#ad

I-Shift – to już 20 lat!

I-Shift – to już 20 lat!

Do końca 2020 r. sprzedano na całym świecie ponad milion Volvo wyposażonych w I-Shift. Chociaż mija 20 lat od wprowadzenia tej skrzyni na rynek, wciąż jest rozwijana z myślą o dalszych korzyściach.  

Do końca 2020 r. sprzedano na całym świecie ponad milion Volvo wyposażonych w I-Shift. Chociaż mija 20 lat od wprowadzenia tej skrzyni na rynek, wciąż jest rozwijana z myślą o dalszych korzyściach.  

 

 

 

Gdy w 2001 r. na rynek weszła pierwsza generacja I-Shift, Volvo Trucks  potwierdziło swoje przekonanie o tym, że skrzynie biegów wykorzystujące sprzęgło cierne są najbardziej efektywnym rozwiązaniem dla systemu automatycznej zmiany biegów. Od tego czasu na całym świecie sprzedano ponad milion samochodów ciężarowych z technologią I-Shift. Obecnie I-Shift stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji FH, FH16, FM i FMX. Jako system zautomatyzowany, I-Shift sprzyja ograniczaniu zużycia paliwa, poprawie bezpieczeństwa i własności jezdnych. Redukując hałas i drgania, przynosi ulgę układowi napędowemu i… kierowcy!

Pär Bergstrand

– Obecnie sprzedajemy I-Shift na całym świecie. W Ameryce Północnej przeszliśmy od udziałów jednocyfrowych w 2007 r. do dzisiejszych ponad 90%, jeżeli chodzi o odsetek samochodów ciężarowych Volvo wyposażonych w tę skrzynię – mówi Pär Bergstrand, menedżer w dziale ciężkich skrzyń biegów w Volvo Trucks.

Opracowana przez Volvo, skrzynia biegów I-Shift jest w pełni zestrojona z resztą samochodu ciężarowego, jako że wykorzystuje dane pochodzące zarówno z silnika, jak i innych układów pojazdu.

– Właśnie to zestrojenie wyróżnia I-Shift i czyni ją tak uniwersalną. I-Shift jest rezultatem wielu lat intensywnej pracy naszych inżynierów, uwag klientów przeprowadzających testy eksploatacyjne w fazie projektowej oraz dostępu do najnowszych zdobyczy techniki w ramach całej Grupy Volvo – wyjaśnia Pär Bergstrand.

Ta skrzynia biegów była dopasowywana do silnika i innych podzespołów pojazdu począwszy od fazy projektowej. Dzięki ciągłemu doskonaleniu na przestrzeni lat, I-Shift jest w stanie sprostać wymaganiom szerokiego spektrum zastosowań transportowych.

Przez te wszystkie lata Volvo Trucks systematycznie wprowadzało nowe inteligentne funkcje, które zostały docenione przez kierowców, jak i przewoźników. Oto niektóre z nich:

 

Dwusprzęgłowa I-Shift

W 2014 r. Volvo Trucks zaprezentowało I-Shift Dual Clutch – dwusprzęgłową skrzynię biegów do pojazdu o dużej ładowności, inspirowaną technologią samochodów wyścigowych, dająca poczucie błyskawicznej zmiany biegów bez przerw w przekazywaniu mocy.

 

I-Shift z biegami pełzającymi

Kolejny istotny krok przyniósł rok 2016, tym razem w odniesieniu do ciężkich zadań transportowych, wymagających dodatkowej siły napędowej i zdolności pokonywania wzniesień. Wprowadzona wówczas na rynek I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia ruszanie z miejsca na poziomej drodze zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton. Zastosowane przełożenia biegów pełzających pozwalają na jazdę z prędkością zaledwie 0,5 km/h, co ułatwia precyzyjne manewrowanie np. na placu budowy, przy współpracy z rozściełaczem asfaltu, czy też podczas transportu dłużycy drzewnej.

 

Funkcja I-See

I-See to odrębna funkcja, o którą można uzupełnić I-Shift, przeznaczona do analizowania topografii drogi, a następnie wykorzystywania tych informacji w celu wyboru biegu zapewniającego najbardziej ekonomiczną jazdę. Zaktualizowana w 2017 r., I-See ułatwia utrzymywanie stałej prędkości średniej poprzez analizę profilu drogi przed pojazdem, w oparciu o mapy przechowywane w chmurze danych, i wskazywanie I-Shift optymalnego momentu zmiany biegu, tak aby zaoszczędzić jak najwięcej energii, a więc także paliwa.

 

I-Shift z funkcją zmiany kierunku jazdy

Wraz z premierą rynkową nowej gamy samochodów ciężarowych Volvo Trucks o dużej ładowności, w 2020 r., pojawiła się kolejna innowacja: I-Shift z funkcją zmiany kierunku jazdy. Ta nowa funkcja pozwala na zmianę kierunku jazdy bez konieczności użycia przez kierowcę pedału hamulca. Jest szczególnie przydatna w transporcie budowlanym, leśnym i górniczym, zapewniając większą wydajność podczas powtarzalnych manewrów cofania i podjeżdżania do przodu, wykonywanych przy małej prędkości.

 

Nowe Volvo FH z technologią I-Save – jak dotąd najbardziej ekonomiczny długodystansowy pojazd ciężarowy – zużywa nawet do 10 procent mniej paliwa. To, oczywiście, nie oznacza końca wprowadzania innowacji.

– I-Shift nadal będzie doskonalona pod kątem pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, ale także odegra ważną rolę w naszej drodze ku elektromobilności. Jako zaawansowana technologia automatyzacyjna, I-Shift oferuje unikatowy potencjał w kontekście opracowywania przyszłych, w pełni autonomicznych rozwiązań transportowych Volvo – konkluduje Pär Bergstrand.

 

 

 

 

Z tej samej kategorii

30 kwietnia 2024

Ile kosztuje wynajem autokaru?

Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!