Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Pierwsze półrocze 2025 roku przynosi branży transportu, spedycji i logistyki (TSL) istotne wyzwania – od rosnących kosztów działalności i utrzymania floty, przez zmiany regulacyjne, po coraz poważniejsze problemy z płynnością wynikające z większych zadłużeń zagranicznych i trudności w odzyskiwaniu należności.
Zmiany obserwowane w pierwszej połowie 2025 roku, odcisnęły swoje piętno na wierzycielach, dłużnikach, jak i samych wierzytelnościach, czego konsekwencją są istotne zmiany zarówno w strukturze długów, jak i w zachowaniu przedsiębiorców w branży TSL. W ślad za tym – stale zmieniają się realia pracy firm windykacyjnych. Widzimy coraz większy udział dłużników zagranicznych, rosnącą liczbę postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych, a jednocześnie… rekordowo krótki czas odzyskiwania należności.
Jak wygląda rynek z perspektywy praktyków windykacji w TSL?
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2025 roku, Pactus.eu – firma specjalizująca się w odzyskiwaniu należności w sektorze transportowym, odnotowała kilka istotnych zmian w strukturze spraw trafiających do windykacji. – Najbardziej wyraźnym trendem jest rosnąca liczba spraw dotyczących dłużników spoza Polski. W porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku liczba takich zgłoszeń wzrosła o około 22%. Równocześnie obserwujemy wzmożoną aktywność wierzycieli zagranicznych – zgłoszenia z ich strony zwiększyły się aż o 28%. To pokazuje, że obecne realia branży transportowej i trudna sytuacja geopolityczna w Europie stwarzają poważne wyzwania – zwłaszcza dla firm działających transgranicznie. Dlatego dziś jeszcze ważniejsze staje się szybkie reagowanie i skuteczne wsparcie, które oferujemy naszym klientom – podkreśla Jacek Dżumak z Pactus.eu.
Kolejnym istotnym zjawiskiem jest wzrost udziału spraw, które dotyczą firm będących w restrukturyzacji lub upadłości. Co dwudziesta sprawa trafiająca do Pactus.eu dotyczy dłużnika objętego restrukturyzacją lub postępowaniem upadłościowym. – To zmiana, która przekłada się na cały proces windykacyjny. Musimy nie tylko skutecznie odzyskiwać pieniądze, ale też bardzo szybko rozpoznawać, kiedy działania standardowe nie mają sensu, bo dłużnik jest już w toku postępowania upadłościowego. To wymaga lepszej analityki i jeszcze szybszej reakcji – zauważa Jacek Dżumak.
Mimo trudniejszych warunków, Pactus.eu skrócił średni czas zamknięcia sprawy windykacyjnej. W pierwszym półroczu 2025 roku wynosił on zaledwie 10 dni – co jest wynikiem większej aktywności wierzycieli oraz wdrażania filozofii windykacji opartej na partnerskiej relacji z dłużnikiem. – Utrzymujemy wysoką skuteczność, mimo że coraz więcej spraw dotyczy firm w restrukturyzacji lub upadłości. To dlatego, że nasza windykacja oparta jest na szacunku i dialogu. Nie budujemy presji dla samej presji – traktujemy dłużnika jak partnera biznesowego czy klienta. Dzięki temu płatnicy nie boją się z nami rozmawiać – a skuteczny kontakt to podstawa rozpoczęcia udanych i efektywnych negocjacji na temat płatności – tłumaczy Jacek Dżumak.
Kolejnym, zauważalnym trendem wśród wierzycieli, jest coraz częstsze podejmowanie decyzji o rozpoczęciu działań windykacyjnych bez zbędnej zwłoki. Efektem jest spadek stopnia przeterminowania zaległości, które trafiają do windykacji. W 2025 roku ¾ spraw, które trafiły do obsługi Pactus.eu, dotyczyło należności, których termin płatności nie przekroczył 60 dni. To nowe podejście realnie przekłada się również na skrócenie czasu potrzebnego do odzyskania należności – szybka reakcja znacząco zwiększa szanse na skuteczny, a przede wszystkim szybki zwrot środków, a naprzeciw tym trendom wychodzą również firmy windykacyjne.
Naszym celem jest nie tylko skuteczne przeciwdziałanie zatorom płatniczym, lecz także edukowanie klientów i kształtowanie pozytywnych nawyków w całej branży TSL. Dlatego w pierwszym kwartale 2025 roku, wprowadziliśmy istotne zmiany w cenniku naszych usług windykacyjnych. Chcemy zachęcać do wcześniejszego zgłaszania należności, oferując niższe stawki prowizyjne w zależności od stopnia przeterminowania długu – im krótszy czas opóźnienia, tym niższa prowizja. To nie tylko uczciwe podejście do klienta, ale także impuls do działań, które realnie poprawiają płynność finansową całego sektora transportowego – informuje Jacek Dżumak z Pactus.eu.
Wśród przewoźników i spedytorów coraz wyraźniej widać zmianę podejścia z reaktywnego na proaktywne. Więcej firm wdraża politykę stałego monitoringu należności, współpracuje z zewnętrznymi partnerami i korzysta z narzędzi takich jak giełdy wierzytelności czy windykacja miękka. – Dla wielu firm, windykacja przestała być tematem wstydliwym. Wręcz przeciwnie: coraz częściej postrzegana jest jako profesjonalne narzędzie zabezpieczenia interesów. Taka świadomość przekłada się na lepszą płynność finansową w całym łańcuchu dostaw – podsumowuje Jacek Dżumak.
W 2025 roku firmy z sektora TSL muszą także nadal radzić sobie z konsekwencjami globalnych zakłóceń łańcuchów dostaw, które w dalszym ciągu wpływają na płynność operacyjną oraz wymagają elastycznego podejścia do planowania i realizacji zamówień. Poza zwiększaniem wydajności i ograniczaniem kosztów w obecnych realiach szczególnie istotne staje się zarządzanie należnościami i utrzymanie płynności finansowej, czego efektem jest niesłabnące zainteresowanie usługami windykacyjnymi.
27 października 2025
Firmy raportują nadal dobrą ocenę bieżącej sytuacji – składowa diagnostyczna utrzymała dodatni poziom (+2, 6 pkt wobec +5, 8 pkt [...]
14 października 2025
W branży TSL temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z [...]
29 września 2025
Na rynku ropy rosnący eksport Iraku, niepewność wokół dyscypliny OPEC+ oraz gwałtowny wzrost stawek frachtowych podbijających koszty transportu wpływają na [...]
22 września 2025
Branża transportowo-spedycyjno-logistyczna w Polsce wchodzi w drugą połowę 2025 roku w stanie dalekim od stabilności. Choć pojawiają się oznaki ożywienia, [...]
9 września 2025
Ponad 80% przedstawicieli sektora TSL odczuło wzrost kosztów prowadzenia działalności od początku 2025 roku, w tym aż 60% o więcej [...]
26 sierpnia 2025
30 proc. przedstawicieli sektora TSL prognozuje wyższą sprzedaż (kwartał wcześniej było to 24 proc.), a 23 proc. większe inwestycje (21 [...]
18 sierpnia 2025
Problem braku waloryzacji wysokości opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów był przedmiotem wielu wystąpień Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w [...]
18 sierpnia 2025
W minionym tygodniu ceny paliw nieznacznie spadły. Cena ropy Brent na giełdzie w Rotterdamie spadła w ciągu tygodnia o 3 [...]
13 sierpnia 2025
Nowo utworzone stowarzyszenie European Refund Providers Association (ERPA) stawia za cel uproszczenie procesów zwrotu podatku w międzynarodowym sektorze transportu drogowego [...]
23 lipca 2025
Oprócz zaangażowania w dekarbonizację transportu drogowego po stronie produktów, Renault Trucks podejmuje również działania zmierzające do zmniejszenia wpływu na środowisko [...]
21 lipca 2025
W lipcu 2025 roku Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) dla branży TSL wyniósł 100, 8 pkt – to wciąż powyżej poziomu [...]
15 lipca 2025
Prezes UOKIK postawił zarzuty właścicielowi sieci Biedronka oraz 32 firmom transportowym, a także ośmiu menedżerom i właścicielom firm, którzy mogli [...]
23 października 2025

20 października 2025

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!