#ad

Elektryczne i wodorowe pojazdy IVECO pod własną marką

Elektryczne i wodorowe pojazdy IVECO pod własną marką

Firma IVECO ogłosiła, że elektryczne pojazdy ciężarowe zasilane z akumulatorów oraz ogniw paliwowych, kojarzone do tej pory z marką Nikola, będą produkowane i sprzedawane pod własną marką IVECO. Jest to konsekwencja zakomunikowanego w czerwcu przejęcia w pełni i na wyłączność niemieckiej spółki powstałej z byłego joint-venture Nikola Iveco Europe.

Pod marką IVECO oferowane będą dwie rodziny samochodów ciężarowych: zasilane z akumulatorów (HD BEV) oraz z ogniw paliwowych (HD FCEV). Pojazdy te wyposażone są w elektryczny układ napędowy, którego współprojektantem i producentem jest FPT Industrial, siostrzana marka IVECO w ramach Iveco Group, specjalizująca się w zespołach napędowych. Na pokładzie znajdą się akumulatory firmy Proterra oraz technologię ogniw paliwowych i kluczowe podzespoły Bosch. Pojazdy zostały zaprojektowane z wykorzystaniem ciężarowej platformy IVECO S‑Way, której modułową konstrukcję zaadaptowano specjalnie na potrzeby zasilania z ogniw paliwowych lub akumulatorów.

Elektryczny IVECO HD BEV ma mieć zasięg do 500 km. Łączna pojemność 9 akumulatorów wynosi 738 kW i można je ładować z mocą do 350 kW. Takie źródło energii ma pozwolić na realizowanie przewozów między centrami logistycznymi, w szerokim zakresie zastosowań regionalnych. Na dłuższych trasach zapas energii można uzupełnić na przykład podczas obowiązkowych postojów dla kierowców. Pierwszym modelem, który na rynek europejski trafi w ostatnim kwartale 2023 r., będzie ciągnik siodłowy w konfiguracji 4×2.

Druga rodzina to pojazdy wodorowe IVECO HD FCEV, które mogą zapewnić zasięg do 800 km. Dzięki szybkiemu tankowaniu trwającemu niespełna 20 minut samochód doskonale sprawdza się w ciężkim transporcie komercyjnym na dalekich trasach. W zbiornikach pojazdu mieści się 70 kg użytecznego wodoru pod ciśnieniem 700 barów. Ciężarowy FCEV w porównaniu z wersją czysto elektryczną ma większy zasięg, dzięki czemu zmieni reguły gry pod względem zerowej emisji lokalnej w transporcie długodystansowym. Pierwsze egzemplarze IVECO HD FCEV zostaną dostarczone klientom we Francji, Szwajcarii i Niemczech pod koniec 2023 r., zgodnie z założeniami europejskiego projektu H2Haul współfinansowanego przez Clean Hydrogen Partnership i mającego na celu przyspieszenie wdrażania rozwiązań wodorowych w branży transportowej oraz umożliwienie masowej eksploatacji samochodów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi w najbliższych latach.

Obydwa pojazdy produkowane są w należących do Iveco Group wielomarkowych zakładach w Ulm w Niemczech. Pojazdy będą sprzedawane i serwisowane w rozległej sieci dealerskiej IVECO, liczącej 254 punkty w całej Europie.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!