#ad

Opony ciężarowe wymagania na zbliżający się sezon zimowy

Opony ciężarowe wymagania na zbliżający się sezon zimowy

Sezon letni kończy się a nadchodząca zima stwarza nowe wymagania kierowcą ciężarówek oraz właściciela flot. Firmy transportowe oraz kierowcy powinni zwrócić uwagę na ogumienie które użytkują.  Szczególnie podczas sezonu zimowego w oponach ciężarowych  warto zwrócić uwagę na oznaczenia które sa obowiązkowe.

Ważne są zarówno te które są obowiązkowe oraz te które są wymagane w danym regionie. Wielu kierowców zwleka z wymiana opon przed sezonem zimowym, jako doradcy polecamy odpowiednio wcześniej przygotować się do wymiany.

Bardzo często możemy się spotkać się ze skrótem M+S. czyli odpowiednio błoto oraz śnieg. Teoretycznie można by więc uznać, że opony ciezarowe typu M+S dobrze sprawdzi się w zimowych warunkach. Jednakże, potwierdza że opona nadaje się do użytku w czasie zimy. Jednakże uznawanym i homologowanym w wielu krajach jest symbol 3PMSF – inaczej “three peak mountain snow flake”. W dosłownym tłumaczeniu na język polski oznacza to trzy szczyty górskie wpisane w płatek śniegu. Takie oznaczenie znajdziemy na grafice umieszczanej z boku opony. I ono jako jedyne potwierdza że opona ciężarowa jest uznawana za oponę która może być użytkowana w warunkach zimowych

W wielu regionach nie ma konkretnych wymogów dotyczących opon stosowanych w samochodach ciężarowych w sezonie zimowym .

W Albanii, Białorusi, Danii, Holandii, Irlandii, Islandii, Kosowie, Macedonii, Polsce, Portugali, Ukrainie, Węgrzech czy Wielkiej Brytanii nie ma żadnych wymogów, natomiast w Belgii, Lichtenstein i Włochach nie ma ogólnych wymogów, ale istnieją pewne przepisy :

  • W Belgii opony muszą posiadać oznaczenie M+S
  • jeżdżąc na oponach bez oznaczeń M+S w Lichtenstein nasz ubezpieczyciel może odmówić wypłaty pełnego ubezpieczenia w przypadku np. wypadku
  • we Włoszech natomiast wymagania w sprawie opon określane są za pomocą znaków drogowych, więc poruszając się kierowca musi mieć oczy dookoła głowy by nie przegapić żadnego komunikatu.

 

Poniżej przedstawiamy wymogi dla poszczególnych krajów :

  • Austria czas obowiązywania 1 listopada – 15 kwietnia, na jednej z osi napędowej opony muszą mieć oznaczenia M+S lub 3PMSF, głębokość bieżnika w oponach diagonalnych minimalnie 6mm w przypadku opon radialnych 5mm. W podanym okresie kierowcy samochodów ciężarowych mają obowiązek wyposażenia pojazdu , ciągnika w opony zimowe oznaczone M+S lub 3PMSF na osi napędowej z bieżnikiem o minimalnej głębokości 6mm. Złamanie przepisów grozi zakazem dalszej jazdy oraz dużym mandatem aż do 5 tysięcy euro. Od 1 listopada do 15 kwietnia należy przewozić w pojeździe łańcuchy na co najmniej dwie opony ciężarowe na oś napędową. Wyłączone z tego są tylko autobusy komunikacji publicznej. Do użytku na drogach pokrytych śniegiem i lodem. Stosowanie opon ciężarowych z kolcami jest surowo zabronione w pojazdach i maszynach > 3,5 t DMC.
  • Bośnia i Hercegowina od 15 listopada do 15 kwietnia, na wyposażeniu auta musimy mieć łopatę, możemy poruszać się na oponach letnich natomiast w okresie zimowym wymagane jest użycie łańcuchów na osi napędowej, minimalna głębokość bieżnika 4mm.
  • Bułgaria, 15 listopada – 1 marca jedyny wymóg to głębokość bieżnika , minimalnie musi wynosić 4mm.
  • Chorwacja, czas obowiązywania od 15 listopada do 15 kwietnia, opony na osi napędowej muszą mieć oznaczenie M+S.
  • Czarnogóra od listopada do kwietnia, jednak nie na wszystkich, a tylko na oznaczonych drogach, wymagane opony M+S lub bieżnik głębokości przynajmniej 4mm i opona zimowa.
  • Czechy 1 listopada – 31 marca, w miejscu gdzie określa to znak drogowy, opony M+S oraz bieżnik 6mm minimum.
  • Estonia od grudnia do marca, minimum 3 mm głębokość bieżnika , opony zimowe nie są wymagane.
  • Finlandia od grudnia do lutego, opony na osi prowadzącej i napędowej obowiązkowo z oznaczeniem M+S. Na osi kierującej bieżnik głębokości min. 5mm, pozostałe 3mm.
  • Litwa od 1 listopada do 1 kwietnia, minimalna wartość bieżnika może wynieść 1.6mm, opony zimowe nie są wymagane.
  • Łotwa 1 grudzień do 1 marzec, w tym przypadku bieżnik musi posiadać minimalną wartość 4mm.
  • Luksemburg, okres zimowy, opony muszą mieć oznaczenie M+S.
  • Niemcy 1 listopad – pierwszy poniedziałek po Wielkanocy, opony montowane na osi napędowej muszą posiadać oznaczenie 3PMSF.Popularny kierunek tras naszych firm transportowych. Od września 2020 wymagania użytkowania pojazdu podczas zimowych warunków drogowych w przy zastosowaniu ogumienia ciężarowego z oznaczeniem trzech szczytów na osi napędowej oraz przedniej. Jeżeli poruszamy się samochodami ciężarowymi przez kraj taki jak Niemcy i transport odbywa się w sezonie zimowym muszą być zamontowane opony z 3PMSF a jak nie to narażacie się na karę mandat lub swoją flotę.Dokładnie wymagane jest wyposażenie samochodów ciężarowych w opony zależne od aktualnych warunków podanych np pojazdy < 3,5 t DMC muszą być wyposażone w opony zimowe (3PMSF) na wszystkich swoich kołach a dodatkowo od 1 stycznia 2018. Pojazdy i maszyny > 3,5 t DMC muszą być wyposażone w ogumienie zimowe (3PMSF) na osiach napędowych i na przedniej osi skrętnej samochodu. Gdy mamy warunki zimowe odnosi się to także do opon które są wyprodukowane po 1 stycznia 2018 roku. Ogumienie M+S które jest wyprodukowane do 1 stycznia 2018 jest przyjęte jako właściwe zimowe wyposażenie samochodów ciężarowych do 30 września 2024. Stosowanie łańcuchów na opony musi być stosowane – zgodnie ze znakami drogowymi. Użytkowanie ogumienia ciężarowego z kolcami jest surowo zabronione. Wyjątek to droga która prowadzi przez Kleines Deutsches Eck. Surowe kary wynoszą równo 60 euro za nieodpowiednie opony oraz dodatkowo 80 euro za spowodowanie zakłóceń w ruchu z powodu nieodpowiednich opon dodatkowo 100 euro za spowodowanie sytuacji niebezpiecznej z powodu niewłaściwego ogumienia dodatkowo 120 euro a spowodowanie wypadku z powodu nieodpowiednich opon. Plus dodatkowy 1 punkt karny za każde dodatkowe wykroczenie.
  • Dla opon wyprodukowanych przed 1 stycznia 2018 uznaje się oznaczenie M+S jako zimowe.
  • Norwegia zależnie od regionu, południowa w terminie 16 października – 30 kwietnia bieżnik min 5mm głębokości, w północnej od 15 listopada do 31 marca M+S lub 3PMSF na każdej z osi.
  • Rosja od grudnia do lutego na każdej osi wymagane M+S lub 3PMSF oraz bieżnik 4mm minimalnej głębokości.
  • Rumunia w okresie zimy wymagane opony zimowe lub oznaczenie M+S na osi napędowej.
  • Serbia od listopada do kwietnia opony z oznaczeniem M+S lub zimowe, bieżnik min. 4mm.
  • Słowacja 15 listopada – 31 marca, na osi napędowej wymagane opony zimowe lub z oznaczeniem M+S oraz głębokość bieżnika min. 3mm.
  • Słowenia od 15 listopada do 15 kwietnia, na osi napędowej opony zimowe o min. 3mm głębokości, możemy zastosować opony standardowe, ale wymagane jest zaopatrzenie pojazdu w łańcuchy do opon, do zamontowania w razie warunków zimowych, na oś napędową.
  • Szwecja okres od 1 grudnia do 31 marca, oś prowadząca i napędowa opony: 3PMSF, POR lub z kolcami, min. głębokość bieżnika to 5 mm . Na pozostałych osiach możemy zastosować opony M+S. Od 30 listopada 2024 przepisy mają ulec zmianie.
  • Szwajcaria – to kraj w którym brak przepisów które dotyczącą opon zimowych oraz opon ciężarowych zimowych.Podczas zimowych warunków drogowych mogą nas obowiązywać prawne regulacje lokalne. Ważne gdy podczas wypadku, do którego doszło w warunkach zimowych, uczestniczył pojazd mechaniczny wyposażony w opony standardowe jego kierowca może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej z właśnie spowodowany wypadek. Obecnie tylko ogumienie ciężarowe z oznaczeniem 3PMSF uznawane są za odpowiednie i nadające do warunków zimowych. Minimalna głębokość bieżnika opon zimowych który możemy zastosować to 1,6 mm, 4 mm to rekomendowana wartość. Władze Szwajcarii mogą w każdej chwili ogłosić obowiązek stosowania łańcuchów na opony (pojazdy które posiadają napędem na cztery koła będą prawdopodobnie z niego wyłączone). Zastosowanie łańcuchów możliwe jest zgodnie z podanymi znakami drogowymi oraz warunkami drogowymi. Opony ciężarowe z kolcami są dozwolone dla pojazdów ciężarowych < 7,5 t DMC w okresie 1 listopada do 30 kwietnia, na drogach które są pokryte śniegiem prędkość maksymalna to 80 km/h. Pojazdy ciężarowe z oponami kolcowymi muszą być oznaczone specjalną naklejką z ograniczeniem prędkości 80 km/h.
  • Turcja 1 grudzień – 1 kwietnia na osi napędowej wymagane są opony zimowe, min 4mm głębokości bieżnika. Użytkowanie opon zimowych ciężarowych jest obowiązkowe przez cały podany okres 4 miesięcy który wynosi od 1 grudnia do 1 kwietnia. Władze w Turcji podejmują decyzje czy będą egzekwować przepisy dotyczące opon zimowych czy może zostaną ogłoszone średnie temperatury wedle woli i trzeba to na bieżąco sprawdzać czy montować opony z oznaczeniem czy też nie . Wszelkiego rodzaju opony ciężarowe, które podlegają wymianie muszą być zastąpione oponami z homologacją zimową. We wszystkich rodzajach ciężarówek, samochodach typu TIR ,ciągników, autobusów oraz małych pojazdów ciężarowych, vanów i taksówek obowiązkowe jest zastosowanie ogumienia zimowego na osi napędowej samochodu. W podanym terminie opony ciężarowe zimowe powinny mieć na bocznej ścianie symbol M+S i 3PMSF lub oba symbole na bocznych ścianach opony.
  • Powyższe podane przykładowe przepisy ukazują nam najważniejsze przepisy europejskie dotyczące stosowania ogumienia ciężarowego zimowego. Jak widać są one bardzo różne dla danego kraju, a nadal wiele państw jak np Belgia lub Dania lub Holandia, Francja oraz Polska nie mają przepisów określających możliwość użytkowania danych opon zimowych ani opon ciężarowych w sezonie zimowym .

Poszukujesz informacji na temat opon ciężarowych lub potrzebujesz porady w zakresie opon ciężarowych zapraszamy do kotnaktu z firma Hurtopony Specjalista w doborze opon ciężarowych i przemysłowych. Kupując w firme Hurtopony opony do samochodów ciężarowych przy zakupie minimum 2 szt dostawa jest gratis na terenie całej Polski. Nasza specjalistyczna kadra pomoże dobrać odpowiednie opony na każdą porę roku i do każdej maszyny.

www.hurtopony.pl

Kupując opony ciężarowe w Hurtopony.pl kupujesz w Hurtowni Opon Polskiej z najbardziej rozwiniętą bazą logistyczną oszczędzasz swój czas i pieniądze. Opony dostarczamy w każde miejsce w Polsce w możliwie najkrótszym terminie. Posiadamy bogate doświadczenie w branży. Zostaniesz obsłużony przez profesjonalną ekipę która pomoże ci dobrać najlepsze opon dla twojego pojazdu. Poszukujesz opon ciężarowych do swojego pojazdu swojej floty zapraszamy do kontaktu.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!