Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Już 17,5 tysięcy kilometrów przejechały pojazdy w ramach największego w Europie Środkowo-Wschodniej badania TCO i emisyjności samochodów elektrycznych i spalinowych. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) podsumowuje 9 tygodni testów, projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu”.
Już 17,5 tysięcy kilometrów przejechały pojazdy w ramach największego w Europie Środkowo-Wschodniej badania TCO i emisyjności samochodów elektrycznych i spalinowych. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) podsumowuje 9 tygodni testów, projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu”.
Projekt został zainicjowany 5 października 2020 r. przez PSPA oraz Łódź w ramach „Laboratorium Nowej Mobilności”. Celem badania „ELAB” jest porównanie samochodów elektrycznych i spalinowych w dwóch obszarach: ekonomicznym, poprzez analizę całkowitych kosztów posiadania (TCO) oraz środowiskowym, poprzez sprawdzenie emisyjności na etapie eksploatacji.
W projekcie biorą udział przedsiębiorstwa zajmujące się elektromobilnością. Samochody elektryczne i spalinowe dostarczyła firma Renault Polska. Dotychczas były eksploatowane w ramach bieżącej działalności Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Łódź, Veolia Energia Łódź, DHL Parcel Polska, H&M, Rhenus Logistics, IKEA, Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi oraz InPost. Infrastrukturę ładowania na potrzeby pojazdów elektrycznych dostarczyła firma EVBox oraz EV Charge, natomiast za wsparcie technologiczne oraz merytoryczne odpowiadają firmy Webfleet Soutions, Arval oraz JASZPOL.
– Wstępne dane pozyskane w projekcie ELAB możemy ocenić bardzo pozytywne. Pojazdy elektryczne w ramach realizacji zadań logistyki miejskiej przejechały już blisko 6,5 tysiąca kilometrów realizując 725 zadań, a to wszystko w trakcie cykli jazdy trwających łącznie 394 godzin. Na obecnym etapie średni koszt przejechania 100 km samochodem elektrycznym jest o niemal 70% niższy niż w przypadku aut spalinowych, a to wszystko przy redukcji emisji dwutlenku węgla na każde 100 km wynoszącej średnio 32,5%. Obecnie przed nami jeszcze 6 tygodni testów, na wyniki których czekamy z niecierpliwością – mówi Albert Kania z PSPA, koordynator projektu ELAB.
Dotychczas wszystkie pojazdy biorące udział w badaniu pokonały łączny dystans 17 471 kilometrów z czego aż 71,4% wyłącznie po drogach miejskich. Renault Polska na czas projektu użyczyło elektryczne ZOE, Kangoo Z.E. i Mastera Z.E. oraz odpowiadające im modele spalinowe. Osobowe ZOE, wyposażone w akumulator o pojemności 52 kWh, dysponuje zasięgiem nawet 395 km na jednym ładowaniu, z kolei dostawcze Kangoo Z.E. oraz Master Z.E. mają baterie o pojemności 33 kWh, co pozwala na przejechanie odpowiednio 214 oraz 117 km.
W ramach badania, wyznaczono projektową strefę czystego transportu o powierzchni 2 km kw. zlokalizowaną w ścisłym centrum Łodzi, w celu ustalenia, jak często samochody testowe naruszają jej granicę wykonując przewozy „ostatniej mili”. Z danych pozyskanych z systemu telematycznego Weblfeet Solutions wynika, że pojazdy przekroczyły ją łącznie 477 raz w czasie 9 tygodni testów, co wskazuje, że statystycznie średnio w ciągu jednego dnia pracy każdy auto przynajmniej jeden raz wjechało do projektowej strefy.
– Na bieżąco monitorujemy dane dotyczące liczby podróży, przejechanych kilometrów, zasięgi czy czas ładowania i z satysfakcją stwierdzamy, że funkcje WEBFLEET dla pojazdów elektrycznych działają bez zarzutu i są niezwykle użyteczne. Będziemy je rozwijać i wprowadzać nowe funkcje w najbliższych miesiącach – dodaje Michał Dmochowski, menadżer produktu EV w Webfleet Solutions.
Eksploatacja samochodów elektrycznych jest nieodłącznie powiązana z koniecznością ich ładowania. Firma EVBox na czas projektu dostarczyła ładowarki typu wallbox „Elvi”, z kolei EV Charge udostępnił innowacyjną ładowarkę zintegrowaną z kompozytowym słupem oświetleniowym „Combocharger”. Pojazdy w czasie trwania testów pobrały łącznie ok. 1 250 kWh energii elektrycznej, podczas gdy auta spalinowe zużyły ponad 1 035 litrów paliwa.
Pojazdy wykorzystywane w projekcie odbyły dotychczas 1584 podróży, z czego 45% to zadania wykonane przez samochody elektryczne (odpowiednio 725 zadań aut elektrycznych oraz 859 spalinowych), co przekłada się odpowiednio na ok. 395 godzin jazdy samochodami elektrycznymi oraz 514 godzin spalinowymi.
– Dostawy w gęstym ruchu miejskim oznaczają częste postoje, wielokrotne uruchamianie silnika i hamowanie. To warunki pracy, które dla silników spalinowych są dalekie od idealnych. W efekcie samochody spalają sporo paliwa, a prawdopodobieństwo usterki silnika rośnie. W tych samych okolicznościach pojazdy elektryczne spisują się doskonale. Nie produkują spalin, liczba startów i zatrzymań nie ma znaczenia, zaś podczas hamowania energia trafia z powrotem do akumulatorów. Koszt pokonania trasy jest wielokrotnie niższy w przypadku elektryków. Dlatego staramy się obalać mit o tym, że najlepsze pojazdy dostawcze to diesle i zauważamy, że nasi klienci coraz częściej rozważają realizację dostaw autami elektrycznymi – mówi Radosław Kitala z Arval Service Lease Polska.
Etap badawczy projektu „ELAB – Miasto Czystego Transportu” zakończy się oficjalnie 5 lutego 2021 roku. Następnie pozyskane dane zostaną poddane szczegółowej analizie, na podstawie której powstanie raport końcowy, podsumowujący wyniki zrealizowanych testów. Oficjalne wyniki badania zostaną zaprezentowane w II kwartale 2021 roku.
15 października 2025
Ponad dwa tysiące pługosolarek, setki magazynów soli i kilka tysięcy pracowników – tak wygląda gotowość Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i [...]
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Kamena Rally Team – polski zespół rajdowy – wystartuje historycznym DAF-em 3300 w przyszłorocznym Rajdzie Dakar Classic – najtrudniejszym rajdowym [...]
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
17 lipca 2025
Pierwsza transza obejmuje 16 ciągników siodłowych Renault Trucks T z kabiną typu Sleeper, wyposażonych w najnowsze 13-litrowe silniki DE13 Euro [...]
16 lipca 2025
Pierwsza edycja Truck Efficiency Run powered by Krone okazała się dużym sukcesem. W trakcie Truck Grand Prix 2025 na torze [...]
8 lipca 2025
Z siedzibą w największym centrum operacyjnym firmy w Sadach koło Poznania, Dmitrij Voitkevič będzie odpowiedzialny za wzmocnienie efektywności operacyjnej, podnoszenie [...]
3 lipca 2025
Adaptive Motors Poland (AMP), spółka rozwijająca polską platformę pojazdów elektrycznych i realizująca projekt budowy nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Kleszczowie, informuje [...]
16 czerwca 2025
Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, [...]
30 kwietnia 2024
Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.
29 lutego 2024
Renault - symbol francuskiej inżynierii motoryzacyjnej, który zyskuje uznanie na całym świecie, łącząc w sobie wysoki komfort jazdy, nowoczesność i [...]
23 października 2025

20 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!