Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Europosłowie są gotowi do rozpoczęcia rozmów z rządami krajów UE na temat nowych przepisów mających na celu ograniczenie emisji z transportu drogowego dla samochodów osobowych, dostawczych, autobusów i ciężarówek - w szczególności wprowadzenia normy Euro 7.
W czwartek 16 listopada parlament europejski przyjął stanowisko negocjacyjne w sprawie zmiany przepisów UE dotyczących homologacji typu i nadzoru rynku pojazdów silnikowych (Euro 7) 329 głosami za, 230 przeciw i 41 wstrzymującymi się. Nowe rozporządzenie zaktualizuje obecne limity emisji spalin (takich jak tlenki azotu, cząstki stałe, tlenek węgla i amoniak), a także wprowadzi nowe środki dotyczące emisji innych niż spaliny (mikrodrobiny plastiku z opon i cząstki stałe z hamulców) i obejmuje wymogi dotyczące trwałości akumulatorów.
Europosłowie zgadzają się z zaproponowanymi przez Komisję poziomami emisji zanieczyszczeń dla samochodów osobowych i proponują dodatkowy podział emisji na trzy kategorie dla lekkich samochodów dostawczych w oparciu o ich masę. Proponują również bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzonych w warunkach laboratoryjnych i rzeczywistych dla autobusów i pojazdów ciężarowych. Parlament chce również dostosować unijne metodologie obliczeniowe i limity emisji cząstek hamulcowych i ścieralności opon do międzynarodowych standardów opracowywanych obecnie przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ. Raport ma zostać przyjęty podczas I posiedzenia plenarnego w listopadzie 2023 r. i będzie stanowić stanowisko negocjacyjne Parlamentu z rządami UE w sprawie ostatecznego kształtu prawodawstwa.
Kiedy zacznie obowiązywać nowa norma oraz przepisy dodatkowe? Według wstępnych planów mowa była o dacie 1 lipca 2025 roku dla pojazdów osobowych oraz 1 lipca 2027 roku dla samochodów ciężarowych. Komisja proponuje jednak, by dla małych producentów pojazdów lekkich obowiązywał wyjątek do 1 lipca 2030 r. dla małych producentów pojazdów lekkich oraz data o rok później – dla małych producentów pojazdów ciężkich. Zapewniłoby to płynne przejście i etapowe wdrażanie bez żadnych luk regulacyjnych.
Według Komisji do 2035 r. norma Euro 7 zmniejszy emisję azotu z samochodów osobowych i dostawczych o 35% w porównaniu z normą Euro 6 i o 56% w porównaniu z normą Euro VI w przypadku autobusów i ciężarówek. Emisje cząstek stałych z samochodów osobowych i dostawczych byłyby o 13% niższe, a z autobusów i ciężarówek o 39% niższe, natomiast cząstki pochodzące z hamulców byłyby o 27% niższe.
7 listopada 2025
Kontrola zestawu pojazdów należących do czeskiego przewoźnika zakończona wysoką karą, za korzystanie z tachografu pierwszego typu w transporcie międzynarodowym.
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
25 września 2025
Od 17 marca 2026 r. system monitorowania przewozu niektórych towarów (SENT) zostanie rozszerzony o przewóz artykułów odzieżowych i obuwia
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Od 1 września 2025 roku jedenaście krajów Unii Europejskiej rozpoczyna obowiązkowe stosowanie systemu ICS2 w transporcie drogowym i kolejowym. W [...]
27 sierpnia 2025
Struktura polskiego rynku transportowego w dużej mierze opiera się na pracy kierowców zza wschodniej granicy. W świetle decyzji prezydenta o [...]
21 sierpnia 2025
W transporcie międzynarodowym jedna błędna decyzja może oznaczać dla firmy stratę rzędu dziesiątek tysięcy euro. Błędy proceduralne, nieprawidłowości w przewozie [...]
6 sierpnia 2025
Obecnie nie można ubiegać się o wydanie nowej karty tylko ze względu na samą potrzebę korzystania z jej najnowszej wersji [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
29 lipca 2025
Finansowe kary to tylko początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany tachografu.

29 października 2025

20 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!