#ad

Refinansowanie nowych tachografów możliwe w ramach pomocy de minimis

Refinansowanie nowych tachografów możliwe w ramach pomocy de minimis

Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.

Przewoźnicy drogowi uczestniczący w przewozach międzynarodowych mogą liczyć na częściowe refinansowanie nowych, inteligentnych tachografów II generacji w ramach pomocy de minimis. 14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano wprowadzające taką możliwość rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 października 2025 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na refinansowanie wyposażenia w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. A oto jak skorzystać z takiego wsparcia i jakie wymogi należy spełnić.

Najważniejsze informacje dotyczące refinansowania tachografów:

  • Pomoc de minimis jest udzielana przewoźnikowi drogowemu na refinansowanie wyposażenia właściwego pojazdu w inteligentny tachograf.
  • Pomoc de minimis może zostać udzielona pod warunkiem, że jej wartość przypadająca na jednego uprawnionego przewoźnika drogowego łącznie z inną pomocą de minimis, którą przyznano mu z różnych źródeł i w różnych formach w okresie trzech lat, nie przekroczy 300 000 euro.
  • Podmiotem udzielającym pomocy de minimis jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
  • W pierwszym naborze Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udziela pomocy de minimis przewoźnikom drogowym na maksymalnie 10 pojazdów zgłoszonych do licencji wspólnotowej.
  • Maksymalna kwota dofinansowania na jeden pojazd wynosi 3000 zł.
  • Główny Inspektor Transportu Drogowego ustala wykaz uprawnionych przewoźników drogowych i właściwych pojazdów w terminie 10 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
  • Refinansowania będą udzielane do 31 sierpnia 2026 r.

Ogłoszenie o rozpoczęciu naboru zostanie opublikowane na 14 dni przed ogłoszeniem naboru, na stronie gov.pl (ARiMR). Jako przewoźnik powinieneś skompletować do tego czasu dokumenty wskazane w rozporządzeniu, aby móc następnie złożyć odpowiedni wniosek.

Co powinno znaleźć się we wniosku o pomoc de minimis na nowe tachografy?

Refinansowanie jest udzielane na wniosek uprawnionego przewoźnika drogowego.

Wniosek ten powinien zawierać następujące informacje:

  1. dane dotyczące przewoźnika:
    a) firmę lub imię i nazwisko oraz siedzibę albo adres zamieszkania,
    b) numer NIP i REGON,
    c) numer licencji wspólnotowej,
    d) numer teczki w systemach teleinformatycznych prowadzonych przez GITD,
    e) numer rejestracyjny właściwego pojazdu,
    f) numer identyfikujący inteligentny tachograf,
    g) numer rachunku bankowego,
    h) dane osoby uprawnionej do reprezentowania przewoźnika i do logowania do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zawierające jej imię i nazwisko, adres zamieszkania i numer PESEL;
  2. dane dotyczące uprawnionego instalatora lub warsztatu, którzy wyposażyli pojazd w inteligentny tachograf;
  3. oświadczenie przewoźnika, że wskazany we wniosku właściwy pojazd został wyposażony w inteligentny tachograf;
  4. inne elementy niż wymienione w pkt 1–3, wskazane w regulaminie naboru opublikowanym na stronie Biuletynu Informacji Publicznej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, jeśli są niezbędne do dokonania oceny wniosku i udzielenia pomocy de minimis.

Co więcej, do wniosku należy dołączyć również załączniki:

  1. potwierdzenie wyposażenia właściwego pojazdu w inteligentny tachograf;
  2. wydruk danych technicznych z inteligentnego tachografu, w jaki został wyposażony pojazd, w formacie i o treści określonych w dodatku 4 załącznika IC do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/799;
  3. kopie zaświadczeń albo oświadczenia, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  4. informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Kim jest uprawniony do ubiegania się o pomoc de minimis przewoźnik?

Rozporządzenie, w kontekście pomocy de minimis na nowe tachografy, posługuje się terminem „uprawnionego przewoźnika”.

Jest nim przewoźnik drogowy w rozumieniu art. 4 pkt 15 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, czyli przedsiębiorca uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego, będący jednym przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831. Wymóg „jednego przedsiębiorstwa” jest spełniony, gdy m.in. jedna jednostka gospodarcza posiada w drugiej jednostce większość praw głosu akcjonariuszy lub wspólników bądź gdy ma prawo wywierać dominujący wpływ na inną jednostkę zgodnie z zawartą umową.

Na skutek wprowadzonych w rozporządzeniu zmian o refinansowanie może ubiegać się teraz każdy przewoźnik – nie ma tu znaczenia wielkość jego floty. Z projektu usunięto bowiem zapis ustanawiający preferencję względem przewoźników mających do 10 pojazdów. Maksymalna kwota, jaką może on otrzymać na jeden pojazd, to 3000 zł.

Trzeba mieć jednak na względzie, że w pierwszym naborze możliwe będzie refinansowanie maksymalnie dziesięciu pojazdów. Dopiero w drugim naborze, jeśli zostaną wolne środki, będzie można otrzymać pomoc na pozostałe pojazdy, bez ograniczenia.

Jeśli masz pytania dotyczące składania wniosków lub potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu dokumentacji, zachęcamy do kontaktu z Kancelarią Transportową LEGALTRANS, która pomaga przewoźnikom w uzyskaniu pomocy de minimis i rozliczeniu refinansowania tachografów.

CZYTAJ WIĘCEJ: https://kt-legaltrans.pl/refinansowanie-nowych-tachografow-mozliwe-w-ramach-pomocy-de-minimis/

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!