Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Producent opon stawia na wykorzystanie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu.
Continental coraz intensywniej koncentruje się na wykorzystaniu odnawialnych i pochodzących z recyklingu surowców w produkcji opon. Podczas gdy w 2024 roku ich udział wynosił średnio 26%, producent spodziewa się wzrostu o kolejne dwa do trzech punktów procentowych w 2025 roku. Do 2030 roku udział odnawialnych i recyklingowanych materiałów w produkcji opon Continental ma przekroczyć 40% – przy zachowaniu niezmiennie wysokich standardów bezpieczeństwa i osiągów. Sadzę i krzemionkę uznaje się za kluczowe w tej transformacji, ponieważ obok kauczuku stanowią one istotną część surowców używanych do produkcji opon. Oba te składniki – jako wypełniacze – wzmacniają gumę, nadając bieżnikowi odporność i wpływając na podstawowe właściwości użytkowe opon, takie jak przyczepność czy skuteczność hamowania.
Continental pozyskuje oba te surowce z recyklingu lub odnawialnych źródeł, by zmniejszyć zużycie zasobów naturalnych. Krzemionka, niezbędna do zapewnienia optymalnej przyczepności i obniżenia oporów toczenia, może być pozyskiwana z łusek ryżu zamiast z tradycyjnie używanego piasku kwarcowego. Łuski te to produkt uboczny rolnictwa, powstający między innymi przy produkcji ryżu do risotto. W przypadku sadzy Continental wykorzystuje trzy innowacyjne procesy. Po pierwsze, sadzę można wytwarzać z biologicznych surowców alternatywnych, takich jak olej talowy – produkt uboczny przemysłu papierniczego – zamiast z ropy naftowej. Po drugie, sadza może pochodzić z recyklingowanych surowców, np. z oleju pirolitycznego odzyskanego ze zużytych opon. Po trzecie, szczególnie efektywny proces pirolizy umożliwia bezpośrednie odzyskiwanie sadzy z zużytych opon.
– Innowacje i zrównoważony rozwój idą w Continentalu w parze. Wykorzystanie krzemionki z popiołu łusek ryżu w naszych oponach pokazuje, że wchodzimy na zupełnie nowe obszary – bez kompromisów w kwestii bezpieczeństwa, jakości czy osiągów – mówi Jorge Almeida, Head of Sustainability w Continental Tires
Continental coraz częściej wykorzystuje odmiany krzemionki produkowane z popiołu łusek ryżu we wszystkich segmentach swojego portfolio opon. Łuski ryżu to produkt uboczny rolnictwa w Azji oraz przemysłu ryżu risotto we Włoszech. Krzemionka tego typu jest między innymi wytwarzana przez firmę Solvay we Włoszech. W innowacyjnym procesie przetwarzania ten surowiec rolniczy przekształca się w krzemionkę – produkcja z biomasy jest przy tym bardziej energooszczędna niż tradycyjne metody. Krzemionka z popiołu łusek ryżu wspiera gospodarkę o obiegu zamkniętym i przyczynia się do budowy bardziej zrównoważonego łańcucha wartości. Tradycyjnie surowcem do produkcji krzemionki jest piasek kwarcowy.
Od ponad 30 lat krzemionka odgrywa kluczową rolę jako dodatek do sadzy w wielu mieszankach gumowych stosowanych w oponach – Continental należał do pionierów tej technologii. Krzemionka zrewolucjonizowała bezpieczeństwo i efektywność energetyczną opon, pozwalając na skrócenie drogi hamowania niemal o 50%. Równie ważna jest jej rola w zmniejszeniu oporów toczenia, co bezpośrednio przekłada się na ograniczenie zużycia energii i emisji CO₂. Tym samym zastosowanie bardziej zrównoważonych surowców, takich jak krzemionka, w produkcji opon Continental pozytywnie wpływa na cały łańcuch wartości.
Sadza, która może stanowić nawet do 20% masy całkowitej opony osobowej, jest jednym z kluczowych wypełniaczy używanych w produkcji opon. Odpowiada za wytrzymałość gumy i trwałość samej opony. Continental stosuje około tuzina różnych rodzajów sadzy, dostarczanych m.in. przez firmy Orion Engineered Carbons i Tokai Carbon. Na przykład inna sadza wykorzystywana jest do wzmocnienia bocznych ścianek opony, a inna do mieszanki gumowej bieżnika, która musi sprostać dużym obciążeniom podczas jazdy.
Jednym z rozwiązań jest stosowanie sadzy produkowanej z surowców biologicznych, pozyskiwanej z olejów organicznych zamiast ropy naftowej. Tak zwana „zrównoważona sadza” może być wytwarzana z bio-surowców, takich jak olej talowy. Inną metodą jest produkcja sadzy z recyklingowanych surowców, na przykład z oleju pirolitycznego powstającego w procesie odzysku ze zużytych opon. Tak uzyskaną sadzę można stosować jako alternatywę dla surowców pochodzących z ropy. W obu przypadkach Continental stosuje metodę bilansu masy, polegającą na zastąpieniu określonej części surowców kopalnych biopochodnymi olejami lub recyklingowanym olejem pirolitycznym. Te alternatywne surowce są przypisane do końcowego produktu w ewidencji księgowej, co eliminuje konieczność zmiany procesów produkcyjnych.
Dodatkowo Continental współpracuje z firmą Pyrum Innovations – specjalistą w dziedzinie przetwarzania zużytych opon za pomocą technologii termolizy, w celu dalszej optymalizacji i rozwoju recyklingu opon poprzez proces pirolizy. W jego ramach odzyskiwana jest sadza z zużytych opon, a następnie przygotowywana do ponownego wykorzystania w produkcji nowych opon. Dotychczas odzyskana sadza – będąca mieszanką różnych typów – była wykorzystywana przez Continental do produkcji opon do wózków widłowych. Obecnie Continental i Pyrum Innovations pracują nad nowymi procesami umożliwiającymi zastosowanie odzyskanej sadzy także w innych segmentach produkcji opon, zgodnie z obowiązującymi wymaganiami dotyczącymi osiągów i bezpieczeństwa.
20 października 2025
Branża transportu drogowego od zawsze opierała się na technologiach. Od silników, przez CB-radia, aż po zaawansowaną analitykę, która pozwala zarządzać [...]
24 września 2025
Nowa seria agregatów TX od Thermo King, zastępująca poprzednie modele serii T, oferuje wydajność chłodzenia wyższą o nawet 17%, konstrukcję [...]
5 września 2025
Umawianie wizyt w warsztacie jest dużo prostsze bo firma ZF Aftermarket właśnie uruchomiła funkcję bezpośrednich rezerwacji przez Google.
3 września 2025
Wyciągarka samochodowa to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia pojazdów specjalistycznych. Muszą radzić sobie w trudnym terenie lub z ciężkimi zadaniami [...]
3 września 2025
Continental rozpoczął kampanię informacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości właścicieli flot pojazdów użytkowych, aby podnieść świadomość na temat rosnącego znaczenia [...]
29 lipca 2025
Goodyear zaprezentował najnowszą wersję czytnika Goodyear CheckPoint, wzbogaconą o nowe funkcje oraz zaawansowaną technologię pomiaru głębokości bieżnika.
28 lipca 2025
Leadec zmontował już milion kół w największej fabryce samochodów ciężarowych w Europie - czyli MAN w Niepołomicach.
22 lipca 2025
SAF-HOLLAND rozwija rozwiązania dla zrównoważonego transportu ciężkiego, oferując elektryczną oś naczepową SAF TRAKr.
22 lipca 2025
Jesteśmy o krok od przyjęcia nowych, przełomowych przepisów dotyczących obiegu zamkniętego w sektorze motoryzacyjnym.
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
16 lipca 2025
Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions (VLS) włącza do swojej oferty produkty Vitesco Technologies. Dzięki temu połączeniu wiedzy z zakresu mechaniki i [...]
9 lipca 2025
Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności [...]
20 października 2025
20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!