Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Na IFAT w Monachium świętuje premierę targową elektryczny eEconic. Ponadto po raz pierwszy Mercedes-Benz Trucks prezentuje eActrosa z elektryczną przystawką odbioru mocy.
Mercedes-Benz Trucks oferuje szeroką gamę produktów dla branży komunalnej, a reprezentatywne przykłady prezentuje na targach IFAT w Monachium, poświęconych gospodarce wodą, ściekami, odpadami i surowcami.
Targi odbywają się od 30 maja do 3 czerwca 2022 r.
Targowa nowość: eEconic
Mercedes-Benz Trucks prezentuje na wystawie elektryczny wariant dobrze znanego użytkownikom Econica. Mercedes eEconic wejdzie do produkcji seryjnej w drugiej połowie 2022 r. Już od maja firma FES Frankfurter Entsorgungs- und Service GmbH w ramach testów sprawdza, jak w praktyce sprawuje się śmieciarka z akumulatorowym napędem elektrycznym.
Elektryczny eEconic to ciężarówka z nisko zawieszoną kabiną o dopuszczalnej masie całkowitej 27 ton, wyposażony w oś elektryczną z dwoma silnikami elektrycznymi. Bazuje konstrukcyjnie na eActrosie przeznaczonym do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, który miał premierę pod koniec czerwca 2021 r.
Akumulatory eEconica składają się z trzech pakietów, każdy o pojemności zainstalowanej 112 kWh i użytkowej ok. 97 kWh. Ciężarówka może w trybie jednozmianowym, bez dodatkowego ładowania, obsłużyć większość typowych tras zbiórki odpadów. Stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację. To ważna korzyść, zwłaszcza wobec konieczności częstego zatrzymywania się i ruszania podczas zbiórki odpadów. Montowany w eEconicu standardowo kokpit multimedialny (Multimedia Cockpit Interactive) stale informuje m.in. o poziomie naładowania akumulatorów, pozostałym zasięgu pojazdu oraz aktualnym i średnim zużyciu energii w kWh na 100 kilometrów.
Ładowanie możliwe jest z mocą do 160 kW: po podłączeniu do zwykłego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie trzech pakietów akumulatorowych eEconica z poziomu 20 do 80% zajmuje nieco ponad godzinę . Gotowość eEconica do działania w warunkach zimowych wykazały m.in. testy wytrzymałościowe na kole podbiegunowym. Przedseryjny pojazd radził sobie nawet w temperaturach do -25°C. Inżynierowie testowali m.in. energooszczędną klimatyzację wstępną, ładowanie pojazdu z różnych stacji ładowania, a także przeprowadzili symulację trasy wywozu odpadów.
eEconic ma cenione przez klientów cechy konwencjonalnego Econica. Przykładowo nisko osadzona panoramiczna szyba kabiny „DirectVision” wraz z niską umieszczonym fotelem zapewnia kierowcy kontakt wzrokowy z innymi użytkownikami drogi. Powlekana i podgrzewana szyba przednia Thermocontrol zapobiega zaparowywaniu wskutek działania czynników atmosferycznych. Dodatkowo ogranicza nagrzewanie się wnętrza od promieni słonecznych.
Przez kabinę można wygodnie przejść w poprzek. Standardowe wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje m.in. asystenta martwego pola S1R, zwiększającego bezpieczeństwo podczas wykonywania skrętu w prawo, oraz asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych. Do tego dochodzi standardowo i zgodnie z przepisami prawa zewnętrzny dźwiękowy system ostrzegawczy AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System), zwiększający słyszalność pojazdu dla innych uczestników ruchu drogowego, w tym dla pieszych i rowerzystów.
eEconic prezentowany przez Mercedes-Benz Trucks na targach IFAT jest wyposażony w śmieciarkę firmy Zöller – Medium X4 22,5 Clean Drive. Zabudowa Clean Drive została zaprojektowana specjalnie do montażu na podwoziu z napędem elektrycznym i jest wyposażona w przyłącze wysokiego napięcia. Składa się ona ze skrzyni ładunkowej (o pojemności 22,3 metra sześciennego z dwoma silnikami elektrycznymi, bezpośrednio zamontowanymi pompami hydraulicznymi, przetwornikiem i prostownikiem.
eActros z elektryczną przystawką
Mercedes-Benz Trucks, w ramach projektu pilotażowego, zainstalował w jednym z eActrosów skonstruowaną przez ZF przystawkę elektryczną eWorX wraz z zabudową bramową firmy Palfinger. Celem jest efektywna elektryfikacja przystawek odbioru mocy do obsługi hydraulicznych urządzeń roboczych, takich jak zabudowy bramowe lub hakowe, żurawie czy podnośniki koszowe. Zaletą tego rozwiązania jest lokalna zeroemisyjność i niski poziom hałasu, co ułatwia eksploatację szczególnie w miastach.
Bramowiec z pilotem zdalnej obsługi, dzięki swojej przyjaznej w użytkowaniu konstrukcji oraz asymetrycznym i indywidualnie sterowanym ramionom podnoszącym, jest w stanie szybko załadować nawet kontenery stojące w trudno dostępnym miejscu. Nowością jest zasilanie zabudowy przez przystawkę elektryczną eWorX. Jej kluczowe elementy to silnik elektryczny, falownik, elektroniczny sterownik i moduły oprogramowania właściwe dla danego zastosowania. Całość jest prosta, funkcjonalna i działa na zasadzie „podłącz i pracuj”.
Konstrukcja jest prosta. Akumulator trakcyjny eActrosa za pomocą złącza prądu stałego zasila energią elektryczną przystawkę ZF eWorX. Z kolei silnik elektryczny eWorX wykorzystuje tę energię do napędzania pompy hydraulicznej zabudowy. Nie jest więc potrzebne jej mechaniczne połączenie z silnikiem trakcyjnym pojazdu. System eWorX zapewnia płynną komunikację między elektryczną ciężarówką a zabudową za pośrednictwem złącza magistrali CAN.
W przystawkę ZF eWorX, wyposażony jest również eActros z zabudową hakową RS21.65 przystosowaną do przewozu kontenerów, prezentowany na stoisku targowym firmy Meiller. Pompa układu hydraulicznego pracuje tylko podczas poruszania zabudowy, co należy do zalet tego energooszczędnego i cichego rozwiązania.
Zrównoważona wydajność
Aby maksymalnie wykorzystywać możliwości eActrosa i eEconica, Mercedes-Benz Trucks udostępnia klientom szereg rozwiązań cyfrowych, z których można korzystać za pomocą portalu Fleetboard. Są to m.in. zindywidualizowany Charge Management System, umożliwiający przykładowo tworzenie profili ładowania, oraz Logbook – dziennik zawierający szczegółowe dane na temat czasów jazdy, postoju i ładowania. Kolejne narzędzie, Mapping-Tool, w czasie rzeczywistym pokazuje aktualną lokalizację danego pojazdu oraz informuje, czy jest on w ruchu, stoi, czy trwa jego ładowanie, a także, jaki jest poziom naładowania akumulatora.
Dla eActrosa i eEconica dostępna jest również umowa serwisowa Mercedes-Benz Complete. Ten bogaty pakiet świadczeń obejmuje prace warsztatowe związane z serwisowaniem i naprawą całego pojazdu oraz jego układu napędowego, łącznie z wymianą zużytych części. Elementem umowy serwisowej jest zawsze wsparcie klienta w ramach Mercedes-Benz Uptime, systemu rejestrującego wszystkie istotne dane pojazdu, od ciśnienia w oponach, przez silnik, po stan akumulatora. W tym kontekście system Mercedes-Benz Uptime został już rozszerzony o ponad 100 zmiennych specyficznych dla pojazdów elektrycznych, w tym np. stały monitoring ładowania czy przebiegów napięcia w odniesieniu do akumulatora wysokiego napięcia. Informacje te są dostępne na nowym chmurowym portalu dla klientów.
Specjalistyczne doradztwo
W przypadku samochodów ciężarowych z napędem w pełni elektrycznym, konieczne jest wnikliwe rozważenie szeregu kwestii, np. na jakich trasach mogą być eksploatować pojazdy elektryczne lub jakie inwestycje są konieczne w bazie? Dlatego Mercedes-Benz Trucks włączył zarówno eActrosa, jak i eEconica w ekosystem biznesowy, obejmujący ofertę doradczą umożliwiającą maksymalne wykorzystanie pojazdu oraz optymalizację całkowitych kosztów posiadania.
Przykładowo na podstawie istniejących tras przejazdów można na potrzeby danego klienta określić realistyczny profil zastosowań elektrycznych ciężarówek. Ponadto, oprócz elektryfikacji bazy operacyjnej, elementem tzw. eConsultingu mogą być, zależnie od życzenia klienta, wszelkie kwestie dotyczące planowania, przygotowania i realizacji inwestycji związanych z infrastrukturą ładowania oraz przyłączeniem do sieci. Mercedes-Benz Trucks zawarł w tym celu strategiczne partnerstwo z firmami Siemens Smart Infrastructure, ENGIE i EVBox Group. Na życzenie dostępna jest też pomoc w ustaleniu możliwości uzyskania dotacji publicznych na infrastrukturę i pojazdy.
Unimog – niezawodnie jak zwykle
Oprócz ciężarówek z akumulatorowym napędem elektrycznym na targach IFAT Mercedes-Benz Trucks prezentuje również pojazdy z konwencjonalnym napędem wysokoprężnym, które cieszą się dużym zainteresowaniem w gospodarce komunalnej, takie jak Unimog. Z punktu widzenia klienta ogromną zaletą Unimoga, zaprojektowanego specjalnie do pracy z osprzętem, jest możliwość wykonywania przez cały rok najróżniejszych zadań za pomocą tego samego pojazdu. Zestandaryzowane i znormalizowane złącza umożliwiają szybką wymianę osprzętu. Kabina zapewnia dobrą widoczność obszaru roboczego, co jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo.
Wśród innych atutów każdego Unimoga należy wymienić układ EasyDrive, łączący zalety zautomatyzowanej skrzyni biegów do jazdy z maksymalną prędkością 89 km/h oraz hydrostatycznego napędu do pracy z prędkością do 50 km/h. Jego zaletą jest możliwość bezstopniowej regulacji prędkości roboczej niezależnie od prędkości obrotowej silnika i utrzymywania jej tempomatem. Na dodatek Unimogiem można ruszać i skręcać bez zużywania sprzęgła.
Na tegorocznych targach IFAT Mercedes-Benz Trucks prezentuje Unimoga U 219. Wystawiony egzemplarz jest wyposażony w polewarkę solanki Yeti L firmy Bucher Municipal oraz wysięgnik czołowy Mulag z podlewarką do roślin GE. Ma ponadto niską stalową skrzynię ładunkową firmy Eggers, która ułatwia załadunek. Krótki rozstaw osi 2800 mm oraz kompaktowe gabaryty (szerokość pojazdu to jedynie 2,15 m) zapewniają U 219 niezwykłą zwrotność.
Wśród kolejnych cech szczególnych Unimoga U 219 warto wymienić zmienne położenie kolumny kierownicy VarioPilot, które jest unikalnym atutem Unimoga. W ciągu kilku minut kierowca może przełożyć kierownicę i pedały z lewej strony kierowcy na prawą stronę pasażera.
Urządzenie z serii Yeti L firmy Buchner to automatyczna polewarka, w której solanka jest precyzyjnie rozprowadzana przez płytę rozsiewającą na szerokość do ośmiu metrów. Oprócz zimowego utrzymania dróg Yeti L nadaje się również do zastosowań letnich, takich jak podlewanie, nawadnianie i czyszczenie. Zaletą wysięgnika czołowego Mulag z podlewarką GE jest możliwość wygodnego podlewania roślin bez opuszczania pojazdu przez kierowcę przy każdej kolejnej operacji podlewania. Jest to nie tylko ekonomiczne, ale także bezpieczniejsze dla kierowcy. Do wysięgnika czołowego Mulag zamiast głowicy podlewarki można podłączyć również szereg innych narzędzi, np głowicę koszącą lub szczotkę do usuwania chwastów.
Kolejnym eksponatem na targach IFAT jest Unimog U 423. Również ten pojazd odznacza się zwrotnością, przy rozstawie osi wynoszącym zaledwie 3000 mm i dopuszczalnej masie całkowitej 14,1 tony. Oprócz znanych zalet tej konstrukcji, takich jak EasyDrive czy zautomatyzowana skrzynia biegów, oferuje on nowy komfortowy elektrohydrauliczny układ kierowniczy, który zmniejsza siły konieczne do obracania kierownicy przy niskich prędkościach oraz podczas postoju. Prezentowany U 423 ma również pakiet oświetleniowy, pakiet bezpieczeństwa i pakiet zimowy, które są dostępne opcjonalnie. Pakiet oświetlenia zawiera m.in. reflektory bi-ksenonowe ze światłami do jazdy dziennej LED i reflektory robocze LED na kabinie. Elementy pakietu bezpieczeństwa: system kamer z kamerą przednią i kamerą cofania, sygnalizator cofania oraz duża zintegrowana tablica wskaźników o przekątnej 12,7 cm z monitorem i funkcją wideo, zapewniają dobrą widoczność nawet w trudnych warunkach. Pakiet zimowy obejmuje m.in. wodny układ ogrzewania i podgrzewaną szybę przednią, co dodatkowo wzmacnia bezpieczeństwo podczas mrozów.
Prezentowany na IFAT Unimog U 423 jest wyposażony w zamiatarkę czołową Dücker FKM 2200, zabudowę bramową Jotha CombiCon 5018 U oraz rozsiewacz soli wilgotnej AEBI-Schmidt Syntos S15-18 VESN. Zamiatarka z serii FKM firmy Dücker może być na życzenie wyposażona także w takie funkcje, jak hydrauliczna regulacja boczna miotły, zraszarka czy taca wychwytująca zanieczyszczenia. Szybkowymienna zabudowa bramowa firmy Jotha jest zasilana przez układ hydrauliczny Unimoga i oferuje wiele innych korzyści poza zimowym utrzymaniem dróg. Umożliwia przykładowo zarówno wysypanie materiału sypkiego na budowie, jak i pozostawienie go tam w najróżniejszych kontenerach wymiennych i odbiór po jakimś czasie. Jedną z kluczowych zalet jest ergonomiczność pracy, ponieważ kontenery zawierające sprzęt, taki jak zagęszczarki, kosiarki do trawy i elementy odgradzające, można umieszczać na poziomie drogi lub nawet poniżej, dzięki czemu sięganie do krawędzi załadunkowej nie wymaga wysiłku.
Na terenie zewnętrznym tegorocznych targów IFAT Mercedes-Benz Trucks prezentuje jeszcze dwa inne Unimogi: Unimoga U 530 z polewarką solanki firmy Dammann oraz Unimoga U 323 z żurawiem szybkowymiennym w zabudowie tylnej firmy Fischbacher („Kranimog”).
Portal dla partnerów Unimoga
Na portalu dla partnerów Unimoga użytkownicy znajdą praktyczną wyszukiwarkę, umożliwiającą znalezienie żądanych kombinacji narzędzi dla Unimoga, przeznaczonych do najróżniejszych zastosowań. Portal można przeglądać wygodnie zarówno na komputerach, jak i na tabletach czy smartfonach. Głównym celem portalu jest szczegółowy opis wszystkich dostępnych urządzeń domontowywanych oraz montowanych w zabudowie wraz ze zdjęciami i adresami kontaktowymi ich producentów – partnerów Unimoga. Karty informacyjne zawierają dokładne opisy zalet produktów oraz ważne dane techniczne dotyczące eksploatacji wybranego sprzętu.
11 lipca 2025
MAN Truck & Bus Polska rozpoczął kampanię „MAN eTour de Pologne”. Od 30 czerwca do 29 sierpnia w 100% elektryczny [...]
11 lipca 2025
Ford Trucks w ramach realizacji nowego programu szkoleń dla kierowców na terenie całej Europy podpisał umowę partnerską z belgijską firmą [...]
10 lipca 2025
DAF Trucks ogłasza uruchomienie odświeżonego serwisu DAF Ready-to-Go – dedykowanej platformy online, stworzonej po to, by pomóc klientom w znalezieniu [...]
7 lipca 2025
IVECO ogłasza zakończenie etapu Tour d’Europe, w ramach którego pojazd ciężarowy IVECO S-Way LNG, zasilany wyłącznie bioLNG, pokonał trasę o [...]
7 lipca 2025
Kögel Trailer GmbH z bawarskiego Burtenbach zawiera strategiczne partnerstwo z idem telematics GmbH, jednym z czołowych dostawców telematyki dla naczep, [...]
16 czerwca 2025
Po ubiegłorocznej premierze podwozi ciężarowych o napędzie elektrycznym S-eWay, IVECO stawia kolejny krok w kierunku zeroemisyjnego transportu, prezentując ciągniki siodłowe [...]
5 czerwca 2025
W miejscowości Urzut pod Warszawą odbyła się uroczysta ceremonia symbolicznego wbicia łopaty pod budowę nowego centrum pojazdów używanych DAF Trucks [...]
5 czerwca 2025
Należąca do grona trzech największych europejskich producentów naczep, przyczep i zabudów polska Grupa Wielton prezentuje paletę nowoczesnych pojazdów i rozwiązań [...]
28 marca 2025
Największa i najbardziej komfortowa na rynku kabina, najbogatsze wyposażenie, najniższe opłaty drogowe i najnowsze rozwiązania techniczne – to cechy DAF-ów [...]
28 marca 2025
Śląska firma Epo-Trans, jeden z wieloletnich klientów Daimler Truck Retail Polska, jako pierwsza przetestowała nowego Actrosa L z ProCabin w [...]
28 marca 2025
Najbardziej oszczędna ciężarówka Volvo w historii – Volvo FH Aero – została laureatem nagrody Green Truck 2025. Volvo FH Aero [...]
28 marca 2025
Ładowność jest często ważnym parametrem przy wyborze auta dostawczego. W tej kategorii najlepiej wypada Iveco Daily. Jak prezentuje się na [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!