#ad

ZF przyspiesza pomimo strat

ZF przyspiesza pomimo strat

W 2020 roku firma ZF nadal koncentrowała się na transformacji w obszarze mobilności. Przykładem może być utworzenie działu ZF Electrified Powertrain Technology Division, przejęcie Wabco oraz uruchomienie nowego centrum oprogramowania.

W trudnych ekonomicznie warunkach firma ZF zapewniła sobie znaczące zamówienia klientów w nowych sektorach. Jednocześnie pandemia miała wpływ na wyniki w 2020 roku. Sprzedaż grupy w wysokości 32,6 mld euro była o 11% niższa niż w 2019, kiedy to wyniosła 36,5 mld euro. Skorygowany EBIT wyniósł 1,0 mld euro (2019: 1,5 mld euro); skorygowana marża EBIT wyniosła 3,2% (2019: 4,1%). Zysk netto po opodatkowaniu wyniósł minus 741 mln euro.

– 2020 był rokiem niejednoznacznym. Jednak wspólnie opanowaliśmy kryzys, kontynuowaliśmy transformację firmy i zapewniliśmy sobie znaczące nowe zamówienia w strategicznie ważnych obszarach przyszłych technologii – powiedział dyrektor generalny Wolf-Henning Scheider w czwartek 18 marca 2021 r. na dorocznej konferencji prasowej ZF.

Na początku 2021 roku firma ZF utworzyła nową dywizję Electrified Powertrain Technology Division, która łączy konwencjonalne, hybrydowe i czysto elektryczne układy napędowe dla samochodów osobowych.

– Jesteśmy w stanie zaoferować naszym klientom całą gamę rozwiązań w zakresie elektromobilności z jednego źródła we wszystkich obszarach transportu – powiedział Wolf-Henning Scheider.

Kluczowym elementem oferty produktowej jest falownik jako centralny komponent elektrycznego zasilania. Do końca 2020 roku firma ZF pozyskała zamówienia na elektryczne komponenty układu napędowego o wartości sprzedaży wynoszącej 14 mld euro w ciągu najbliższych kilku lat. Ten pozytywny trend utrzymał się w pierwszych miesiącach 2021 roku dzięki dodatkowym nowym zamówieniom. Wraz z powstaniem nowej dywizji, ZF poprawił również współpracę w obrębie swojej organizacji oraz skraca czas koordynacji i podejmowania decyzji.

 

Wolf-Henning Scheider

Użytkowe pod lupą

ZF dąży również do stworzenia ujednoliconej, wydajnej i nastawionej na współpracę organizacji w sektorze pojazdów użytkowych. Firma Wabco, zajmująca się rozwiązaniami pojazdów użytkowych, zostanie do końca tego roku połączoną z istniejącą dywizją ZF Commercial Vehicle Technology. Wabco została przejęta przez ZF 29 maja 2020 r., a jej dane są ujęte w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym za siedem miesięcy po przejęciu.

Scheider zwraca uwagę na duże postępy w procesie integracji obu firm:

– Już teraz widzimy korzyści ze współpracy w zakresie produktów i nowych zamówień, jak również pod względem finansowym.

 

Oprogramowanie i komputery

Długoterminowa strategia ZF zakłada przyspieszenie rozwoju w obszarach elektroniki, oprogramowania i autonomicznej jazdy. Po raz pierwszy ZF oferuje oprogramowanie, które klienci mogą nabyć niezależnie od sprzętu. W tym celu firma utworzyła Globalne Centrum Oprogramowania, aby przyspieszyć rozwój tego typu rozwiązań i przekształcić produkty i usługi oparte na danych w dochodowe modele biznesowe. Ma to duży potencjał, ponieważ udział oprogramowania w pojeździe będzie wzrastał, a coraz więcej komponentów jest wyposażonych w czujniki, które są potencjalnymi źródłami danych. Globalne Centrum Oprogramowania ZF działa zgodnie z najnowocześniejszymi metodami produkcji oprogramowania i niedawno zaprezentowało pakiet oprogramowania pośredniego dla przemysłu motoryzacyjnego, przeznaczony dla wysokowydajnych komputerów centralnych w pojazdach nowej generacji.

Oprócz oprogramowania, dużym zainteresowaniem cieszy się sprzęt np. modułowy, wysokowydajny komputer ZF ProAI, ponieważ wydajne komputery centralne zastąpią w przyszłych samochodach wiele małych jednostek sterujących. W najnowszej wersji ZF ProAI wyznacza nowe standardy w zakresie cyfryzacji i łączenia samochodów w sieć. Firma ZF dostarczy kilka milionów jednostek ZF ProAI globalnym producentom samochodów osobowych i użytkowych.

– ZF zamierza być czołowym dostawcą centralnych jednostek sterujących i oprogramowania – powiedział Scheider.

 

Rozwój energetyki wiatrowej

W roku 2020 sukces odniosła dywizja techniki przemysłowej ZF. Dużym zainteresowaniem cieszyły się np. produkty działu Wind Power Technology. Sprzedaż w tej jednostce wzrosła czterokrotnie od 2013 roku, z około 230 milionów euro do rekordowego poziomu 1 miliarda euro w ubiegłym roku. Konstrukcja przekładni ZF opiera się na podejściu platformowym, ze znormalizowanymi komponentami oferującymi producentom turbin wiatrowych maksymalną elastyczność. Pozwala to na szybką ich adaptację do nowych modeli turbin i skraca czas potrzebny do wprowadzenia na rynek.

Wyznacznikiem nowych trendów jest strategiczne partnerstwo zawarte niedawno między firmą ZF a duńskim producentem turbin wiatrowych Vestas. Firmy te będą wspólnie opracowywać przekładnie dla nowej, największej na świecie klasy 15-megawatowych turbin wiatrowych do zastosowań morskich. Po raz pierwszy jedna z tych turbin może wytworzyć około 80 gigawatogodzin ekologicznej energii elektrycznej rocznie. Jedna turbina wiatrowa wystarcza do pokrycia zapotrzebowania na energię elektryczną około 20 000 europejskich gospodarstw domowych.

 

Neutralność klimatyczna do 2040 roku

Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju koncentrują się na czterech obszarach: produktach, procesie produkcyjnym, pracownikach i łańcuchu dostaw.

– Naszym ambitnym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku, dziesięć lat wcześniej niż planowano zgodnie z porozumieniem paryskim – powiedział prezes ZF Scheider. – Chcemy między innymi systematycznie ograniczać naszą emisję CO2, w całym naszym łańcuchu dostaw.

W związku z tym firma ZF wprowadziła kryterium zrównoważonego rozwoju, aby zwiększyć świadomość wśród partnerów biznesowych w zakresie swoich oczekiwań dotyczących zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji. Firma ZF przystąpiła również do „Sojuszu dyrektorów-liderów klimatycznych” (ang. „Alliance of CEO Climate Leaders”) Światowego Forum Ekonomicznego, ponieważ tylko wspólnym wysiłkiem można skutecznie chronić środowisko.

 

Poprawa wyników w drugiej połowie 2020 roku

Przy 32,6 miliarda euro (2019: 36,5 miliarda euro), sprzedaż Grupy ZF w 2020 roku była o 11% niższa niż w roku poprzednim.

– Po wybuchu pandemii szybko zweryfikowaliśmy wszystkie wydatki – powiedział dyrektor finansowy ZF dr Konstantin Sauer. – Dzięki ścisłej kontroli naszych kosztów i nakładów inwestycyjnych, a także dostosowaniu naszych struktur, udało nam się w drugiej połowie roku znacznie poprawić wynik i przepływy pieniężne. Pomogło w tym ożywienie na rynku.

Firma ZF skorzystała również w znacznym stopniu z ożywienia na rynku chińskim, dlatego sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku nawet nieznacznie przekroczyła wartość z poprzedniego roku.

Skorygowany EBIT wyniósł 1 047 mln euro (2019: 1 503 mln euro); skorygowana marża EBIT spadła do 3,2% (2019: 4,1%). Wolne przepływy pieniężne skorygowane o działania związane z fuzjami i przejęciami wyniosły 994 mln euro (2019: 803 mln euro). Zysk netto po opodatkowaniu w wysokości minus 741 mln euro wynika zasadniczo z rezerw na restrukturyzację i znacznych wydatków wstępnych na przyszłe projekty, które ZF chce realizować pomimo zachowania ścisłej dyscypliny kosztowej.

Firma ZF nie rezygnuje również z działalności badawczo-rozwojowej: W roku ubiegłym wskaźnik R&D wzrósł z 7,3 do 7,7% w stosunku do roku 2019. Odpowiada to wydatkom na badania i rozwój w wysokości 2,5 mld euro (2019: 2,7 mld euro). Inwestycje w rzeczowe aktywa trwałe wyniosły 1,4 miliarda euro (2019: 1,9 miliarda euro). Wskaźnik inwestycji wyniósł 4,4 procent (2019: 5,2 procent).

 

Konstantin Sauer

ZF zabezpiecza dodatkową płynność

Aby poprawić sytuację finansową, firma ZF zapewniła sobie dodatkową płynność w pierwszej połowie 2020 roku dzięki wykorzystaniu kredytu konsorcjalnego, który został całkowicie spłacony w drugiej połowie roku. Firma uzgodniła również ze swoim konsorcjum bankowym dostosowanie swoich kowenantów finansowych. Po raz pierwszy ZF utworzyła program EMTN (Euro Medium Term Note), który umożliwia szybsze i bardziej elastyczne emitowanie obligacji. W ramach tego programu firma ZF wyemitowała już jesienią 2020 roku obligacje o łącznej wartości 2 mld euro.

– Rynek kapitałowy i nasi inwestorzy doceniali wszystkie te działania – powiedział Sauer. – Podkreśla to ich zaufanie do stabilności finansowej ZF nawet w trudnych czasach.

 

Zmieniająca się struktura personelu

Skupienie firmy na przyszłościowych technologiach, będzie wymagało od pracowników ZF nowych umiejętności i kwalifikacji. Aby przybliżyć pracownikom nowe technologie, ZF organizuje obecnie największy w swojej historii program szkoleniowy „E-Cademy”. Dotyczy elektromobilności i wspiera pracowników w radzeniu sobie ze zmianami technologicznymi. Kompleksowe moduły szkoleniowe mają umożliwić pracownikom uzyskanie konkretnych kwalifikacji dla przyszłych profili zawodowych.

Jednocześnie firma ZF stopniowo dostosowuje swoje moce produkcyjne do niższego poziomu produkcji pojazdów na światowych rynkach w nadchodzących latach. Na przykład w Niemczech prawie 2000 pracowników przyjęło odprawy i oferty przejścia na emeryturę. W ubiegłym roku firma ZF zredukowała zatrudnienie na całym świecie o 6450. Dodatkowe miejsca pracy utworzono w obszarach elektromobilności, jazdy autonomicznej i rozwoju oprogramowania. Na 31 grudnia 2020 roku firma ZF zatrudniała na całym świecie 153 522 pracowników (2019: 147 797). Wzrost ten wynika z dołączenia do firmy w maju 2020 około 12 000 pracowników Wabco.

 

Stabilna perspektywa na 2021

Biorąc pod uwagę długoterminową strategię, ekspansję w przyszłościowych obszarach rozwoju, a także zawarte w ubiegłym roku zamówienia, firma ZF z ufnością patrzy w przyszłość. Biorąc pod uwagę spodziewane dalsze ożywienie światowej gospodarki oraz aktualne szacunki dla poszczególnych dywizji, ZF spodziewa się, że w tym roku wygeneruje sprzedaż w wysokości od 37 do 39 miliardów euro. ZF oczekuje skorygowanej marży EBIT w przedziale od 4,5 do 5,5%; skorygowane wolne przepływy pieniężne mają wynieść od 0,8 do 1,2 miliarda euro. Nie można wykluczyć, że na prognozę będą miały wpływ czynniki wynikające z pandemii i związanych z nią lockdownów. Obecnie, wyzwaniem są niedobory dostaw półprzewodników, które mają wpływ na całą branżę. Na tym etapie nie można jednak jeszcze ocenić ich wpływu na cały rok 2021.

 

 

 

 

Z tej samej kategorii

30 kwietnia 2024

Ile kosztuje wynajem autokaru?

Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!