Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Wakacje to nie tylko czas wypoczynku, ale także sezon intensywnego ruchu drogowego oraz licznych remontów i inwestycji infrastrukturalnych, które mogą wpływać na punktualność dostaw.
Według GDDKiA ruch drogowy w tym okresie wzrasta nawet o 32–36 proc. Dodatkowo Generalna Dyrekcja zapowiedziała szereg letnich remontów – m.in. na trasie S11 czy odcinkach lokalnych – oraz planuje oddać do końca roku ponad 400 km nowych dróg. Intensywne prace budowlane w różnych regionach kraju oznaczają potencjalne utrudnienia w transporcie. Dla firm logistycznych to czas zwiększonej czujności, elastycznego planowania i wykorzystania zaawansowanych technologii. Jak zatem skutecznie minimalizować ryzyko opóźnień i zapewnić płynność łańcucha dostaw w szczycie sezonu letniego?
Okres wakacyjny to dla branży transportowo-logistycznej czas wzmożonego wysiłku organizacyjnego. Większy ruch turystyczny, liczne remonty dróg i inwestycje infrastrukturalne, a także sezon urlopowy wśród kierowców i pracowników operacyjnych tworzą mieszankę, która potencjalnie może prowadzić do znacznych opóźnień w realizacji dostaw. W ujęciu rocznym, w 2024 roku natężenie ruchu na autostradach i drogach ekspresowych wzrosło o 2,7 proc. w porównaniu do 2023 roku, a na pozostałych drogach krajowych o 2 proc. Szczególnie obciążone są odcinki prowadzące nad morze, w rejony górskie oraz popularne przejścia graniczne. Problemy mogą dotyczyć autostrad A1 i A2, drogi S7 czy południowego odcinka autostrady D1 na Słowacji – kluczowego szlaku dla transportu z Polski w kierunku Austrii i Włoch.
– Istotnym elementem zarządzania łańcuchem dostaw w wakacje jest wcześniejsze planowanie tzw. okien dostaw. Uzgadnianie precyzyjnych terminów załadunku i rozładunku z odbiorcami oraz zwiększona elastyczność pozwalają lepiej absorbować ewentualne przesunięcia czasowe. Zwłaszcza w okresach największego natężenia ruchu, takich jak długie weekendy czy początek i koniec wakacji, odpowiednie przygotowanie harmonogramów stanowi warunek utrzymania wysokiego poziomu obsługi klienta – mówi Rafał Augustyniak, Dyrektor Oddziału Stryków w Grupie Geis Polska.
Wiele firm logistycznych już na kilka miesięcy przed rozpoczęciem sezonu podejmuje działania, które pozwalają ograniczyć wpływ sezonowych wyzwań na operacje. Należą do nich m.in. testy alternatywnych tras, wcześniejsze planowanie grafików z uwzględnieniem urlopów, utrzymywanie dostępności floty rezerwowej oraz bieżąca komunikacja z klientami w zakresie potencjalnych ryzyk. Szczególną wagę przykłada się także do szkoleń załogi i przygotowania scenariuszy awaryjnych – tak, by zespoły mogły sprawnie reagować na nagłe zmiany i utrzymać niezakłócony przebieg dostaw.
Dla branży TSL lato to nie tylko czas wyzwań, ale również okres weryfikacji efektywności procesów i odporności operacyjnej. Firmy, które potrafią z wyprzedzeniem identyfikować ryzyka, inwestować w technologię i budować elastyczne modele działania, zyskują nie tylko przewagę konkurencyjną, ale i zaufanie klientów – bez względu na porę roku.
28 października 2025
Europejski system transportowy stoi w obliczu bezprecedensowego wyzwania: braku zawodowych kierowców, co już teraz zakłóca łańcuchy dostaw na całym kontynencie. [...]
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
25 września 2025
Rozwierające się nożyce popytu i podaży będą definiować rynek transportowy w IV kwartale 2025 r. Najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu [...]
5 września 2025
Okna to szczególny typ ładunku, który łatwo uszkodzić nawet zanim wyruszy w drogę. Stolarka okienna jest krucha i ciężka, co [...]
3 września 2025
W perspektywie 5-10 lat biopaliwa staną się kluczowym rozwiązaniem umożliwiającym szybką dekarbonizację transportu ciężkiego w Polsce - wynika z raportu [...]
2 września 2025
W ciągu ostatnich kilku lat branża TSL uległa znacznej transformacji związanej ze zmianą podejścia firm do rozwiązań technologicznych. Przestały być [...]
28 sierpnia 2025
Choć tworzą podwaliny sektora, mikrofirmy z branży TSL z trudem wiążą koniec z końcem – taki obraz finansów przewoźników i [...]
18 sierpnia 2025
W minionym tygodniu ceny paliw nieznacznie spadły. Cena ropy Brent na giełdzie w Rotterdamie spadła w ciągu tygodnia o 3 [...]
13 sierpnia 2025
Na początku sierpnia firma E100 otworzyła nową, własną stację paliw. Stacja znajduje się tuż obok przejścia granicznego z Czechami i [...]
29 lipca 2025
OnTurtle świętuje swoje dokonania, jako pionier usług dla przewoźników oferujący międzynarodową sieć ponad 1800 stacji i nieustannie wykazujący zaangażowanie na [...]
11 lipca 2025
Ford Trucks w ramach realizacji nowego programu szkoleń dla kierowców na terenie całej Europy podpisał umowę partnerską z belgijską firmą [...]
9 lipca 2025
Rozwiązania typu Sale & Rentback, oferowane przez niezależnych liderów rynku wynajmu pojazdów ciężarowych – takich jak TIP Group – mogą [...]

20 października 2025

20 października 2025

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!