Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Popyt skurczył się w pierwszym półroczu, ale w drugim uległ ożywieniu. Po niespokojnym 2020 roku, Daimler Truck z optymizmem spogląda na 2021.

Popyt skurczył się w pierwszym półroczu, ale w drugim uległ ożywieniu. Po niespokojnym 2020 roku, Daimler Truck z optymizmem spogląda na 2021.
Dla spółki Daimler Truck AG rok 2020, związany z pandemią, zwłaszcza w pierwszych dwóch kwartałach cechował się mocnym osłabieniem ważnych rynków sprzedażowych, na których dały o sobie znać ekonomiczne skutki COVID-19.
Trudny drugi kwartał
W ujęciu całorocznym przejawiło się to osłabieniem zarówno rynku północnoamerykańskiego, jak i makroregionu EU30 o około 30%. W drugim kwartale, najmocniej dotkniętym pandemią COVID-19, kondycja rynku samochodów ciężarowych na terenie Ameryki Płn. i Europy za kwiecień i maj pogorszyła się względem roku wcześniejszego o więcej niż połowę. Odbiło się to na sprzedaży, obrocie i zysku przedsiębiorstwa. Wielkość sprzedaży osiągnięta w r. 2020 przez Daimler Trucks & Buses wyniosła ok. 378 500 szt. dostarczonych samochodów ciężarowych i autobusów, co stanowi wynik o jedną trzecią gorszy od roku poprzedzającego (521 100 sztuk). W związku z tak dotkliwym spadkiem sprzedaży obrót przedsiębiorstwa za rok 2020 spadł do ok. 35 mld euro (w roku poprzednim były to 44 mld euro). Skorygowany EBIT (Earnings Before Interests and Tax) wyniósł 678 mln euro (za rok poprzedni: 2672 mln euro). Z kolei skorygowana rentowność sprzedaży (RoS, Return on Sales) za rok 2020 wyniosła zaledwie 2,0% – w roku poprzednim osiągnęła wartość 6,0%. Wskaźnik Cash Flow przed odliczeniem podatków i odsetek (CFBIT) za całoroczny okres sprawozdawczy to 2513 mln euro (za rok poprzedni: 2654 mln euro).
Rewelacyjny czwarty
Wydatki Daimler Trucks & Buses na badania i rozwój w roku 2020 zamknęły się kwotą 1,5 mld euro (za rok poprzedni: 1,7 mld euro). Mimo iż pandemia wymusiła cięcia w budżecie rozwojowym, zaangażowano duże środki w jazdę autonomiczną, elektromobilność (tu przykładem jest eActros), a także w łączność sieciową. Pracowano także nad kolejnymi generacjami istniejących produktów, nad wydajnością zużycia paliwa, nad obniżaniem emisji zanieczyszczeń, a także nad „szytymi na miarę” produktami i technologiami dla ważnych rynków wzrostowych.
Optymizmem napawa fakt, iż w czwartym kwartale nastąpiło wyczuwalne ożywienie najważniejszych rynków i makroregionów, szczególnie na obszarze Ameryki Płn. i EU30. Czwarty kwartał 2020 zamknął się dla Daimler Trucks łączną sprzedażą wynoszącą 121 000 szt. pojazdów – podczas gdy odpowiedni wynik drugiego kwartału (który najmocniej ucierpiał na pandemii) wyniósł zaledwie ok. 61 000 szt. Jako kolejny pozytywny sygnał, zapowiadający powrót do normalności, należy ocenić również wolumen nowych zleceń, który na przestrzeni całego roku 2020 osiągnął w przypadku Daimler Trucks & Buses mniej więcej poziom z roku poprzedniego. Co więcej, w czwartym kwartale 2020 wpłynęły zlecenia na ok. 175 000 szt. pojazdów, tak że portfel zamówień z tego kwartału był jednym z najlepszych w historii przedsiębiorstwa. Mimo trudnej sytuacji, jaka panowała w roku 2020, firma Daimler Trucks, pozostając jednym z największych na świecie wytwórców pojazdów użytkowych, wyróżnia się jakością swoich produktów i usług oraz zdołała rozbudować swą pozycję lidera na niemal wszystkich rynkach strategicznych.
Ożywienie w 2021
Daimler Truck AG przewiduje, że w 2021 r. światowa gospodarka zdecydowane wyjdzie z głębokiej zeszłorocznej recesji. Efektem ożywienia koniunktury powinno być zwiększenie popytu – m.in. na najważniejszych rynkach pojazdów ciężarowych. Dlatego firma spodziewa się wyraźnego odbicia na rynku wysokotonażowych ciężarówek w Ameryce Północnej i makroregionie EU30. Jeśli chodzi o Brazylię, Daimler Trucks liczy na niewielki wzrost. Tegoroczny wolumen rynku japońskiego szacowany jest mniej więcej na poziomie roku poprzedniego. Daimler Trucks & Buses zakłada, że skorzysta na prognozowanych tendencjach rynkowych, obiecując sobie po roku obrotowym 2021 wyraźnego wzrostu sprzedaży. Prognozy przedsiębiorstwa wskazują też, że wysokość obrotu za rok 2021 wyraźnie przekroczy wartość z roku ubiegłego. Jeśli chodzi o skorygowaną rentowność sprzedaży, Daimler Trucks chce poprawić ten wskaźnik do poziomu 6-7%.
15 października 2025
Ponad dwa tysiące pługosolarek, setki magazynów soli i kilka tysięcy pracowników – tak wygląda gotowość Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i [...]
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Kamena Rally Team – polski zespół rajdowy – wystartuje historycznym DAF-em 3300 w przyszłorocznym Rajdzie Dakar Classic – najtrudniejszym rajdowym [...]
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
17 lipca 2025
Pierwsza transza obejmuje 16 ciągników siodłowych Renault Trucks T z kabiną typu Sleeper, wyposażonych w najnowsze 13-litrowe silniki DE13 Euro [...]
16 lipca 2025
Pierwsza edycja Truck Efficiency Run powered by Krone okazała się dużym sukcesem. W trakcie Truck Grand Prix 2025 na torze [...]
8 lipca 2025
Z siedzibą w największym centrum operacyjnym firmy w Sadach koło Poznania, Dmitrij Voitkevič będzie odpowiedzialny za wzmocnienie efektywności operacyjnej, podnoszenie [...]
3 lipca 2025
Adaptive Motors Poland (AMP), spółka rozwijająca polską platformę pojazdów elektrycznych i realizująca projekt budowy nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Kleszczowie, informuje [...]
16 czerwca 2025
Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, [...]
30 kwietnia 2024
Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.
29 lutego 2024
Renault - symbol francuskiej inżynierii motoryzacyjnej, który zyskuje uznanie na całym świecie, łącząc w sobie wysoki komfort jazdy, nowoczesność i [...]
23 października 2025

20 października 2025

20 października 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!