Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Zgodnie z przepisami ruchu drogowego oraz rządowymi aktami prawnymi w Polsce obowiązują nie tylko znaki zakazu, ale także ostrzegawcze, nakazu oraz informacyjne. To podstawowy podział znaków drogowych, które pojawiają się na drogach publicznych i prywatnych.
Kiedy obowiązuje znak drogowy zakazu? Jak interpretować znaki drogowe znajdujące się wzdłuż jezdni? Zobacz poradnik i zacznij jeździć zgodnie z przepisami.
Biorąc pod uwagę regulacje wskazane w Ustawie Prawo o ruchu drogowym, można powiedzieć, że znak zakazu obowiązuje w 99% od miejsca jego ustawienia aż do najbliższego skrzyżowania.(1) Opcjonalnie na drodze może pojawić się znak, który odwołuje wcześniej zastosowany zakaz wobec kierujących pojazdami.
Dobrym przykładem jest Znak zakazu B-21 „Zakaz skrętu w lewo” oraz Znak zakazu B-22 „Zakaz skrętu w prawo”. Te dwa znaki drogowe obowiązują dopiero na najbliższym skrzyżowaniu znajdującym się po ustawieniu znaku. Dodatkową informacją dla kierujących może być tabliczka T-21, która informuje o odległości, na której obowiązuje dany znak zakazu.
Odpowiadasz za organizację ruchu drogowego na konkretnej jezdni? Do prawidłowego oznakowania drogi potrzebujesz profesjonalne i certyfikowane znaki zakazu. Najlepsze na rynku oznakowanie we wszystkich kategoriach zakazu znajdziesz na stronie: https://znakidrogowe24.pl/znaki_drogowe_zakazu.
Popularne znaki drogowe zakazu, takie jak B-1, B-2, B-3 i wiele innych możemy spotkać na wszystkich drogach publicznych oraz niektórych prywatnych – także w obrębie osiedli mieszkaniowych i dróg wewnętrznych. Standardowe znaki informujące o zakazie wjazdu, zatrzymywania się lub wyprzedzania są widoczne na drogach takich, jak:
Przykładowo: na autostradach najczęściej stosuje się znak B-41, który informuje o zakazie ruchu pieszych. Dodatkowym oznaczeniem może być znak B-23 informujący o zakazie zawracania, co jest niedopuszczalne nawet na wielojezdniowych autostradach i drogach szybkiego ruchu.
Znaki zakazu są podstawową kategorią oznakowania drogowego. Umożliwiają sprawną organizację ruchu drogowego tak, aby żaden pojazd nie zagrażał innym uczestnikom drogi. Przy pomocy takich znaków można ograniczyć możliwości podróżowania pojazdami po konkretnej jezdni, np. zabronić wykonywania konkretnego manewru lub zatrzymywania się.
Standardowy podział znaków zakazu to taki pod względem wielkości, czyli: wielkie, duże, średnie, małe i mini. Wyjątkiem jest znak B-20, który występuje wyłącznie jako wersja duża i średnia.
Podział znaków drogowych zakazu dotyczy też ich funkcji. Poszczególne oznaczenia umieszcza się przede wszystkim na skrzyżowaniach, rondach oraz na drogach jednokierunkowych. Jeśli nie zachodzi potrzeba utrzymywania zakazu aż do najbliższego skrzyżowania, trzeba zastosować znak uchylający ów zakaz.
Aby odwołać wszystkie zakazy zastosowane przez wcześniej postawione znaki, należy wykorzystać znak drogowy B-42, który uchyla wszystkie wcześniejsze obostrzenia drogowe.
Zarządcy dróg w celu utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym powinni rozmieszczać znaki zakazu tak, aby były widoczne z daleka i miały praktyczne przełożenie na poprawę komfortu podróżowania przez kierujących pojazdami. W kwestii widoczności oznakowania rozróżniamy dwie wersje znaków zakazu:
Certyfikowane znaki zakazu i inne oznaczenia drogowe możesz kupić online. Wystarczy, że złożysz zamówienie w sklepie internetowym Znakidrogowe24 pod adresem: https://znakidrogowe24.pl/.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970980602
7 listopada 2025
Kontrola zestawu pojazdów należących do czeskiego przewoźnika zakończona wysoką karą, za korzystanie z tachografu pierwszego typu w transporcie międzynarodowym.
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
25 września 2025
Od 17 marca 2026 r. system monitorowania przewozu niektórych towarów (SENT) zostanie rozszerzony o przewóz artykułów odzieżowych i obuwia
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Od 1 września 2025 roku jedenaście krajów Unii Europejskiej rozpoczyna obowiązkowe stosowanie systemu ICS2 w transporcie drogowym i kolejowym. W [...]
27 sierpnia 2025
Struktura polskiego rynku transportowego w dużej mierze opiera się na pracy kierowców zza wschodniej granicy. W świetle decyzji prezydenta o [...]
21 sierpnia 2025
W transporcie międzynarodowym jedna błędna decyzja może oznaczać dla firmy stratę rzędu dziesiątek tysięcy euro. Błędy proceduralne, nieprawidłowości w przewozie [...]
6 sierpnia 2025
Obecnie nie można ubiegać się o wydanie nowej karty tylko ze względu na samą potrzebę korzystania z jej najnowszej wersji [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
29 lipca 2025
Finansowe kary to tylko początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany tachografu.

29 października 2025
23 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!