#ad

Zima nie zaskoczy drogowców. GDDKiA rusza z przygotowaniami do sezonu 2025/2026

Zima nie zaskoczy drogowców. GDDKiA rusza z przygotowaniami do sezonu 2025/2026

Ponad dwa tysiące pługosolarek, setki magazynów soli i kilka tysięcy pracowników – tak wygląda gotowość Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do zimowego utrzymania dróg w nadchodzącym sezonie. W tym roku służby drogowe rozpoczęły I stopień mobilizacji już w połowie października.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że jest w pełni przygotowana na nadejście zimy. W całym kraju służby drogowe rozpoczęły I stopień gotowości, który oznacza 20-procentową mobilizację zasobów. Do 1 listopada poziom ten wzrośnie do 50 procent, a do końca miesiąca osiągnie pełne 100 procent.

GDDKiA odpowiada za utrzymanie około 18 tysięcy kilometrów dróg krajowych, a wraz z dodatkowymi jezdniami, drogami serwisowymi i pasami włączeń – ponad 21 tysięcy kilometrów. Prace prowadzone będą całodobowo, przez siedem dni w tygodniu, w oparciu o umowy z wykonawcami wyłonionymi w przetargach.

Tysiące ton soli i setki pługów w gotowości

Do walki ze śniegiem i śliskimi nawierzchniami przygotowano ponad 2100 pługosolarek, blisko 640 pługów oraz 288 magazynów soli. Według szacunków, w sezonie 2025/2026 może zostać zużytych:

  • około 335 tys. ton soli drogowej,
  • 2,2 tys. ton chlorku wapnia,
  • 25,5 tys. ton materiałów uszorstniających.

Dla porównania, w ubiegłym sezonie zużyto 259 tys. ton soli, a rekordowy był sezon 2020/2021, kiedy na polskie drogi wysypano blisko pół miliona ton. Najwięcej materiałów zużyto tradycyjnie w województwach małopolskim i mazowieckim, najmniej – w podlaskim i opolskim.

Jakie standardy obowiązują zimą na drogach krajowych

Cała sieć dróg krajowych objęta jest czterema standardami utrzymania – od I do V.

Standard I (5,5 tys. km) – obejmuje drogi międzynarodowe i o największym znaczeniu komunikacyjnym. Jezdnie są odśnieżane na całej szerokości, a błoto pośniegowe może utrzymywać się maksymalnie 6 godzin po opadach.

Standard II (11,2 tys. km) – dopuszcza krótkotrwałą warstwę zajeżdżonego śniegu, jeśli nie utrudnia ruchu.

Standard III (1,6 tys. km) – dotyczy dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym; odśnieżane są kluczowe odcinki i skrzyżowania.

Standard V (2,5 tys. km) – obejmuje drogi dodatkowe i dojazdowe, utrzymywane w ograniczonym zakresie.

W czasie intensywnych opadów utrzymanie tzw. „czarnej jezdni” nie zawsze jest możliwe – śnieg szybko pokrywa nawierzchnię nawet kilka minut po przejeździe pługu. Służby przypominają, że widoczny efekt ich pracy pojawia się dopiero po ustaniu opadów.

Nowoczesne rampy i urządzenia do odśnieżania ciężarówek

Bezpieczeństwo na drogach szybkiego ruchu wspierają również specjalne rampy i dmuchawy do usuwania śniegu oraz lodu z pojazdów ciężarowych. Obecnie działa 16 takich urządzeń, m.in. przy autostradach A1, A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8, S19 i S61.

W budowie jest kolejnych 35 ramp, a łącznie – na etapie planowania, realizacji i przygotowań – znajduje się już 54 lokalizacje. Do końca bieżącego roku GDDKiA planuje udostępnić pięć nowych ramp, m.in. przy MOP Gruczno (S5) i Budzisko (S61).

Nie tylko drogowcy – także kierowcy mają swoją rolę

Eksperci GDDKiA przypominają, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drodze spoczywa również na kierowcach. Odśnieżenie pojazdu, usunięcie lodu z dachu ciężarówki czy zachowanie ostrożności wobec pługosolarek to podstawowe obowiązki użytkowników dróg.

GDDKiA apeluje również, by ułatwić pracę pługów, hasłem „Kierowco, chcesz przejechać – przepuść”. Zwracają przy tym uwagę, że odśnieżanie prowadzone jest niekiedy zespołem pługów, które muszą zająć całą szerokość jezdni, poruszając się zwykle z prędkością nie większą niż 40–50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę – bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy pogotowie ratunkowe niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.

Dlatego drogowcy apelują o przepuszczanie takich pojazdów i ułatwienie im pracy. Utrudnianie działania, poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i innych użytkowników dróg.

Pamiętajmy też, że aktualne informacje o warunkach na drogach krajowych można uzyskać w Punktach Informacji Drogowej GDDKiA (numer 19 111) oraz na stronie drogi.gddkia.gov.pl

Z tej samej kategorii

30 kwietnia 2024

Ile kosztuje wynajem autokaru?

Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!