#ad

Daimler Truck w 2020 – osłabienie i skok

Daimler Truck w 2020 – osłabienie i skok

Popyt skurczył się w pierwszym półroczu, ale w drugim uległ ożywieniu. Po niespokojnym 2020 roku, Daimler Truck z optymizmem spogląda na 2021.

Popyt skurczył się w pierwszym półroczu, ale w drugim uległ ożywieniu. Po niespokojnym 2020 roku, Daimler Truck z optymizmem spogląda na 2021.

 

Dla spółki Daimler Truck AG rok 2020, związany z pandemią, zwłaszcza w pierwszych dwóch kwartałach cechował się mocnym osłabieniem ważnych rynków sprzedażowych, na których dały o sobie znać ekonomiczne skutki COVID-19.

 

Trudny drugi kwartał

W ujęciu całorocznym przejawiło się to osłabieniem zarówno rynku północnoamerykańskiego, jak i makroregionu EU30 o około 30%. W drugim kwartale, najmocniej dotkniętym pandemią COVID-19, kondycja rynku samochodów ciężarowych na terenie Ameryki Płn. i Europy za kwiecień i maj pogorszyła się względem roku wcześniejszego o więcej niż połowę. Odbiło się to na sprzedaży, obrocie i zysku przedsiębiorstwa. Wielkość sprzedaży osiągnięta w r. 2020 przez Daimler Trucks & Buses wyniosła ok. 378 500 szt. dostarczonych samochodów ciężarowych i autobusów, co stanowi wynik o jedną trzecią gorszy od roku poprzedzającego (521 100 sztuk). W związku z tak dotkliwym spadkiem sprzedaży obrót przedsiębiorstwa za rok 2020 spadł do ok. 35 mld euro (w roku poprzednim były to 44 mld euro). Skorygowany EBIT (Earnings Before Interests and Tax) wyniósł 678 mln euro (za rok poprzedni: 2672 mln euro). Z kolei skorygowana rentowność sprzedaży (RoS, Return on Sales) za rok 2020 wyniosła zaledwie 2,0% – w roku poprzednim osiągnęła wartość 6,0%. Wskaźnik Cash Flow przed odliczeniem podatków i odsetek (CFBIT) za całoroczny okres sprawozdawczy to 2513 mln euro (za rok poprzedni: 2654 mln euro).

 

Rewelacyjny czwarty

Wydatki Daimler Trucks & Buses na badania i rozwój w roku 2020 zamknęły się kwotą 1,5 mld euro (za rok poprzedni: 1,7 mld euro). Mimo iż pandemia wymusiła cięcia w budżecie rozwojowym, zaangażowano duże środki w jazdę autonomiczną, elektromobilność (tu przykładem jest eActros), a także w łączność sieciową. Pracowano także nad kolejnymi generacjami istniejących produktów, nad wydajnością zużycia paliwa, nad obniżaniem emisji zanieczyszczeń, a także nad „szytymi na miarę” produktami i technologiami dla ważnych rynków wzrostowych.

Optymizmem napawa fakt, iż w czwartym kwartale nastąpiło wyczuwalne ożywienie najważniejszych rynków i makroregionów, szczególnie na obszarze Ameryki Płn. i EU30. Czwarty kwartał 2020 zamknął się dla Daimler Trucks łączną sprzedażą wynoszącą 121 000 szt. pojazdów – podczas gdy odpowiedni wynik drugiego kwartału (który najmocniej ucierpiał na pandemii) wyniósł zaledwie ok. 61 000 szt. Jako kolejny pozytywny sygnał, zapowiadający powrót do normalności, należy ocenić również wolumen nowych zleceń, który na przestrzeni całego roku 2020 osiągnął w przypadku Daimler Trucks & Buses mniej więcej poziom z roku poprzedniego. Co więcej, w czwartym kwartale 2020 wpłynęły zlecenia na ok. 175 000 szt. pojazdów, tak że portfel zamówień z tego kwartału był jednym z najlepszych w historii przedsiębiorstwa. Mimo trudnej sytuacji, jaka panowała w roku 2020, firma Daimler Trucks, pozostając jednym z największych na świecie wytwórców pojazdów użytkowych, wyróżnia się jakością swoich produktów i usług oraz zdołała rozbudować swą pozycję lidera na niemal wszystkich rynkach strategicznych.

 

Ożywienie w 2021

Daimler Truck AG przewiduje, że w 2021 r. światowa gospodarka zdecydowane wyjdzie z głębokiej zeszłorocznej recesji. Efektem ożywienia koniunktury powinno być zwiększenie popytu – m.in. na najważniejszych rynkach pojazdów ciężarowych. Dlatego firma spodziewa się wyraźnego odbicia na rynku wysokotonażowych ciężarówek w Ameryce Północnej i makroregionie EU30. Jeśli chodzi o Brazylię, Daimler Trucks liczy na niewielki wzrost. Tegoroczny wolumen rynku japońskiego szacowany jest mniej więcej na poziomie roku poprzedniego. Daimler Trucks & Buses zakłada, że skorzysta na prognozowanych tendencjach rynkowych, obiecując sobie po roku obrotowym 2021 wyraźnego wzrostu sprzedaży. Prognozy przedsiębiorstwa wskazują też, że wysokość obrotu za rok 2021 wyraźnie przekroczy wartość z roku ubiegłego. Jeśli chodzi o skorygowaną rentowność sprzedaży, Daimler Trucks chce poprawić ten wskaźnik do poziomu 6-7%.

 

 

 

Z tej samej kategorii

30 kwietnia 2024

Ile kosztuje wynajem autokaru?

Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!