#ad

Kraków odbiera elektryczne Solarisy

Kraków odbiera elektryczne Solarisy

Solaris Bus & Coach rozpoczął realizację podpisanej w maju poprzedniego roku umowy na dostawę 50 autobusów Urbino 18 electric dla Krakowa. Producent dostarczył pierwsze sztuki „przegubowych elektryków”, które wyjadą na linię 179.

W oficjalnym przekazaniu autobusów udział wzięli prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski oraz przedstawiciele MPK SA w Krakowie i firmy Solaris. Nowe elektrobusy zasiliły dotychczasowy tabor 394 Solarisów, w tym 28 autobusów elektrycznych, z których część zadebiutowała na ulicach miasta już w 2016 roku.

– Od wielu lat inwestujemy w bezemisyjne autobusy. To przecież właśnie Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym w 2014 roku została uruchomiona regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Kraków był także pierwszym dużym miastem, w którym zostały wycofane wszystkie autobusy z silnikami poniżej normy Euro 5. Po zakończeniu dostaw 50 autobusów Solarisa mieszkańcy już w połowie tego roku będą mieć do dyspozycji w sumie prawie 80 bezemisyjnych pojazdów – powiedział Jacek Majchrowski.

– Na pewno będziemy kontynuować zamówienia przyjaznych dla środowiska autobusów. Na początku tego roku złożyliśmy wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych. Jeżeli nasz wniosek zostanie pozytywnie oceniony to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20 proc. naszej floty – zaznaczył Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Wraz z zamówionymi pojazdami, producent dostarczył miejskiemu przewoźnikowi 50 ładowarek plug-in. Każdy autobus został także konstrukcyjnie przygotowany do wolnego ładowania poprzez pantografy. Sposób wolnego ładowania za pomocą pantografów jest nowatorskim rozwiązaniem i ma na celu jak najlepsze wykorzystanie terenu zajezdni. Za pomocą pantografów autobusy można również ładować szybko i umożliwiające to ładowarki już działają w zajezdniach Wola Duchacka i Podgórze oraz w rejonie pętli autobusowych: przy ulicy Pawiej, na pętli Dworzec Główny Wschód, os. Podwawelskim, Białym Prądniku i Nowym Bieżanowie.

– Konsekwencja Krakowa w rozwijaniu zeroemisyjnego transportu jest imponująca. Cieszymy się, że Solaris może być częścią tego procesu, który ma tak ogromne znaczenie dla wszystkich mieszkańców, nie tylko samych pasażerów. Wierzymy, że nowoczesna komunikacja powinna być cicha, czysta i bezpieczna. Nowodostarczone elektryczne modele Urbino spełniają wszystkie te kryteria – mówił Mateusz Figaszewski, dyrektor ds. rozwoju elektromobilności i analizy rynku, Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.

Magazynami energii w nowych autobusach są baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 300 kWh. Zamówiony przez przewoźnika model pomieści 141 pasażerów, z czego 43 będą mogły skorzystać z miejsc siedzących. Dodatkowe wyposażenie obejmuje pełen monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania.

Nowe autobusy od razu po przekazaniu zostały skierowane na linię 179 (Osiedle Kurdwanów – Dworzec Główny Zachód), kursującą przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w tym rejonie miasta, gdzie zdarzają się największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Na zakup pojazdów MPK w Krakowie uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

 

Z tej samej kategorii

30 kwietnia 2024

Ile kosztuje wynajem autokaru?

Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!