Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Posługiwanie się cudzymi kartami, prowadzenie pojazdu bez wymaganych przerw i jazdę nawet o kilka godzin dłużej niż pozwalają przepisy wykazały kontrole inspektorów opolskiej, łódzkiej i mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. W jednym przypadku kierowca korzystał z dwóch kart, by ukryć kilkadziesiąt naruszeń czasu pracy.
W niedzielę (2 listopada) w Byczynie opolscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zespół pojazdów, jadący z Kalisza do Wołczyna w celu pobrania ładunku, który miał trafić do Niemiec. Analiza danych z tachografu wykazała, że kierowca prowadził pojazd, posługując się kartą należącą do swojego syna. Mężczyzna przyznał, że chciał zaoszczędzić czas i pobrać ładunek jeszcze przed rozpoczęciem ewidencji swojej aktywności, aby następnie – już po przekroczeniu granicy – realizować przewóz na własnej karcie kierowcy. Takie działanie miało umożliwić mu uniknięcie obowiązkowych przerw i odpoczynków wynikających z przepisów o czasie prowadzenia pojazdu. Dalsza kontrola ujawniła jeszcze inne nieprawidłowości dotyczące czasu prowadzenia pojazdu oraz odpoczynków. Kierowcy zatrzymano prawo jazdy na trzy miesiące i zabezpieczono nielegalnie używaną kartę.
Poważne nieprawidłowości związane z nieprzestrzeganiem czasu pracy ujawnili łódzcy inspektorzy podczas jednej z kontroli przeprowadzonych w Sieradzu i Łodzi w ubiegły wtorek (28 października). Kierowca, wykonujący międzynarodowy transport do Hiszpanii, posługiwał się dwiema kartami, używanymi w tachografie naprzemiennie, by wydłużać czas jazdy i unikać obowiązkowych przerw. Kontrola wykazała 25 naruszeń przepisów dotyczących czasu pracy. Dodatkowo, pojazd był wyposażony w tachograf inteligentny pierwszej generacji – niezgodny z obowiązującymi wymogami dla transportu międzynarodowego. Kierowca stracił prawo jazdy na trzy miesiące i został ukarany mandatami. Wszczęto też postępowania administracyjne wobec przewoźnika i osoby zarządzającej transportem.
W Radomiu na DK9 inspektorzy mazowieckiej ITD zatrzymali 21 października zestaw ciężarowy należący do portugalskiego przewoźnika. Dwaj brazylijscy kierowcy prowadzili pojazd w podwójnej obsadzie z Radomia do Portugalii. Analiza danych z tachografu wykazała 9 poważnych naruszeń w okresie objętym kontrolą. Inspektorzy odnotowali m.in. przekroczenie maksymalnego czasu jazdy bez wymaganej przerwy o ponad półtorej godziny, skrócenie okresów odpoczynku oraz błędne używanie przełącznika tachografu. Załoga nie posiadała też przy sobie wypisu z licencji na wykonywanie międzynarodowego przewozu rzeczy. Na kierowców nałożono mandaty, a wobec przedsiębiorcy oraz zarządzającego transportem wszczęto postępowania administracyjne.
Dzień wcześniej inspektorzy z WITD w Radomiu skontrolowali w rejonie dworca Warszawa Zachodnia ukraiński autobus rejsowy rozpoczynający kurs na Ukrainę. Kierowcy – obywatele Ukrainy – przyznali, że korzystali z kart należących do kolegów, by wydłużyć czas jazdy i uniknąć obowiązkowych odpoczynków. W ten sposób dopuścili się 36 nieprawidłowych zapisów w tachografie. Kontrola zakończyła się nałożeniem mandatów oraz zatrzymaniem nielegalnie używanej karty. Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne.
Podobne nieprawidłowości wykazała kontrola ukraińskiego pojazdu, który mazowieccy inspektorzy zatrzymali 14 października na S17 pod Otwockiem. Kierowca przyznał, że na terytorium Ukrainy rejestrował czas pracy na kartę kolegi, aby szybciej dojechać do celu. Ujawniono m.in. skrócenie odpoczynku dziennego o trzy godziny. Inspektorzy nałożyli dwa mandaty i zabezpieczyli bezprawnie używaną kartę kierowcy. Przewoźnikowi grozi za to kara finansowa.
12 listopada 2025
Czterech na dziesięciu przewoźników z Polski, Czech i Słowacji (40 proc.) uważa polskich zleceniodawców za najmniej wiarygodnych finansowo, a siedem [...]
7 listopada 2025
Jak świadomie kalkulować wydatki za myto i jak technologia wspiera transport w zakresie wyznaczania alternatywnych lub darmowych odcinków dróg? Co [...]
28 października 2025
Europejski system transportowy stoi w obliczu bezprecedensowego wyzwania: braku zawodowych kierowców, co już teraz zakłóca łańcuchy dostaw na całym kontynencie. [...]
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
25 września 2025
Rozwierające się nożyce popytu i podaży będą definiować rynek transportowy w IV kwartale 2025 r. Najnowszy raport Polskiego Instytutu Transportu [...]
5 września 2025
Okna to szczególny typ ładunku, który łatwo uszkodzić nawet zanim wyruszy w drogę. Stolarka okienna jest krucha i ciężka, co [...]
3 września 2025
W perspektywie 5-10 lat biopaliwa staną się kluczowym rozwiązaniem umożliwiającym szybką dekarbonizację transportu ciężkiego w Polsce - wynika z raportu [...]
2 września 2025
W ciągu ostatnich kilku lat branża TSL uległa znacznej transformacji związanej ze zmianą podejścia firm do rozwiązań technologicznych. Przestały być [...]
28 sierpnia 2025
Choć tworzą podwaliny sektora, mikrofirmy z branży TSL z trudem wiążą koniec z końcem – taki obraz finansów przewoźników i [...]
18 sierpnia 2025
W minionym tygodniu ceny paliw nieznacznie spadły. Cena ropy Brent na giełdzie w Rotterdamie spadła w ciągu tygodnia o 3 [...]
13 sierpnia 2025
Na początku sierpnia firma E100 otworzyła nową, własną stację paliw. Stacja znajduje się tuż obok przejścia granicznego z Czechami i [...]
29 lipca 2025
OnTurtle świętuje swoje dokonania, jako pionier usług dla przewoźników oferujący międzynarodową sieć ponad 1800 stacji i nieustannie wykazujący zaangażowanie na [...]

29 października 2025

20 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!