeństwo w podróży – właśnie wprowadził do oferty innowacyjny system bezpieczeństwa o nazwie Dometic PerfectView CAM 1000.
CAM1000 poprawia bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i motocyklistów poruszających się obok ciężarówki. W skład zestawu wchodzi szerokokątna kamera (instalowana z boku kabiny) oraz 7-calowy monitor AHD. System CAM1000 monitoruje strefę boczną ciężarówki oraz wykrywa i sygnalizuje obecność ruchomych obiektów przemieszczających się wzdłuż prawego boku pojazdu. Przy prędkości poniżej 30 km/h, oprócz ostrzeżenia na monitorze, kierowca usłyszy także sygnał ostrzegawczy, zwracający uwagę na potencjalne niebezpieczeństwo w przypadku skrętu w prawo.
Bez komplikacji
System firmy Dometic jest przyjazny i szybki w montażu. Nie trzeba wpinać się w instalację samochodu, aby uzyskać sygnał prędkości (moduł GPS w urządzeniu CAM1000 sam mierzy prędkość). Urządzenie nie wymaga kalibracji z użyciem specjalistycznych przyrządów – obiektyw kamery ustawia się tak, aby obraz obejmował ustalony obszar i to wystarcza do poprawnego działania. CAM1000 ma tryb nocny, dzięki czemu sprawdza się też przy słabym oświetleniu. Gdy system pracuje w takim trybie, kamera jest praktycznie niewrażliwa na migające niebieskie światło (istotne w przypadku pojazdów ratowniczych). Dometic CAM1000 spełnia również wymogi techniczne ABE (norma KBA 91843).
W skład zestawu wchodzi szerokokątna kamera (instalowana z boku kabiny). System CAM1000 monitoruje strefę boczną ciężarówki oraz wykrywa i sygnalizuje obecność ruchomych obiektów przemieszczających się wzdłuż prawego boku pojazdu.
Kierowca może obserwować prawą stronę na 7-calowym ekranie. CAM1000 ma tryb nocny, dzięki czemu sprawdza się też, gdy jest ciemno.
Już obligatoryjnie
System firmy Dometic jest zgodny z wymaganiami technicznymi wprowadzanymi od 1 kwietnia 2020 r. dla pojazdów ciężarowych w wybranych krajach europejskich. Od tego momentu wszystkie pojazdy ciężarowe od dmc 7,5 t, poruszające się po całej aglomeracji Wiednia w Austrii mają obowiązek posiadania na swoim pokładzie elektronicznego asystenta skrętu w prawo. Wyłączone z tego obowiązku są tylko pojazdy poruszające się po autostradach w ramach tranzytu. Austria jako jeden z pierwszych krajów unijnych wprowadza takie obostrzenie.
Rozporządzenia Parlamentarnee (…) Bundesgesetz Straßenverkehrsordnung 1960 (32. StVO-Novelle) w § 43 rozd. 8 umożliwiło wszystkim organom administracyjnym w poszczególnych regionach Austrii wprowadzenie częściowego lub całkowitego zakazu skrętu w prawo dla ciężarówek powyżej 7,5 tony, które nie posiadają na pokładzie elektronicznego asystenta. Okres przejściowy na modernizację pojazdów ma trwać do końca grudnia 2020 r.
Rozporządzenie nie przewiduje żadnych wyjątków. Zwolnieniu z tego obowiązku nie podlegają pojazdy z obsadami dwuosobowymi, ciężarówki z nisko umieszczoną kabiną kierowcy, starsze pojazdy ani wykorzystywane do transportów specjalnych, jednak w tym ostatnim przypadku można uzyskać zezwolenie na przejazd specjalną trasą, co może pomóc obejść przepisy.
Dometic CAM1000 jest już dostępny w Polsce w ofercie akcesoryjnej czołowych importerów pojazdów ciężarowych oraz specjalistycznych hurtowni motoryzacyjnych.
11 lipca 2025
Ford Trucks w ramach realizacji nowego programu szkoleń dla kierowców na terenie całej Europy podpisał umowę partnerską z belgijską firmą [...]
9 lipca 2025
Rozwiązania typu Sale & Rentback, oferowane przez niezależnych liderów rynku wynajmu pojazdów ciężarowych – takich jak TIP Group – mogą [...]
2 lipca 2025
Donald Tusk Prezes Rady Ministrów zapowiedział wprowadzenie od 7 lipca br. kontroli na przejściach granicznych z Niemcami oraz z Litwą. [...]
30 czerwca 2025
Branża transportowo-logistyczna to kręgosłup europejskiej gospodarki – szybka, elastyczna, ale też narażona na silne wahania rynkowe i problemy z płynnością [...]
20 czerwca 2025
Większość przewoźników w Polsce nie negocjuje kontraktów, tylko je podpisuje – również jeśli zawierają skrajnie niesprawiedliwe, a nawet nielegalne zapisy. [...]
13 czerwca 2025
Polski Instytut Transportu Drogowego prezentuje raport branżowy z danymi, analizą i komentarzami praktyków branży.
5 maja 2025
Legal Telematics i CRT Partner łączą siły dla flot pojazdów - nowa jakość w zarządzaniu flotą
28 marca 2025
Flota pojazdów musi być technicznie sprawna i ekonomicznie opłacalna. Rosnące koszty inwestycji i presja konkurencji wymagają innowacyjnych rozwiązań. Jednym z [...]
26 marca 2025
Polska branża transportowo-logistyczna (TSL) wychodzi z okresu niepewności, ale nadal zmaga się z problemami płynności finansowej – wynika z raportu [...]
24 marca 2025
Spotkania Transportowe zawitały do Katowic, gdzie 20 marca 2025 odbyła się druga odsłona wiosennej edycji tej cyklicznej konferencji merytoryczno-biznesowej, kierowanej [...]
3 marca 2025
Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych z dnia 21 listopada 2024 roku, od 2026 roku miasta liczące [...]
11 lutego 2025
Zapraszamy do udziału w pierwszej tegorocznej edycji cyklicznej, bezpłatnej konferencji „Spotkania Transportowe – Wiosna 2025”, która odbędzie się 20 lutego [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!