Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Jesteśmy o krok od przyjęcia nowych, przełomowych przepisów dotyczących obiegu zamkniętego w sektorze motoryzacyjnym.
W lipcu komisje ENVI (Środowisko) i IMCO (Rynek Wewnętrzny) przegłosowały projekt nowego rozporządzenia o pojazdach wycofanych z eksploatacji (End-of-Life Vehicles, ELV). Głosowanie plenarne odbędzie się we wrześniu. Na szczęśliwym zakończeniu prac nad przepisami skorzystają setki milionów kierowców w UE, przedsiębiorcy z niezależnego rynku motoryzacyjnego, ale przede wszystkim środowisko.
To duży krok w stronę bardziej zrównoważonej, konkurencyjnej i dostępnej motoryzacji w Europie – i jednocześnie znakomita wiadomość dla niezależnych warsztatów, dystrybutorów części i milionów posiadaczy pojazdów. – Dzisiejsze głosowanie to sukces: przyjęty kompromis promuje gospodarkę obiegu zamkniętego w sektorze motoryzacyjnym. Wzmacnia bezpieczeństwo surowcowe, chroni środowisko i wspiera zrównoważony rozwój – powiedział Jens Gieseke, współautor sprawozdania i eurodeputowany z Niemiec.
Jednym z kluczowych elementów nowego rozporządzenia ELV jest dokładne określenie momentu, w którym pojazd rzeczywiście staje się odpadem. Wersja zaproponowana pierwotnie przez Komisję Europejską zakładała, że samochody, które mogły być naprawione i dalej użytkowane, były by przedwcześnie uznawane za odpady – co blokowało możliwość ich naprawy, demontażu na części czy też odsprzedaży. Teraz może się to zmienić.
Pojazd, który da się naprawić, nie będzie już traktowany jako odpad. To oznacza mniej niepotrzebnych złomowań, mniej marnotrawstwa i więcej możliwości dla niezależnych warsztatów i niezależnego rynku motoryzacyjnego ogółem.
FIGIEFA, organizacja reprezentująca europejski niezależny rynek części i usług motoryzacyjnych, mocno poparła nowe regulacje: – To kluczowy krok na rzecz otwartego i konkurencyjnego ekosystemu motoryzacyjnego, który zapewnia uczciwe zasady gry między producentami pojazdów a niezależnymi operatorami – czytamy w oświadczeniu.
Drugą bardzo ważną zmianą są nowe przepisy dotyczące części regenerowanych, czyli np. turbosprężarek, rozruszników czy alternatorów, które po przywróceniu właściwości użytkowych wracają na rynek jak nowe. Do tej pory tzw. rdzenie (części bazowe) były często, zwłaszcza w Polsce, uznawane za odpady, co generowało ogromne problemy logistyczne i prawne dla firm. Nowe przepisy to zmieniają – części regenerowane zyskują należny im status jako element gospodarki cyrkularnej. – Regeneracja części to nie fanaberia, a konieczność – ekologiczna i ekonomiczna. Tymczasem firmy nadal duszą się w absurdach prawnych, gdzie użyteczny rdzeń uznawany jest za odpad, co skutecznie blokuje rozwój tej branży w Polsce. To sabotaż dla środowiska i rodzimego przemysłu. Projektowane przepisy UE, zwłaszcza w ramach ELV, wreszcie zaczynają to naprawiać – jasno definiując, czym jest część regenerowana i jak należy ją traktować. Jeśli politycy nie zlekceważą tego momentu, możemy utrzymać tysiące miejsc pracy i realnie zmniejszyć ślad węglowy sektora. Czas skończyć z hipokryzją: nie będzie zielonej Europy bez prawdziwego wsparcia dla regeneracji – mówi Tomasz Bęben, prezes zarządu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).
Nowe brzmienie rozporządzenia zakazuje także aktualizacji oprogramowania, które blokują naprawy lub wymianę części. To reakcja na powszechną krytykę praktyk, które sztucznie skracają cykl życia pojazdu. Dodatkowo, w ciągu 6 lat nowe pojazdy będą musiały zawierać co najmniej 20% plastiku z recyklingu, a w dalszej perspektywie – nawet 25%. Przewidziano także badania nad podobnymi wymaganiami dla stali i aluminium.
Co dalej? Projekt został przyjęty przez komisje Parlamentu Europejskiego 79 głosami „za” i trafi teraz pod głosowanie plenarne w dniach 8–11 września 2025 r. Po zatwierdzeniu przez Parlament rozpoczną się negocjacje trójstronne z Radą UE i Komisją Europejską (tzw. trilogi), które wyłonią ostateczny kształt przepisów.
20 października 2025
Branża transportu drogowego od zawsze opierała się na technologiach. Od silników, przez CB-radia, aż po zaawansowaną analitykę, która pozwala zarządzać [...]
24 września 2025
Nowa seria agregatów TX od Thermo King, zastępująca poprzednie modele serii T, oferuje wydajność chłodzenia wyższą o nawet 17%, konstrukcję [...]
5 września 2025
Umawianie wizyt w warsztacie jest dużo prostsze bo firma ZF Aftermarket właśnie uruchomiła funkcję bezpośrednich rezerwacji przez Google.
3 września 2025
Wyciągarka samochodowa to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia pojazdów specjalistycznych. Muszą radzić sobie w trudnym terenie lub z ciężkimi zadaniami [...]
3 września 2025
Continental rozpoczął kampanię informacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości właścicieli flot pojazdów użytkowych, aby podnieść świadomość na temat rosnącego znaczenia [...]
29 lipca 2025
Goodyear zaprezentował najnowszą wersję czytnika Goodyear CheckPoint, wzbogaconą o nowe funkcje oraz zaawansowaną technologię pomiaru głębokości bieżnika.
28 lipca 2025
Leadec zmontował już milion kół w największej fabryce samochodów ciężarowych w Europie - czyli MAN w Niepołomicach.
22 lipca 2025
SAF-HOLLAND rozwija rozwiązania dla zrównoważonego transportu ciężkiego, oferując elektryczną oś naczepową SAF TRAKr.
21 lipca 2025
Producent opon stawia na wykorzystanie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu.
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
16 lipca 2025
Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions (VLS) włącza do swojej oferty produkty Vitesco Technologies. Dzięki temu połączeniu wiedzy z zakresu mechaniki i [...]
9 lipca 2025
Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności [...]
20 października 2025
22 września 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!