Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że wiele państw członkowskich UE przesunęło termin uruchomienia tego systemu
Jak ostrzega Colin Robb, Dyrektor ds. Operacji i Sprzedaży w Derry Brosm ostatnie opóźnienia doprowadziły do fragmentarycznej i niespójnej implementacji w sektorze transportu drogowego, co wywołało dezorientację na rynku przewozów transgranicznych i pozostawiło wielu operatorów nieprzygotowanych na zmiany. – Wśród przewoźników widoczna jest niepewność dotycząca najlepszego podejścia do nowych regulacji, a opóźnienia tylko ją nasilają – podkreśla Colin Robb. – Aktualnie mamy sytuację, w której część krajów UE już wymaga pełnej zgodności, podczas gdy inne planują wdrożenie dopiero pod koniec 2025 roku. Jednak przyjęcie postawy wyczekiwania nie stanowi rozwiązania – przewoźnicy powinni już teraz dostosować swoje systemy IT, zmodernizować procesy spedycyjne oraz zapewnić odpowiednie szkolenia zespołów, aby skutecznie przygotować się na nadchodzące zmiany.
ICS2 to inicjatywa unijna w obszarze ceł, której celem jest wzmocnienie bezpieczeństwa granic dla towarów importowanych do UE, Szwajcarii i Norwegii. System, wdrażany etapowo od 2021 roku, kładzie nacisk na wcześniejsze i dokładniejsze przekazywanie danych, rozszerzonej analizie ryzyka oraz współudziale odpowiedzialności z klientami i partnerami. Rozwiązanie to służy zwiększeniu transparentności łańcucha dostaw, usprawnieniu czynności kontrolnych i odpraw celnych, a także umożliwia wczesną i skoordynowaną interwencję w przypadku towarów mogących stwarzać zagrożenie. – Dla przewoźników kluczowe będzie zrozumienie i wdrożenie nowych wymogów ICS2, ponieważ brak zgodności może skutkować dotkliwymi karami finansowymi, odmową wjazdu towarów czy opóźnieniami na granicach UE. Oferujemy naszym klientom specjalistyczne doradztwo i wsparcie, które ułatwiają dostosowanie procesów celnych lub integrację systemów i tym samym uniknąć zakłóceń w łańcuchu dostaw – dodaje Colin Robb.
Dodatkowo firma Derry Bros opracowała i wdrożyła innowacyjne, samoobsługowe rozwiązanie – SelfClear, które umożliwia generowanie deklaracji skróconych przywozowych (ENS) wymaganych w ramach ICS2. Firma wprowadziła również inteligentnego asystenta AI, który upraszcza komunikaty o błędach i wskazuje możliwe sposoby ich rozwiązania. Celem wprowadzonych rozwiązań jest uproszczenie wymogów celnych związanych z przewozem towarów pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską, co pozwala użytkownikom ograniczyć problemy administracyjne i zmniejszyć ryzyko niezgodności z przepisami.
7 listopada 2025
Kontrola zestawu pojazdów należących do czeskiego przewoźnika zakończona wysoką karą, za korzystanie z tachografu pierwszego typu w transporcie międzynarodowym.
23 października 2025
Przewoźnicy wykonujący transport międzynarodowy mogą odzyskać część kosztów zakupu tachografów II generacji. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło dopłaty w ramach programu KPO.
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
25 września 2025
Od 17 marca 2026 r. system monitorowania przewozu niektórych towarów (SENT) zostanie rozszerzony o przewóz artykułów odzieżowych i obuwia
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Od 1 września 2025 roku jedenaście krajów Unii Europejskiej rozpoczyna obowiązkowe stosowanie systemu ICS2 w transporcie drogowym i kolejowym. W [...]
27 sierpnia 2025
Struktura polskiego rynku transportowego w dużej mierze opiera się na pracy kierowców zza wschodniej granicy. W świetle decyzji prezydenta o [...]
21 sierpnia 2025
W transporcie międzynarodowym jedna błędna decyzja może oznaczać dla firmy stratę rzędu dziesiątek tysięcy euro. Błędy proceduralne, nieprawidłowości w przewozie [...]
6 sierpnia 2025
Obecnie nie można ubiegać się o wydanie nowej karty tylko ze względu na samą potrzebę korzystania z jej najnowszej wersji [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
29 lipca 2025
Finansowe kary to tylko początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany tachografu.
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]

29 października 2025
23 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!