Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy trzeciej edycji konferencji sektora motoryzacyjnego, organizowanej przez Polsko - Niemiecką Izbę Przemysłowo Handlową.
Jeszcze nie pożegnaliśmy się z pandemia Covid -19, a początek roku 2022 i atak Rosji na Ukrainę spowodował kolejne utrudnienia dla europejskiej i światowej branży motoryzacyjnej. Dodatkowo aktualnym wyzwaniem dla sektora nadal jest elektromobilność i dążenie do neutralności klimatycznej.
Nieprzewidywalność
W konferencji, która odbyła się 22 czerwca 2022 udział wzięli przedstawiciele czołowych koncernów produkujących pojazdy, komponenty, firm oferujący innowacyjne rozwiązania dla branży, jak również eksperci związków i stowarzyszeń branżowych.
– Od dwóch lat zmagamy się z nieprzewidzianymi trudnościami w branży. Kryzys jednak może wpływać na innowacyjność. To, co szczególnie rzuca się teraz w oczy to dywersyfikacja łańcucha dostaw, która może wzmocnić przedsiębiorstwa -powiedział dr Lars Gutheil, dyrektor generalny Polsko -Niemieckiej Izby Przemysłowo Handlowej, otwierając konferencję. – Polska i Niemcy mogą na tym skorzystać i jeszcze bardziej zacieśnić współpracę w zakresie produkcji komponentów i optymalizacji łańcuchów dostaw. Zainteresowanie niemieckich inwestorów szczególnie sektora motoryzacyjnego Polską nadal jest niezachwiane, podobnie w drugą stronę. Współpraca i realizacji międzynarodowych projektów jest stabilna.
Dla branży nadal priorytetem pozostaje zachowanie ciągłości produkcji oraz poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie dostaw komponentów. Wpłynie to na stabilizację w obszarze zatrudnienia w sektorze, która w ostatnich 2 latach została mocno zachwiana. Według uczestników panelu, receptą na utrzymanie konkurencyjności polskiego przemysłu motoryzacyjnego jest przede wszystkim poprawa produktywności. Mimo spadków produkcji w minionych 5 miesiącach, branża nie odnotowuje znaczących spadków obrotów.
– Nasz rynek rezonuje mocno z tym co dzieje się za naszą zachodnią granicą. Optymistycznym sygnałem jest także fakt, że koncerny, które ulokowały produkcje pojazdów w Polsce rozbudowują swoje zakłady jak również wprowadzają na linię produkcyjna nowe modele – powiedział Rafał Orłowski z Automotive Suppliers.pl
– Jeśli chodzi o rejestracje pojazdów nowych w Polsce, to nadal obserwujemy spadek w porównaniu z rekordowym rokiem 2019. Kluczowym powodem jest ciągle kryzys w dostawie półprzewodników – tak skomentował sytuację rynkową w Polsce Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Dużą część dyskusji zajęła tematyka elektromobilności. Zarówno Jakub Faryś z PZMP jak i dr Manuel Kallweit z VDA (Niemiecki Związek Przemysłu Motoryzacyjnego ) przedstawili dane związane z rynkiem samochodów osobowych i dostawczych w obu krajach. Maciej Mazur dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych zauważył, iż mimo dysproporcji obu rynków w zakresie pojazdów nisko i zeroemisyjnych Polska może pochwalić się dobrą pozycją jeśli chodzi o udział autobusów nisko i zeroemisyjnych w transporcie publicznym, ale także faktem, że większość tych autobusów, jeżdżących w całej Europie powstaje właśnie w Polsce, w fabrykach znanych europejskich koncernów.
Nierównomiernie rozłożona przyszłość
Za największe aktualne wyzwanie związane z elektromobilnością uczestnicy konferencji uznali rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów. Wspominał o tym zarówno Piotr Michalczych z PWC jak również Michał Baranowski, prezes Elocity. Wszyscy producenci i użytkownicy pojazdów określają że bez dobrej sieci ładowania nie będzie sukcesu samochodu elektrycznych i hybrydowych.
– Polityka klimatyczna UE z naszej perspektywy to ani nie luksus, ani nie hamulec, ale unikalne wyzwanie i zarazem szansa zastąpienia obecnie dość rabunkowej gospodarki zrównoważonym rozwojem. Musimy dostrzec konieczność realnych inwestycji w gospodarkę zrównoważoną, a przez to w dłuższej perspektywie bardziej opłacalną i bardziej odporną (resilient) na kryzysy różnej maści. Nie ma dobrobytu i dobrostanu w Europie bez poszanowania środowiska – powiedziała w czasie konferencji dr Ewa Łabno-Falęcka, dyrektorka komunikacji i rzeczniczka Mercedes- Benz Manufacturing Poland. – Mercedes jako marka ze prawie 150-letnią tradycją, która wynalazła samochód, chcemy być ponownie absolutnie w awangardzie. Nie ma nowoczesnej motoryzacji, ba – nowoczesnego przemysłu – bez nowych technologii. Tylko technologia pozwoli nam na realizację naszych celów. Motoryzacja przeżywa rewolucję, ta branża oferuje już nie samochody, ale mobilność. Przyszłością jest „Mobility as a service” (odejście od indywidualnych środków transportu w kierunku mobilności świadczonej jako usługa), z wielką korzyścią i dla środowiska i dla zakorkowanych wielkich aglomeracji. Przyszłość będzie zupełnie inna. Po części ona już tu jest, tylko nierównomiernie rozłożona.
Uczestnicy panelu zwrócili też uwagę, że elektromobilność to nie tylko produkty oraz odnawialne źródła energii, ale także dążenie do neutralnych klimatycznie zakładów produkcyjnych, ekologicznie pozyskiwanych komponentów oraz zrównoważona logistyka i łańcuchy dostaw.
Bez wątpienia rewolucyjne zmiany jakie dokonują się w branży pojazdów użytkowych w XXI wieku to ogromne wyzwanie zarówno dla przemysłu motoryzacyjnego jak i użytkowników, a polscy i niemieccy przedstawiciele tej branży znajdują się w centrum tych przemian.
15 lipca 2025
Prezes UOKIK postawił zarzuty właścicielowi sieci Biedronka oraz 32 firmom transportowym, a także ośmiu menedżerom i właścicielom firm, którzy mogli [...]
14 lipca 2025
13 lipca 2025 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu cywilnego. Po raz pierwszy w historii umożliwia zawieranie umów leasingowych w [...]
14 lipca 2025
Pierwsze półrocze 2025 roku przynosi branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) istotne wyzwania – od rosnących kosztów działalności i utrzymania [...]
10 lipca 2025
W ciągu ostatniego tygodnia ceny oleju napędowego i benzyny w Polsce ponownie znacząco wzrosły, odpowiednio o 13 i 9 groszy [...]
7 lipca 2025
Polska od lat zajmuje pozycję europejskiego lidera w branży transportowej, odpowiadając za realizację ok. 20% wszystkich przewozów w Unii Europejskiej. [...]
3 lipca 2025
Czerwcowe dane GUS pokazują poprawę ocen bieżącej sytuacji w sektorze transportu i gospodarki magazynowej –wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury zbliżył się [...]
3 lipca 2025
Adaptive Motors Poland (AMP), spółka rozwijająca polską platformę pojazdów elektrycznych i realizująca projekt budowy nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Kleszczowie, informuje [...]
2 lipca 2025
Donald Tusk Prezes Rady Ministrów zapowiedział wprowadzenie od 7 lipca br. kontroli na przejściach granicznych z Niemcami oraz z Litwą. [...]
24 czerwca 2025
Kolejny samochód ciężarowy z napędem elektrycznym już dostarcza komponenty do fabryki Volkswagena. Tym razem odpowiada on za transport elementów karoserii [...]
20 czerwca 2025
Większość przewoźników w Polsce nie negocjuje kontraktów, tylko je podpisuje – również jeśli zawierają skrajnie niesprawiedliwe, a nawet nielegalne zapisy. [...]
19 maja 2025
Eurowag powiększył swoją sieć stacji premium o kolejne 20 strategicznych lokalizacji. Stacje w tej sieci pod względem przychodu rosną szybciej [...]
30 kwietnia 2025
Z okazji Międzynarodowego Dnia Kierowcy Zawodowego Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych wraz z Portem Gdańsk i Baltic Hub zaprasza wszystkich kierowców [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!