Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Na skutek wprowadzonych obostrzeń w związku z pandemią koronawirusa, rozwój polskich firm wyraźnie spowolnił. Przedsiębiorcy w 2020 roku byli zmuszeni ograniczyć bieżące wydatki i odłożyć na dalszy okres planowane inwestycje.
Na skutek wprowadzonych obostrzeń w związku z pandemią koronawirusa, rozwój polskich firm wyraźnie spowolnił. Przedsiębiorcy w 2020 roku byli zmuszeni ograniczyć bieżące wydatki i odłożyć na dalszy okres planowane inwestycje. Wielu z nich straciło płynność finansową, co znacząco utrudniło możliwość regulowania w terminie dotychczasowych zobowiązań. W artykule omawiamy dotychczasowy wpływ pandemii na branżę leasingową oraz przedstawiamy widoczne trendy oraz prognozy na kolejne miesiące.
Sytuację dobrze obrazują statystyki opublikowane przez Związek Polskiego Leasingu. Wynika z nich, że w okresie od stycznia do września 2020 roku branża leasingowa udzieliła finansowania o łącznej kwocie 48,5 mld złotych. W stosunku do tego samego okresu w roku poprzednim zanotowano spadek o 15,2%. Jest to i tak znacznie lepszy wynik w porównaniu z pierwszą połową 2020 roku, kiedy dynamika wyniosła -24% r/r. Najboleśniej sektor leasingowy odczuł skutki pandemii w kwietniu, kiedy spadek był szacowany na 50% r/r. W całym drugim kwartale 2020 roku dynamika wyniosła -34,7% r/r. Znaczącą poprawę przyniósł trzeci kwartał, kiedy dynamika była dodatnia i osiągnęła 4% r/r.
Mniejszym zainteresowaniem przedsiębiorców, w porównaniu do 2019 roku, cieszył się leasing samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 roku łączna kwota finansowania (leasing i pożyczki) udzielonego przez firmy leasingowe wyniosła w tym segmencie 23,1 mld złotych, co jest wynikiem gorszym o 9,2% r/r. W przypadku samochodów osobowych dynamikę oszacowano na -9,3% r/r, a dostawczych do 3,5 tony -8,8%. Trend ten potwierdzają dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Wskazują one, że w całym 2020 roku zarejestrowano o 22% mniej (-137 437 sztuk) samochodów osobowych i dostawczych niż w 2019 roku.
Sytuacja związana z finansowaniem pojazdów lekkich z każdym miesiącem poprawiała się – w całym trzecim kwartale dynamika zwiększyła się do 11,9% r/r, a we wrześniu osiągnęła 21,2% r/r. Dla porównania, w pierwszym półroczu 2020 zanotowano wyraźnie ujemną dynamikę -19,6% r/r.
Znacznie bardziej niż w przypadku pojazdów lekkich spadł popyt na finansowanie środków transportu ciężkiego. Było to niewątpliwie spowodowane zamknięciem granic w związku z pandemią COVID-19, co mocno utrudniło wykonywanie działalności firmom z sektora transportowego (zwłaszcza międzynarodowego) i logistycznego. Łączna kwota finansowania w okresie styczeń-wrzesień 2020 wyniosła 8,1 mld złotych, co oznacza dynamikę na poziomie -39,4% r/r. Była to i tak sytuacja znacznie lepsza niż w pierwszych dwóch kwartałach (dynamika -49,2% r/r).
W okresie od stycznia do września największe spadki zanotowano w przypadku ciągników siodłowych (-43,7% r/r), autobusów (-43% r/r) oraz naczep i przyczep (-39,2%). W trzecim kwartale ujemny trend dotyczący finansowania pojazdów ciężkich uległ znacznemu spowolnieniu i wyniósł -3,6% r/r. Najmniejszym spadkiem finansowania w tym segmencie cechował się leasing samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony, co może mieć związek z relatywnie dobrą sytuacją branży budowlanej w dotychczasowym okresie pandemii.
Pomimo trudnej sytuacji epidemiologicznej, branża leasingowa nie zanotowała zbyt dużych spadków dynamiki w przypadku maszyn i innych urządzeń. Łączna kwota finansowania w tym segmencie wyniosła 14,5 mld złotych, co oznacza dynamikę na poziomie -7,2% r/r. Sam leasing maszyn i urządzeń (bez uwzględnienia pożyczek) osiągnął nieco gorszy wynik -13,1% r/r.
Wiele firm leasingowych, w związku z pandemią Covid-19, akceptowało – na wniosek leasingobiorców – rozwiązania umożliwiające kontynuowanie zawartych umów w przypadku czasowego pogorszenia płynności finansowej. Dane Związku Polskiego Leasingu pokazują, że do września 2020 roku aż 170 tysięcy przedsiębiorców (380 tys. zawartych umów leasingu) skorzystało z tzw. wakacji leasingowych. Finansujący godzili się odroczyć spłatę rat leasingowych nawet na okres 6 miesięcy. Proponowali również swoim klientom zmiany w harmonogramie spłaty, wydłużenie umowy leasingu w celu obniżenia miesięcznej raty czy inne rozwiązania, pozwalające dostosować warunki umowy do bieżącej płynności finansowej firmy. Sytuacja każdego leasingobiorcy była rozpatrywana indywidualnie.
Leasingodawcy w okresie pandemii często rezygnowali z pobierania opłat manipulacyjnych, naliczania prowizji czy odsetek w związku ze zmianami warunków umowy. Wprowadzili również szereg zdalnych rozwiązań, np. możliwość zawarcia czy aneksowania umowy bez wychodzenia z domu.
Sytuacja epidemiologiczna jest na tyle dynamiczna, że wszelkie prognozy są obarczone sporym ryzykiem. Eksperci przewidują jednak, że branża leasingowa będzie mogła odbudować swoją pozycję najwcześniej za 5 lat. Kryzys prawdopodobnie najdłużej utrzyma się w przypadku finansowania ciężkich pojazdów dla firm z sektora międzynarodowego transportu. Największy optymizm wiąże się z leasingowaniem pojazdów lekkich oraz maszyn i urządzeń. Można się spodziewać, że w związku z zagrożoną płynnością finansową przedsiębiorstw wzrośnie popyt nad leasing samochodów używanych, w tym poleasingowych.
W kolejnych miesiącach firmy leasingowe będą także zapewne wprowadzać kolejne zdalne rozwiązania w zakresie zawierania i aneksowania umów leasingowych, rozliczania zobowiązań czy obsługi klienta przez doradców.
10 listopada 2025
TIMOCOM, europejski dostawca cyfrowego rynku frachtowego ogłosił przedłużenie strategicznej współpracy z firmą HERE Technologies, dostawcą platformy danych i map lokalizacyjnych.
15 października 2025
Ponad dwa tysiące pługosolarek, setki magazynów soli i kilka tysięcy pracowników – tak wygląda gotowość Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i [...]
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Kamena Rally Team – polski zespół rajdowy – wystartuje historycznym DAF-em 3300 w przyszłorocznym Rajdzie Dakar Classic – najtrudniejszym rajdowym [...]
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
17 lipca 2025
Pierwsza transza obejmuje 16 ciągników siodłowych Renault Trucks T z kabiną typu Sleeper, wyposażonych w najnowsze 13-litrowe silniki DE13 Euro [...]
16 lipca 2025
Pierwsza edycja Truck Efficiency Run powered by Krone okazała się dużym sukcesem. W trakcie Truck Grand Prix 2025 na torze [...]
8 lipca 2025
Z siedzibą w największym centrum operacyjnym firmy w Sadach koło Poznania, Dmitrij Voitkevič będzie odpowiedzialny za wzmocnienie efektywności operacyjnej, podnoszenie [...]
3 lipca 2025
Adaptive Motors Poland (AMP), spółka rozwijająca polską platformę pojazdów elektrycznych i realizująca projekt budowy nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Kleszczowie, informuje [...]
16 czerwca 2025
Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, [...]
30 kwietnia 2024
Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

29 października 2025

20 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!