Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Na rynku ropy rosnący eksport Iraku, niepewność wokół dyscypliny OPEC+ oraz gwałtowny wzrost stawek frachtowych podbijających koszty transportu wpływają na dużą zmienność cen i wrażliwość na doniesienia o podaży oraz bezpieczeństwie tras.
W Polsce w ostatnim tygodniu benzyna Natural 95 podrożała o 4 grosze, a olej napędowy o 12 groszy na litrze. W. Cena ropy Brent na giełdzie w Rotterdamie praktycznie się nie zmieniła, spadając jedynie o 30 centów za baryłkę.
Tymczasem Irak zwiększa eksport zgodnie ze stopniowym wycofywaniem dobrowolnych cięć produkcji w ramach OPEC+. Państwowy marketer ropy SOMO potwierdził, że dodatkowe wolumeny (liczone w setkach tysięcy baryłek dziennie) mają przynieść „setki milionów dolarów” dodatkowych przychodów. Jednocześnie jednak powracają pytania o przestrzeganie kwot i ewentualne cięcia kompensacyjne, które mogłyby w praktyce zniwelować część nominalnego wzrostu. Krótkoterminowo Irak zwiększa podaż; w średnim terminie utrzymuje się niepewność co do dyscypliny w ramach sojuszu.
Rynek żeglugowy reaguje na tę dynamikę gwałtownym wzrostem stawek frachtowych: stawki VLCC osiągnęły niemal trzyletnie maksimum, wspierane przez większe przepływy z Bliskiego Wschodu i USA do Azji. Ożywienie obejmuje szerokie segmenty (Suezmax, Aframax) i wynika zarówno z dłuższych tras (omijanie obszarów podwyższonego ryzyka), jak i rosnącego eksportu. Wyższe koszty transportu stopniowo przekładają się na regionalne różnice cenowe.
Ogółem ryzyka geopolityczne i wyższe koszty transportu zwiększają premię w cenach ropy, podczas gdy wzrost eksportu z Iraku – jeśli nie zostanie „zrównoważony” – wywiera presję spadkową. W efekcie rynek pozostaje bardzo wrażliwy na doniesienia o podaży i bezpieczeństwie tras, z ograniczonym polem do gwałtownego spadku cen, ale z wyraźną zmiennością w ciągu dnia.
Rozwój cen paliw będzie w dużym stopniu kształtowany przez ten czynnik.
Firmy transportowe obecnie kupują paliwo w oparciu o szczegółowo przygotowane plany strategiczne, które stanowią kluczowe narzędzie zarządzania kosztami operacyjnymi w warunkach niestabilności cenowej. Takie systematyczne podejście pozwala im wzmacniać stabilność finansową, elastyczniej reagować na nieoczekiwane zmiany rynkowe oraz z większą precyzją planować przyszłe wydatki – znacząco ograniczając ryzyka związane z nagłymi wahaniami cen.
Marcin Wawrzkiewicz,
Country Manager Malcom Finance w Polsce

7 listopada 2025
Coraz więcej firm decyduje się na rozszerzenie swojej działalności o sprzedaż i wysyłkę towarów za granicę. Taki krok otwiera przed [...]
29 października 2025
Wózek paletowy to niepozorne, ale absolutnie kluczowe narzędzie w każdym magazynie, sklepie czy zakładzie produkcyjnym. Dopóki działa bez zarzutu, rzadko [...]
27 października 2025
Firmy raportują nadal dobrą ocenę bieżącej sytuacji – składowa diagnostyczna utrzymała dodatni poziom (+2, 6 pkt wobec +5, 8 pkt [...]
14 października 2025
W branży TSL temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z [...]
18 sierpnia 2025
Problem braku waloryzacji wysokości opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów był przedmiotem wielu wystąpień Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w [...]
18 sierpnia 2025
W minionym tygodniu ceny paliw nieznacznie spadły. Cena ropy Brent na giełdzie w Rotterdamie spadła w ciągu tygodnia o 3 [...]
23 lipca 2025
Oprócz zaangażowania w dekarbonizację transportu drogowego po stronie produktów, Renault Trucks podejmuje również działania zmierzające do zmniejszenia wpływu na środowisko [...]
21 lipca 2025
W lipcu 2025 roku Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) dla branży TSL wyniósł 100, 8 pkt – to wciąż powyżej poziomu [...]
15 lipca 2025
Prezes UOKIK postawił zarzuty właścicielowi sieci Biedronka oraz 32 firmom transportowym, a także ośmiu menedżerom i właścicielom firm, którzy mogli [...]
14 lipca 2025
13 lipca 2025 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu cywilnego. Po raz pierwszy w historii umożliwia zawieranie umów leasingowych w [...]
14 lipca 2025
Pierwsze półrocze 2025 roku przynosi branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) istotne wyzwania – od rosnących kosztów działalności i utrzymania [...]
10 lipca 2025
W ciągu ostatniego tygodnia ceny oleju napędowego i benzyny w Polsce ponownie znacząco wzrosły, odpowiednio o 13 i 9 groszy [...]

29 października 2025
23 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!