Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Od maja 2016 roku w samochodach ciężarowych muszą być zainstalowane tachografy cyfrowe. Sprawdźmy, o czym należy pamiętać przy ich obsłudze, a także, w jaki sposób można ją sobie ułatwić.
Tachograf jest urządzeniem, które monitoruje czas pracy kierowcy. Działa w ten sposób, że łączy ze sobą dane związane z prędkością i czasem, pokazując, jak szybko poruszał się pojazd, i jaki dystans pokonał. Precyzyjne określenie czasu pracy kierowcy służy oczywiście minimalizowaniu ryzyka jego przemęczenia, które może być śmiertelne w skutkach zarówno dla niego samego, jak też dla innych uczestników ruchu drogowego.
Od maja 2016 roku trzeba obowiązkowo stosować tachografy cyfrowe. Analogowe mogą być wykorzystywane jedynie do czasu ich całkowitego zużycia bądź uszkodzenia; potem należy je wymienić na nowszy model.
Kierowca powinien pamiętać, aby na początku i po zakończeniu pracy wpisać kod państwa. Po włożeniu karty do tachografu cyfrowego, musi wykonywać wpisy manualnie. Nie ma jednak konieczności codziennego robienia wydruków. Należy mieć przy sobie przynajmniej dwie rolki papieru termicznego; w przypadku jego kradzieży, należy ją zgłosić policji oraz PWPW.
Tachograf sam przypomni o przerwie po czterech godzinach jazdy. Z tyłu tarczki lub wydruku kierowca musi umieszczać opis; jego brak jest karany mandatem. W wypadku, kiedy kierowca chce – o ile nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu – wydłużyć czas prowadzenia pojazdu, skrócić minimalny okres przerw i skrócić minimalny okres odpoczynków, na wykresie urządzenia musi odręcznie napisać powody tej decyzji.
Jak najbardziej! Umożliwia to urządzenie DTCO SmartLink PRO. Jego zadaniem jest przystosowanie telefonu do roli wygodnego pilota zdalnego sterowania dla tachografu cyfrowego (DTCO). Wystarczy podłączyć do przedniego złącza tachografu klucz sprzętowy Bluetooth, nawiązać łączność z telefonem, i już można korzystać z praktycznych aplikacji VDO, z którymi DTCO SmartLink PRO łączy nasz tachograf. Dzięki temu z łatwością można przeglądać na ekranie telefonu chociażby: osobisty czas jazdy i odpoczynku, jak również dobowy i tygodniowy czas pracy. DTCO SmartLink PRO umożliwia też samodzielne dokonywanie ręcznych wpisów.
Wszystko to pozwala wygodniej pracować i oszczędzać cenny czas, dzięki czemu wzrasta wydajność, a korzystanie z tachografu cyfrowego staje się prostsze.
Urządzenie można stosować w połączeniu z aplikacjami VDO bez dodatkowych kosztów do już aktywowanych funkcji. Jeśli chcemy aktywować dodatkowy interfejs DTCO (tachografu cyfrowego), mogą zostać naliczone za to dodatkowe opłaty, w zależności od modelu. Pamiętać trzeba, że w niektórych przypadkach funkcje DTCO muszą być aktywowane odpłatnie przez warsztat partnerski VDO. Odpłatne aktualizacje oprogramowania tachografu cyfrowego i aktywowanie dodatkowych funkcji konieczne są w wersjach oprogramowania 2.0 oraz 2.1 DTCO. Z kolei w wersji 2.2 DTCO wszystkie funkcje dostępne są w aplikacji przez DTCO SmartLink PRO. Jeśli więc korzystamy z tego urządzenia, nie ponosimy dodatkowych kosztów, co jest niezaprzeczalnym atutem.
20 października 2025
Branża transportu drogowego od zawsze opierała się na technologiach. Od silników, przez CB-radia, aż po zaawansowaną analitykę, która pozwala zarządzać [...]
24 września 2025
Nowa seria agregatów TX od Thermo King, zastępująca poprzednie modele serii T, oferuje wydajność chłodzenia wyższą o nawet 17%, konstrukcję [...]
5 września 2025
Umawianie wizyt w warsztacie jest dużo prostsze bo firma ZF Aftermarket właśnie uruchomiła funkcję bezpośrednich rezerwacji przez Google.
3 września 2025
Wyciągarka samochodowa to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia pojazdów specjalistycznych. Muszą radzić sobie w trudnym terenie lub z ciężkimi zadaniami [...]
3 września 2025
Continental rozpoczął kampanię informacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości właścicieli flot pojazdów użytkowych, aby podnieść świadomość na temat rosnącego znaczenia [...]
29 lipca 2025
Goodyear zaprezentował najnowszą wersję czytnika Goodyear CheckPoint, wzbogaconą o nowe funkcje oraz zaawansowaną technologię pomiaru głębokości bieżnika.
28 lipca 2025
Leadec zmontował już milion kół w największej fabryce samochodów ciężarowych w Europie - czyli MAN w Niepołomicach.
22 lipca 2025
SAF-HOLLAND rozwija rozwiązania dla zrównoważonego transportu ciężkiego, oferując elektryczną oś naczepową SAF TRAKr.
22 lipca 2025
Jesteśmy o krok od przyjęcia nowych, przełomowych przepisów dotyczących obiegu zamkniętego w sektorze motoryzacyjnym.
21 lipca 2025
Producent opon stawia na wykorzystanie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu.
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
16 lipca 2025
Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions (VLS) włącza do swojej oferty produkty Vitesco Technologies. Dzięki temu połączeniu wiedzy z zakresu mechaniki i [...]
23 października 2025

20 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!