Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Linde i Daimler Truck AG podpisały porozumienie w sprawie wspólnego opracowania nowej generacji urządzeń do tankowania ciekłym wodorem samochodów ciężarowych z ogniwami paliwowymi. W ramach kooperacji partnerzy chcą uczynić tankowanie wodoru prostym i praktycznym.
Linde i Daimler Truck AG podpisały porozumienie w sprawie wspólnego opracowania nowej generacji urządzeń do tankowania ciekłym wodorem samochodów ciężarowych z ogniwami paliwowymi. W ramach kooperacji partnerzy chcą uczynić tankowanie wodoru prostym i praktycznym.
Skoncentrują się na nowej metodzie tankowania ciekłego wodoru („subcooled” liquid hydrogen, „sLH2”). Nowa metoda będzie wykorzystywała ciśnienie wyższe od ciśnienia atmosferycznego oraz specjalną regulację temperatury, aby podczas tankowania uniknąć powstawania oparów skroplonego gazu (tzw. efektu boil-off) oraz przepływu gazu powrotnego (ze zbiornika pojazdu do zbiornika na stacji paliw). Co więcej, podczas tankowania nie wymaga ona złożonej komunikacji danych pomiędzy stacją paliw a samochodem ciężarowym. Ogólnie rzecz biorąc, technologia ta umożliwia uproszczenie konstrukcji stacji paliw. Zwiększenie gęstości magazynowania energii wynika z wyższego poziomu ciśnienia w porównaniu z ciśnieniem atmosferycznym. Umożliwia ona zwiększenie masy wodoru w zbiorniku.
Współpracujące ze sobą firmy planują pierwsze tankowanie prototypowej ciężarówki na pilotażowej stacji paliw w Niemczech na rok 2023. Linde i Daimler Truck AG zamierzają zapewnić wysoki poziom transparentności i otwartości w odniesieniu do istotnych elementów wspólnie opracowanej technologii, aby przyspieszyć jej szerokie stosowanie.
Nowa metoda tankowania ciekłego wodoru zostanie zastosowana w ciężarówce Mercedes-Benz GenH2 Truck, który miał premierę we wrześniu 2020 r. Daimler Truck AG preferuje wodór ciekły, ponieważ w tym stanie skupienia ten nośnik energii ma znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości niż wodór w stanie gazowym. Dzięki temu zbiorniki ciekłego wodoru w ciężarówce z ogniwami paliwowymi mogą być znacznie mniejsze, a ze względu na niższe ciśnienie także znacznie lżejsze. Pozwala to na uzyskanie większej przestrzeni ładunkowej i większej ładowności. Jednocześnie można zatankować więcej wodoru, co znacznie zwiększa zasięg pojazdu.
Obecnie Daimler Truck AG przyspiesza prace nad zbiornikami, które umożliwią wykorzystanie ciekłego wodoru w seryjnych pojazdach. W zastosowaniach stacjonarnych, na przykład w przemyśle lub na stacjach tankowania wodoru, magazynowanie kriogenicznego wodoru ciekłego w temperaturze –253 stopni Celsjusza jest już powszechną praktyką. Dotyczy to również transportu ciekłego wodoru jako ładunku.
10 listopada 2025
TIMOCOM, europejski dostawca cyfrowego rynku frachtowego ogłosił przedłużenie strategicznej współpracy z firmą HERE Technologies, dostawcą platformy danych i map lokalizacyjnych.
15 października 2025
Ponad dwa tysiące pługosolarek, setki magazynów soli i kilka tysięcy pracowników – tak wygląda gotowość Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i [...]
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Kamena Rally Team – polski zespół rajdowy – wystartuje historycznym DAF-em 3300 w przyszłorocznym Rajdzie Dakar Classic – najtrudniejszym rajdowym [...]
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
17 lipca 2025
Pierwsza transza obejmuje 16 ciągników siodłowych Renault Trucks T z kabiną typu Sleeper, wyposażonych w najnowsze 13-litrowe silniki DE13 Euro [...]
16 lipca 2025
Pierwsza edycja Truck Efficiency Run powered by Krone okazała się dużym sukcesem. W trakcie Truck Grand Prix 2025 na torze [...]
8 lipca 2025
Z siedzibą w największym centrum operacyjnym firmy w Sadach koło Poznania, Dmitrij Voitkevič będzie odpowiedzialny za wzmocnienie efektywności operacyjnej, podnoszenie [...]
3 lipca 2025
Adaptive Motors Poland (AMP), spółka rozwijająca polską platformę pojazdów elektrycznych i realizująca projekt budowy nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Kleszczowie, informuje [...]
16 czerwca 2025
Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, [...]
30 kwietnia 2024
Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.
23 października 2025

20 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!