#ad

Norma Euro 7 coraz bliżej? Europosłowie popierają nowe przepisy

Norma Euro 7 coraz bliżej? Europosłowie popierają nowe przepisy

Europosłowie są gotowi do rozpoczęcia rozmów z rządami krajów UE na temat nowych przepisów mających na celu ograniczenie emisji z transportu drogowego dla samochodów osobowych, dostawczych, autobusów i ciężarówek - w szczególności wprowadzenia normy Euro 7.

W czwartek 16 listopada parlament europejski przyjął stanowisko negocjacyjne w sprawie zmiany przepisów UE dotyczących homologacji typu i nadzoru rynku pojazdów silnikowych (Euro 7) 329 głosami za, 230 przeciw i 41 wstrzymującymi się. Nowe rozporządzenie zaktualizuje obecne limity emisji spalin (takich jak tlenki azotu, cząstki stałe, tlenek węgla i amoniak), a także wprowadzi nowe środki dotyczące emisji innych niż spaliny (mikrodrobiny plastiku z opon i cząstki stałe z hamulców) i obejmuje wymogi dotyczące trwałości akumulatorów.

Europosłowie zgadzają się z zaproponowanymi przez Komisję poziomami emisji zanieczyszczeń dla samochodów osobowych i proponują dodatkowy podział emisji na trzy kategorie dla lekkich samochodów dostawczych w oparciu o ich masę. Proponują również bardziej rygorystyczne limity emisji spalin mierzonych w warunkach laboratoryjnych i rzeczywistych dla autobusów i pojazdów ciężarowych. Parlament chce również dostosować unijne metodologie obliczeniowe i limity emisji cząstek hamulcowych i ścieralności opon do międzynarodowych standardów opracowywanych obecnie przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ. Raport ma zostać przyjęty podczas I posiedzenia plenarnego w listopadzie 2023 r. i będzie stanowić stanowisko negocjacyjne Parlamentu z rządami UE w sprawie ostatecznego kształtu prawodawstwa.

Kiedy zacznie obowiązywać nowa norma oraz przepisy dodatkowe? Według wstępnych planów mowa była o dacie 1 lipca 2025 roku dla pojazdów osobowych oraz 1 lipca 2027 roku dla samochodów ciężarowych. Komisja proponuje jednak, by dla małych producentów pojazdów lekkich obowiązywał wyjątek do 1 lipca 2030 r. dla małych producentów pojazdów lekkich oraz data o rok później – dla małych producentów pojazdów ciężkich. Zapewniłoby to płynne przejście i etapowe wdrażanie bez żadnych luk regulacyjnych.

Według Komisji do 2035 r. norma Euro 7 zmniejszy emisję azotu z samochodów osobowych i dostawczych o 35% w porównaniu z normą Euro 6 i o 56% w porównaniu z normą Euro VI w przypadku autobusów i ciężarówek. Emisje cząstek stałych z samochodów osobowych i dostawczych byłyby o 13% niższe, a z autobusów i ciężarówek o 39% niższe, natomiast cząstki pochodzące z hamulców byłyby o 27% niższe.

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!