Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Prowadzenie przedsiębiorstwa wiąże się w wieloma kwestiami prawnymi. Dlatego też dobrze jest mieć kancelarię, która zajmie się obsługą firmy kompleksowo.
Kompleksowa obsługa prawna firmy to usługa, o którą warto zadbać niezależnie od tego w jakiej branży działamy. Prawnik, który zajmuje się naszym przedsiębiorstwem od samego początku zna je najlepiej, dlatego też jest w stanie doradzić w wielu kwestiach, takich jak rejestracja firmy i jej znaków towarowych, obsługa spraw bieżących, spory w sądzie pracy.
Profesjonalista jest na bieżąco ze wszelkimi nowelizacjami, będzie czuwać nad zgodnością wewnętrznych regulacji w firmie z obowiązującymi przepisami. Jeśli dojdzie do sytuacji konfliktowej, pomoże nam znaleźć najkorzystniejsze rozwiązanie, niekoniecznie kierując sprawę do sądu. Co istotne, prawnik na nasze przedsiębiorstwo patrzy z boku, z dystansem. My kierujemy się emocjami, które często utrudniają racjonalną ocenę danej kwestii.
Kiedy wybieramy kancelarię prawną, która ma podjąć się kompleksowej obsługi naszej firmy, stawiajmy na podmioty, które specjalizują się dokładnie w dziedzinie, którą zajmuje się nasze przedsiębiorstwo. Są kancelarie, których główna działalność polega na obsłudze firm transportowych i spedycyjnych i takie podmioty powinny nas interesować.
Warto zainteresować się ofertą ryczałtową. Za stałą stawkę miesięczną można korzystać z kompleksowej obsługi prawnej, dostosowanej do wymagań przedsiębiorcy.
W zależności od wybranego pakietu, skorzystać można z różnych usług. W ofercie znajdziemy na przykład windykację transportową. Prawnik monitoruje przeterminowane należności, ale również podejmuje czynności w celu ich odzyskania – zarówno na drodze mediacji jak i w sądzie.
Obsługa prawna może też polegać na reprezentacji podczas kontroli drogowych. Zakres usług obejmuje kontakt telefoniczny z kierowcą, dyspozytorem, funkcjonariuszem oraz sporządzanie pism wyjaśniających. Kolejną kwestią jest sporządzanie i zawieranie umów z kontrahentami, kierowcami. Firma transportowa potrzebuje także procedur, które zabezpieczą ją przed roszczeniami klientów oraz optymalizacji wewnątrzzakładowych źródeł prawa pracy. Prawnik może również zorganizować szkolenia – dla kierowców, spedytorów, zarządu. Najlepiej, aby były one cykliczne.
Kompleksowa obsługa prawna to także wsparcie w zakresie przekształcenia, podziału, czy fuzji przedsiębiorstwa prawnego. Ponadto, warto mieć prawnika, który będzie biegły w prawie przewozowym, konwencji CMR oraz w kwestii reklamacji dotyczącej tych przepisów.
Artykuł powstał we współpracy z markowskimichalowski.pl. Kancelaria Markowski & Michałowski Kancelaria Prawna S.C. specjalizuje się w doradztwie prawnym na rzecz podmiotów, które działają w branży transportowej i spedycyjnej, prowadząc ich kompleksową obsługę prawną. W zakresie działań znajdziemy windykację należności od dłużnika, kwestię kar umownych nałożonych przez kontrahenta, sprawy związane z blokadą na giełdzie transportowej lub publikacją nieistniejącego długu na giełdzie wierzytelności, zlecenia transportowe i ramowe umowy o współpracy oraz odwołania od decyzji itd lub decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego (ocp, ocs).
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
25 września 2025
Od 17 marca 2026 r. system monitorowania przewozu niektórych towarów (SENT) zostanie rozszerzony o przewóz artykułów odzieżowych i obuwia
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Od 1 września 2025 roku jedenaście krajów Unii Europejskiej rozpoczyna obowiązkowe stosowanie systemu ICS2 w transporcie drogowym i kolejowym. W [...]
27 sierpnia 2025
Struktura polskiego rynku transportowego w dużej mierze opiera się na pracy kierowców zza wschodniej granicy. W świetle decyzji prezydenta o [...]
21 sierpnia 2025
W transporcie międzynarodowym jedna błędna decyzja może oznaczać dla firmy stratę rzędu dziesiątek tysięcy euro. Błędy proceduralne, nieprawidłowości w przewozie [...]
6 sierpnia 2025
Obecnie nie można ubiegać się o wydanie nowej karty tylko ze względu na samą potrzebę korzystania z jej najnowszej wersji [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
29 lipca 2025
Finansowe kary to tylko początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany tachografu.
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
23 października 2025

20 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!