#ad

Misja StasHH

Misja StasHH

Europejskie konsorcjum, w skład którego wchodzi 25 podmiotów z sektora wodorowego, rozpoczyna współpracę, aby określić, opracować i przetestować pierwszą normę europejską dla modułów ogniw paliwowych do zastosowań „heavy-duty” czyli m.in. pojazdów użytkowych. Członkiem konsorcjum jest również Solaris.

Europejskie konsorcjum, w skład którego wchodzi 25 podmiotów z sektora wodorowego, rozpoczyna współpracę, aby określić, opracować i przetestować pierwszą normę europejską dla modułów ogniw paliwowych do zastosowań „heavy-duty” czyli m.in. pojazdów użytkowych. Członkiem konsorcjum jest również Solaris.

 

Norma ta może oznaczać przełom, którego branża ogniw paliwowych potrzebuje, aby poprawić konkurencyjność na rynku poprzez zmniejszenie kosztów oraz produkcję na szeroką skalę. Konsorcjum działa pod nazwą „StasHH”, a w jego skład wchodzi 11 dostawców modułów ogniw paliwowych, 9 producentów oryginalnego wyposażenia oraz 5 instytucji badawczych. Konsorcjum opracuje normy w zakresie wymiarów, interfejsów cyfrowych, protokołów z testów i wymogów w zakresie bezpieczeństwa modułów ogniw paliwowych, które można zamontować i stosować w pojazdach „heavy-duty”, takich jak wózki widłowe, autobusy, samochody ciężarowe, pociągi, statki oraz maszyny budowlane. Konsorcjum otrzyma 7,5 mln euro z Unii Europejskiej ze środków Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych. Całkowity budżet projektu wynosi 15,2 mln EUR.

Nomenklatura rozmiarów baterii została ujednolicona i jest znana jako „typu AA”. Jej stworzenie przełożyło się na szerokie stosowanie baterii. W odniesieniu do modułów tworzących ogniwa paliwowe, konsorcjum StasHH przewiduje opracowanie podobnej nomenklatury, tj. „typu HH”. Po wypracowaniu porozumienia w zakresie normy między dostawcami modułów, a producentami komponentów, dostawcy modułów z konsorcjum zaprojektują i opracują znormalizowane moduły dla różnych klas mocy. Następnie zostaną one przetestowane w ramach konsorcjum. Testy pozwolą zweryfikować wskaźniki norm wydajności i bezpieczeństwa. Jednocześnie konsorcjum będzie podejmować starania na rzecz promowania opracowanych norm w przepisach europejskich i międzynarodowych oraz na platformach poświęconych standardom, tak by przyczynić się do ogólnoświatowego przyjęcia nowego standardu. Konsorcjum dopilnuje również upowszechnienia stosowania normy wśród zewnętrznych dostawców modułów ogniw paliwowych oraz producentów komponentów.

Projekt StasHH korzysta z finansowania Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych 2 w ramach umowy o udzielenie dotacji nr 101005934. Przedsięwzięcie zaś korzysta ze środków „Programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji – Horyzont 2020” oraz organizacji Hydrogen Europe i Hydrogen Europe Research.

W skład konsorcjum StasHH wchodzą: Alstom Transport SA, AVL List GmbH, Ballard Power Systems Europe A/S, Centro per gli Studi di Tecnica Navale CETENA S.p.A., Commissariat à l’Energie Atomique et aux Energies Alternatives, DAMEN, ElringKlinger Fuelcell Systems Austria GmbH, FCP Fuel Cell Powertrain GmbH, FEV Europe GmbH (wspierany przez FEV Software and Testing Solutions GmbH), Freudenberg FST GmbH, Future Proof Shipping BV, Hydrogenics GmbH (obecnie część Cumminsa), Intelligent Energy Limited, Nedstack Fuel Cell Technology BV, Holenderska Organizacja na rzecz Stosowanych Badań Naukowych (TNO), Nuvera Fuel Cells Europe, Proton Motor Fuel Cell GmbH, SINTEF AS, Solaris Bus & Coach sp. z o.o., Symbio SAS, Toyota Motor Europe NV/SA, VDL Enabling Transport Solutions BV, VDL Energy Systems, Volvo Construction Equipment (wspierany przez Volvo Technology i Volvo Penta) oraz WaterstofNet vzw.

 

 

 

 

Z tej samej kategorii

30 kwietnia 2024

Ile kosztuje wynajem autokaru?

Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!