Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Transport drogowy jest jedną z najbardziej uregulowanych dziedzin. Zwłaszcza, jeżeli mówimy o transporcie zarobkowym w przewozie rzeczy lub osób. Na wykonywanie większości czynności potrzebne są stosowne uprawnienia, zezwolenia i licencje, a duża część z nich to uprawnienia stricte osobiste, świadczące o posiadaniu wiedzy i umiejętności do wykonywania danej pracy.
Jednym z ważniejszych dokumentów, który uprawnia do realizowania zadań planistyczno-zarządczych i wnioskowania o wydanie odpowiednich licencji i zezwoleń transportowych jest Certyfikat Kompetencji Zawodowych.
Większość osób uważa, że Certyfikat powinien posiadać kierowca zajmujący się przewozem rzeczy bądź osób. Jednak, nie jest to do końca prawda. Obowiązek posiadania Certyfikatu nie spoczywa na kierowcy, ale na przewoźniku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi i krajowymi, firmy prowadzące zarobkową działalność przewozową pojazdami powyżej 3,5 tony dmc (a już wkrótce również poniżej 3,5t w transporcie międzynarodowym) lub powyżej 9 osób łącznie z kierowcą powinny spełniać warunki określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009. Do wspomnianych warunków zalicza się:
Ten ostatni punkt potwierdzany jest właśnie poprzez Certyfikat Kompetencji Zawodowych. Certyfikat ten powinni posiadać pracownicy, którzy podczas wykonywania swoich obowiązków podejmują decyzje związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa transportowego, tj. osoby zawierające umowy dot. organizacji przewozów czy też zakupu środków trwałych, ale też osoby uczestniczące w podejmowaniu decyzji w zakresie zatrudniania i zwalniania kierowców lub innych spraw związanych z operacjami transportowymi.
Należy jednak wspomnieć, że zgodnie z ustawą o transporcie drogowym, istnieje możliwość zwolnienia przedsiębiorcy z posiadania certyfikatu. Z wymagań tych zwolnieni są przewoźnicy zajmujący się transportem drogowym, którzy:
Certyfikat jest uprawnieniem ściśle osobistym co oznacza, że nie można uzyskać go na firmę/organizację. Sprawia to, że na rynku transportowym jest spore zainteresowanie specjalistami posiadającymi ten dokument, w szczególności wśród firm prowadzących transport międzynarodowy. Tutaj niedługo przepisy obejmą również tzw. busy. Można zatem liczyć na ciekawe oferty pracy. Certyfikat Kompetencji Zawodowych szczególnie poleca się osobom planującym karierę w branży transportowej i spedycyjnej.
Popularna jest również praktyka tzw. użyczania certyfikatu kompetencji zawodowych. Mając własny certyfikat można zatrudnić się w kilku firmach jednocześnie i świadczyć swoje usługi, pozwala to osiągnąć wymierne korzyści finansowe. Jednakże, należy zaznaczyć, że wiąże się to ze sporym ryzykiem, w przypadku kiedy taka praktyka jest wykonywana nierzetelnie przez co „użyczający” narażony jest na kary finansowe.
Warto także wspomnieć o korzyściach dla firm transportowych zatrudniających specjalistów z certyfikatami. Zatrudniając specjalistę z CKZ można wnioskować o wydanie stosownych licencji i zezwoleń transportowych, a także rozszerzyć działalność transportową o spedycję lub powiększyć tabor pojazdów.
CKZ uzyskuje się po zaliczeniu egzaminu państwowego, na który składają się dwie części:
Test pisemny składa się z 64 pytań wielokrotnego wyboru, po 8 pytań z każdego modułu. Uczestnik ma 120 minut na rozwiązanie testu.
Zadania egzaminacyjne, obejmują tematykę transportową i kadrowo płacową, czas na rozwiązanie to również 120 minut.
Warunkiem zaliczenia części testowej egzaminu oraz zadania jest uzyskanie 50% możliwych do otrzymania punktów z każdej z części. Łącznie kandydat musi uzyskać jednak 60% ogólnej liczby punktów.
Egzamin weryfikuje wiedze z zakresu wymienionego w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009. Obszar materiału egzaminacyjnego jest szeroki i opisany w sposób bardzo ogólnikowy, co nie ułatwia zadania osobom zainteresowanym. W skrócie można wyodrębnić 8 działów:
UWAGA! Zbiór pytań i zadań nie stanowi informacji publicznej.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 22 czerwca 2017 r. w sprawie przeprowadzenia procesu certyfikacji kompetencji zawodowych w transporcie drogowym oraz zabezpieczenia certyfikatu kompetencji zawodowych.
Jednostką odpowiedzialną za egzaminowanie i certyfikację osób zarządzających transportem jest Instytut Transportu Samochodowego.
Certyfikat otwiera wiele drzwi w branży transportowej co czyni go bardzo pożądanym dokumentem, jednak egzamin państwowy dla wielu osób może okazać się barierą nie do przejścia. Ciekawą propozycją dla osób zainteresowanych uzyskaniem własnego CKZ mogą być zorganizowane specjalistyczne szkolenia. Takie szkolenia najczęściej ukierunkowane są na rozwiązywanie zadań egzaminacyjnych. Kursanci otrzymują do nauki kompletne materiały zawierające zbiory pytań i zadań z poprzednich egzaminów oraz mają zapewnioną pomoc doświadczonych wykładowców/trenerów. Dzięki temu stanowczo ogranicza się zakres materiałów do nauki i efektywniej przyswaja wiedzę.
>>Sprawdź ofertę szkoleń na Certyfikat Kompetencji Zawodowych<<
14 października 2025
W branży TSL temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z [...]
29 września 2025
Na rynku ropy rosnący eksport Iraku, niepewność wokół dyscypliny OPEC+ oraz gwałtowny wzrost stawek frachtowych podbijających koszty transportu wpływają na [...]
18 sierpnia 2025
Problem braku waloryzacji wysokości opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów był przedmiotem wielu wystąpień Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w [...]
18 sierpnia 2025
W minionym tygodniu ceny paliw nieznacznie spadły. Cena ropy Brent na giełdzie w Rotterdamie spadła w ciągu tygodnia o 3 [...]
23 lipca 2025
Oprócz zaangażowania w dekarbonizację transportu drogowego po stronie produktów, Renault Trucks podejmuje również działania zmierzające do zmniejszenia wpływu na środowisko [...]
21 lipca 2025
W lipcu 2025 roku Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) dla branży TSL wyniósł 100, 8 pkt – to wciąż powyżej poziomu [...]
15 lipca 2025
Prezes UOKIK postawił zarzuty właścicielowi sieci Biedronka oraz 32 firmom transportowym, a także ośmiu menedżerom i właścicielom firm, którzy mogli [...]
14 lipca 2025
13 lipca 2025 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu cywilnego. Po raz pierwszy w historii umożliwia zawieranie umów leasingowych w [...]
14 lipca 2025
Pierwsze półrocze 2025 roku przynosi branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) istotne wyzwania – od rosnących kosztów działalności i utrzymania [...]
10 lipca 2025
W ciągu ostatniego tygodnia ceny oleju napędowego i benzyny w Polsce ponownie znacząco wzrosły, odpowiednio o 13 i 9 groszy [...]
7 lipca 2025
Polska od lat zajmuje pozycję europejskiego lidera w branży transportowej, odpowiadając za realizację ok. 20% wszystkich przewozów w Unii Europejskiej. [...]
3 lipca 2025
Czerwcowe dane GUS pokazują poprawę ocen bieżącej sytuacji w sektorze transportu i gospodarki magazynowej –wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury zbliżył się [...]
20 października 2025
22 września 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!