Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Shell przedstawił strategię przyspieszenia transformacji firmy w dostawcę produktów i usług energetycznych o zerowej emisji netto, dzięki rozwojowi działalności ukierunkowanej na klienta.
Shell przedstawił strategię przyspieszenia transformacji firmy w dostawcę produktów i usług energetycznych o zerowej emisji netto, dzięki rozwojowi działalności ukierunkowanej na klienta.
Potwierdził również swoje przewidywania, że szczytowe wartości całkowitej emisji dwutlenku węgla dla firmy osiągnięto w 2018 roku, a produkcji ropy naftowej w roku 2019.
– Musimy zapewnić naszym klientom produkty i usługi, których chcą i potrzebują, mające jak najmniejszy wpływ na środowisko. Jednocześnie wykorzystamy nasz wysoki potencjał przy rozwoju konkurencyjnego portfolio, zgodnie z oczekiwaniami społeczeństwa stając się firmą o zerowej emisji netto – powiedział Ben van Beurden, prezes Royal Dutch Shell. – Niezależnie od tego, czy nasi klienci to kierowcy, gospodarstwa domowe czy przedsiębiorstwa, wykorzystamy globalną skalę prowadzonej przez nas działalności i zaufanie do marki, aby rozwijać się na rynkach, na których popyt na czystsze produkty i usługi jest największy, zapewniając sobie w ten sposób większą przewidywalność przepływów pieniężnych i wyższe zwroty z poczynionych inwestycji.
Od teraz Shell będzie dokonywał integracji swojej strategii, portfolio usług oraz planów dotyczących kwestii środowiskowych i społecznych w ramach celów określonych w strategii „Powering Progress”, tworzenia wartości dla akcjonariuszy, osiągnięcia zerowej emisji netto, dostarczania energii w każdym obszarze życia i promowania poszanowania dla środowiska naturalnego. Shell zamierza osiągnąć te cele w ramach trzech filarów biznesowych: wzrostu, transformacji i wydobycia.
Kompleksowe zarządzanie emisjami
Cel zerowej emisji netto ma dla Shella charakter kompleksowy: dotyczy emisji związanych bezpośrednio z działalnością Shella oraz tych wynikających z wykorzystywania wszystkich produktów energetycznych, które firma sprzedaje. Co ważne, cel obejmuje także emisje związane z ropą naftową i gazem, które są produkowane przez inne podmioty, a następnie sprzedawane przez Shella. Strategia Powering Progress wspiera najbardziej ambitny cel porozumienia paryskiego, tj. ograniczenie wzrostu temperatury do 1,5°C.
Aby osiągnąć zerową emisję netto, Shell:
Wsparcie transformacji energetycznej
Shell obsługuje dziennie ponad milion klientów komercyjnych i przemysłowych oraz 30 mln klientów detalicznych na 46 tys. stacji paliw.
W krótkim okresie strategia Shella zakłada wprowadzenie zmian do portfolio usług poprzez inwestowanie 5–6 mld dolarów rocznie w filar wzrostu, 8–9 mld dolarów w filar transformacji oraz około 8 mld dolarów w działalność wydobywczą.
Plany obejmują:
Wzrost
Plan obejmuje wzmocnienie czołowej pozycji na rynku smarów, zwiększeniu do 40 mln liczby klientów w 55 tys. punktów sprzedaży detalicznej i rozbudowie globalnej sieci ładowania pojazdów elektrycznych z ponad 60 tys. punktów do około 500 tys. do 2025 r.
W segmencie paliw niskoemisyjnych celem jest dalszy rozwój działalności w zakresie produkcji i dystrybucji biopaliw. Powiązana z Shellem spółka joint venture Raízen, produkująca paliwa z trzciny cukrowej w Brazylii, po przejęciu Biosev zwiększy zdolność produkcyjną bioetanolu do 3,75 mld litrów rocznie, czyli około 3% światowej produkcji.
Zintegrowane rozwiązania energetyczne – celem jest sprzedaż ok. 560 TWh energii elektrycznej rocznie do 2030 roku, czyli dwukrotnie więcej niż obecnie. Shell przewiduje obsługę ponad 15 mln klientów detalicznych i biznesowych na całym świecie. Celem Shella pozycja czołowego dostawcy czystych usług typu power-as-a-service.
Shell przewiduje inwestowanie około 100 mln dolarów rocznie w projekty oparte na ochronie przyrody (NBS), co pomoże klientom osiągnąć zeroemisyjność netto, dzięki możliwości równoważenia tych emisji, których nie da się uniknąć.
Shell wykorzysta wiodącą pozycję w segmencie zastosowania wodoru poprzez rozwój zintegrowanych węzłów wodorowych na potrzeby przemysłu i transportu ciężkiego, docelowo zapewniając sobie dwucyfrowy udział w globalnej sprzedaży czystego wodoru.
Transformacja
Shell wzmocni pozycję lidera w zakresie wolumenu LNG i obsługiwanych rynków poprzez uważnie dobrane inwestycje, aby do połowy dekady zwiększać moce produkcyjne o ponad 7 mln ton rocznie. Firma będzie w dalszym ciągu wspierać klientów w działaniach na rzecz osiągnięcia zerowej emisji netto, poprzez m.in. oferowanie klientom paliwa LNG.
Celem jest transformacja sieci rafinerii z 13 obecnych obiektów do 6 parków chemicznych i energetycznych, w połączeniu z ograniczeniem produkcji tradycyjnych paliw o 55% do 2030 roku. Firma będzie produkować chemikalia z przetworzonych odpadów, zwanych chemikaliami w obiegu zamkniętym, a do 2025 roku będzie przetwarzać rocznie 1 mln ton odpadów z tworzyw sztucznych.
Działalność wydobywcza
Priorytetem dla Shella będzie wartość, nie wolumen, a także uproszczenie i osiągnięcie większej odporności finansowej, przy jednoczesnym zapewnieniu niezbędnych przepływów pieniężnych w perspektywie roku 2030. Shell przewiduje stopniowe ograniczanie wydobycia ropy o około 1–2% rocznie, między innymi w ramach dezinwestycji i z przyczyn naturalnych.

10 listopada 2025
TIMOCOM, europejski dostawca cyfrowego rynku frachtowego ogłosił przedłużenie strategicznej współpracy z firmą HERE Technologies, dostawcą platformy danych i map lokalizacyjnych.
15 października 2025
Ponad dwa tysiące pługosolarek, setki magazynów soli i kilka tysięcy pracowników – tak wygląda gotowość Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i [...]
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Kamena Rally Team – polski zespół rajdowy – wystartuje historycznym DAF-em 3300 w przyszłorocznym Rajdzie Dakar Classic – najtrudniejszym rajdowym [...]
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
17 lipca 2025
Pierwsza transza obejmuje 16 ciągników siodłowych Renault Trucks T z kabiną typu Sleeper, wyposażonych w najnowsze 13-litrowe silniki DE13 Euro [...]
16 lipca 2025
Pierwsza edycja Truck Efficiency Run powered by Krone okazała się dużym sukcesem. W trakcie Truck Grand Prix 2025 na torze [...]
8 lipca 2025
Z siedzibą w największym centrum operacyjnym firmy w Sadach koło Poznania, Dmitrij Voitkevič będzie odpowiedzialny za wzmocnienie efektywności operacyjnej, podnoszenie [...]
3 lipca 2025
Adaptive Motors Poland (AMP), spółka rozwijająca polską platformę pojazdów elektrycznych i realizująca projekt budowy nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Kleszczowie, informuje [...]
16 czerwca 2025
Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, [...]
30 kwietnia 2024
Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

29 października 2025

20 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!