Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Wyciągarka samochodowa to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia pojazdów specjalistycznych. Muszą radzić sobie w trudnym terenie lub z ciężkimi zadaniami i są często kluczem do bezpieczeństwa i efektywności.
Dostępne na rynku wyciągarki można podzielić na dwa główne typy: elektryczne i hydrauliczne, z których każda ma swoje unikalne cechy i zastosowania.
Wyciągarki elektryczne to najpopularniejszy wybór, szczególnie w przypadku pojazdów terenowych 4×4 i lawet. Są stosunkowo proste w montażu i obsłudze, a ich działanie opiera się na silniku elektrycznym zasilanym z akumulatora pojazdu. – Można je zamontować w większości pojazdów bez większych modyfikacji. Z kolei sterowanie odbywa się za pomocą pilota, co pozwala na bezpieczną pracę z dala od pojazdu – mówi Marcin Myszkiewicz, Kierownik Działu Wyciągarek w HEWEA.
Tego rodzaju sprzęt dostępny jest w wielu wariantach – od lekkich modeli o uciągu 1-2 tony dedykowanych do pojazdów ATV i UTV, przez wyciągarki o uciągu 3-6 tony idealnych do samochodów terenowych i lawet, po najmocniejsze wyciągarki o uciągu 8-15 ton, wykorzystywane w pojazdach ciężarowych o specjalistycznym zastosowaniu. Wyciągarki mogą mieć zasilanie 12V lub 24V. – Warto jednak wiedzieć, że mają one swoje wady. Długotrwałe użytkowanie bez włączonego silnika może rozładować akumulator pojazdu. W przypadku ciągłego i intensywnego obciążenia, silnik może się przegrzać, co wymaga przerw w pracy. Dlatego wyciągarki elektryczne świetnie sprawdzają się w sytuacjach, gdzie potrzebne jest szybkie i sporadyczne wyciągnięcie pojazdu, na przykład podczas amatorskiego off-roadu czy w awaryjnych sytuacjach drogowych – dodaje Kierownik Działu Wyciągarek w HEWEA.
Wyciągarki hydrauliczne są napędzane pompą hydrauliczną, która jest zintegrowana z układem wspomagania kierownicy lub niezależnym układem hydraulicznym pojazdu. Są to urządzenia o znacznie większej mocy i wytrzymałości, przeznaczone do najcięższych zadań. – Działają na silniku pojazdu, dzięki czemu nie rozładowują akumulatora i mogą pracować bez przerwy przez długi czas. Są także w stanie bez problemu podnieść i przesuwać bardzo ciężkie ładunki, co czyni je idealnym wyborem dla ciężarówek pomocy drogowej, wozów energetycznych czy straży pożarnej. Układ hydrauliczny jest bardziej odporny na przegrzewanie i uszkodzenia mechaniczne niż silnik elektryczny – wyjaśnia Marcin Myszkiewicz, Kierownik Działu Wyciągarek w HEWEA.
Niestety tego rodzaju wyciągarki wymagają podłączenia do układu hydraulicznego pojazdu, co jest bardziej inwazyjne i kosztowne. Dodatkowo zazwyczaj pracują wolniej niż wyciągarki elektryczne. – Wyciągarki hydrauliczne to standardowe wyposażenie wozów specjalistycznych, które muszą być gotowe na ekstremalne obciążenia w każdych warunkach, takich jak ratownictwo, usuwanie powalonych drzew czy holowanie dużych pojazdów – wskazuje Marcin Myszkiewicz z firmy HEWEA.
Wybór odpowiedniej wyciągarki zależy od jej przeznaczenia. Jeśli jesteśmy entuzjastami off-roadu lub posiadamy małą lawetę, wyciągarka elektryczna będzie wystarczająca i bardziej praktyczna. Zapewni niezawodność w większości sytuacji, a jej łatwa obsługa sprawi, że będziemy mogli polegać na niej w awaryjnych momentach. – Jeżeli natomiast pracujemy w branży, gdzie niezbędna jest ogromna siła i niezawodność, jak w przypadku służb ratunkowych czy holowniczych, wyciągarka hydrauliczna jest jedynym słusznym wyborem. Jej wytrzymałość i zdolność do długotrwałej pracy bez przegrzewania czynią ją nieocenionym narzędziem w najbardziej wymagających warunkach – podpowiada Marcin Myszkiewicz, Kierownik Działu Wyciągarek w HEWEA.
Niezależnie od wyboru pamiętajmy, że wyciągarka to inwestycja w bezpieczeństwo i efektywność. Warto wybrać renomowanego producenta i profesjonalny montaż, aby mieć pewność, że w krytycznym momencie nasz sprzęt nie zawiedzie.
5 września 2025
Umawianie wizyt w warsztacie jest dużo prostsze bo firma ZF Aftermarket właśnie uruchomiła funkcję bezpośrednich rezerwacji przez Google.
3 września 2025
Continental rozpoczął kampanię informacyjną, której celem jest zwiększenie świadomości właścicieli flot pojazdów użytkowych, aby podnieść świadomość na temat rosnącego znaczenia [...]
29 lipca 2025
Goodyear zaprezentował najnowszą wersję czytnika Goodyear CheckPoint, wzbogaconą o nowe funkcje oraz zaawansowaną technologię pomiaru głębokości bieżnika.
28 lipca 2025
Leadec zmontował już milion kół w największej fabryce samochodów ciężarowych w Europie - czyli MAN w Niepołomicach.
22 lipca 2025
SAF-HOLLAND rozwija rozwiązania dla zrównoważonego transportu ciężkiego, oferując elektryczną oś naczepową SAF TRAKr.
22 lipca 2025
Jesteśmy o krok od przyjęcia nowych, przełomowych przepisów dotyczących obiegu zamkniętego w sektorze motoryzacyjnym.
21 lipca 2025
Producent opon stawia na wykorzystanie materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu.
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
16 lipca 2025
Schaeffler Vehicle Lifetime Solutions (VLS) włącza do swojej oferty produkty Vitesco Technologies. Dzięki temu połączeniu wiedzy z zakresu mechaniki i [...]
9 lipca 2025
Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności [...]
8 lipca 2025
AddSecure współpracuje z Unity Plan, aby oferować certyfikowany system TPMS w ujednoliconej ofercie FleetVision, pomagając flotom ograniczyć zużycie paliwa, unikać [...]
7 lipca 2025
Kögel Trailer GmbH z bawarskiego Burtenbach zawiera strategiczne partnerstwo z idem telematics GmbH, jednym z czołowych dostawców telematyki dla naczep, [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!