Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
Przewoźnicy drogowi uczestniczący w przewozach międzynarodowych mogą liczyć na częściowe refinansowanie nowych, inteligentnych tachografów II generacji w ramach pomocy de minimis. 14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano wprowadzające taką możliwość rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 października 2025 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na refinansowanie wyposażenia w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. A oto jak skorzystać z takiego wsparcia i jakie wymogi należy spełnić.
Ogłoszenie o rozpoczęciu naboru zostanie opublikowane na 14 dni przed ogłoszeniem naboru, na stronie gov.pl (ARiMR). Jako przewoźnik powinieneś skompletować do tego czasu dokumenty wskazane w rozporządzeniu, aby móc następnie złożyć odpowiedni wniosek.
Refinansowanie jest udzielane na wniosek uprawnionego przewoźnika drogowego.
Wniosek ten powinien zawierać następujące informacje:
Co więcej, do wniosku należy dołączyć również załączniki:
Rozporządzenie, w kontekście pomocy de minimis na nowe tachografy, posługuje się terminem „uprawnionego przewoźnika”.
Jest nim przewoźnik drogowy w rozumieniu art. 4 pkt 15 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, czyli przedsiębiorca uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego, będący jednym przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831. Wymóg „jednego przedsiębiorstwa” jest spełniony, gdy m.in. jedna jednostka gospodarcza posiada w drugiej jednostce większość praw głosu akcjonariuszy lub wspólników bądź gdy ma prawo wywierać dominujący wpływ na inną jednostkę zgodnie z zawartą umową.
Na skutek wprowadzonych w rozporządzeniu zmian o refinansowanie może ubiegać się teraz każdy przewoźnik – nie ma tu znaczenia wielkość jego floty. Z projektu usunięto bowiem zapis ustanawiający preferencję względem przewoźników mających do 10 pojazdów. Maksymalna kwota, jaką może on otrzymać na jeden pojazd, to 3000 zł.
Trzeba mieć jednak na względzie, że w pierwszym naborze możliwe będzie refinansowanie maksymalnie dziesięciu pojazdów. Dopiero w drugim naborze, jeśli zostaną wolne środki, będzie można otrzymać pomoc na pozostałe pojazdy, bez ograniczenia.
Jeśli masz pytania dotyczące składania wniosków lub potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu dokumentacji, zachęcamy do kontaktu z Kancelarią Transportową LEGALTRANS, która pomaga przewoźnikom w uzyskaniu pomocy de minimis i rozliczeniu refinansowania tachografów.
CZYTAJ WIĘCEJ: https://kt-legaltrans.pl/refinansowanie-nowych-tachografow-mozliwe-w-ramach-pomocy-de-minimis/
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
25 września 2025
Rozwierające się nożyce popytu i podaży będą definiować rynek transportowy w IV kwartale 2025 r. Najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu [...]
25 września 2025
Od 17 marca 2026 r. system monitorowania przewozu niektórych towarów (SENT) zostanie rozszerzony o przewóz artykułów odzieżowych i obuwia
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
5 września 2025
Okna to szczególny typ ładunku, który łatwo uszkodzić nawet zanim wyruszy w drogę. Stolarka okienna jest krucha i ciężka, co [...]
3 września 2025
W perspektywie 5-10 lat biopaliwa staną się kluczowym rozwiązaniem umożliwiającym szybką dekarbonizację transportu ciężkiego w Polsce - wynika z raportu [...]
2 września 2025
W ciągu ostatnich kilku lat branża TSL uległa znacznej transformacji związanej ze zmianą podejścia firm do rozwiązań technologicznych. Przestały być [...]
1 września 2025
Od 1 września 2025 roku jedenaście krajów Unii Europejskiej rozpoczyna obowiązkowe stosowanie systemu ICS2 w transporcie drogowym i kolejowym. W [...]
28 sierpnia 2025
Choć tworzą podwaliny sektora, mikrofirmy z branży TSL z trudem wiążą koniec z końcem – taki obraz finansów przewoźników i [...]
27 sierpnia 2025
Struktura polskiego rynku transportowego w dużej mierze opiera się na pracy kierowców zza wschodniej granicy. W świetle decyzji prezydenta o [...]
21 sierpnia 2025
W transporcie międzynarodowym jedna błędna decyzja może oznaczać dla firmy stratę rzędu dziesiątek tysięcy euro. Błędy proceduralne, nieprawidłowości w przewozie [...]

20 października 2025

20 października 2025
22 września 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!