Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

W 2020 roku firma DAF Trucks umocniła swoją pozycję światowego producenta pojazdów użytkowych. Udział w segmencie pojazdów ciężkich (powyżej 16 t DMC) na rynku europejskim wzrósł do 16,3%.
W 2020 roku firma DAF Trucks umocniła swoją pozycję światowego producenta pojazdów użytkowych. Udział w segmencie pojazdów ciężkich (powyżej 16 t DMC) na rynku europejskim wzrósł do 16,3%.
Na Tajwanie i w Brazylii wprowadzono do oferty najnowszą gamę ciężarówek. DAF zapowiedział również rozpoczęcie produkcji modelu CF Electric o zerowej emisji spalin, co potwierdza czołową pozycję firmy w dziedzinie ochrony środowiska.
W 2020 roku firma DAF zarejestrowała 37 580 pojazdów ciężarowych spośród łącznej liczby 230 400 egzemplarzy sprzedanych na europejskim rynku pojazdów ciężkich. Pozwoliło to uzyskać udział w rynku na poziomie 16,3% (w 2019 r. wyniósł on 16,2%), a tym samym drugi najlepszy wynik w historii firmy. Łączna sprzedaż w segmencie średnich pojazdów ciężarowych (o masie 6–16 t) wyniosła w Europie 41 400 egzemplarzy, przy udziale DAF w tym rynku na poziomie 9,5% (9,7% w 2019 r.).
Lider w sześciu krajach
DAF utrzymał pozycję lidera na rynku pojazdów ciężkich w Holandii (31,8%), Wielkiej Brytanii (31,6%), Polsce (23,7%), na Węgrzech (27,9%) i w Bułgarii (25,4%). W 2020 roku holenderski producent ciężarówek zdominował również rynek portugalski (21,8%). DAF jest europejskim liderem rynku w segmencie ciągników siodłowych oraz najczęściej importowaną marką pojazdów ciężarowych w Niemczech i we Francji, czyli na dwóch największych rynkach w Europie. Udział w rynku w segmencie ciężkich podwozi pod zabudowę do 11,5%.
Sprzedaż poza Europą
W ubiegłym roku firma DAF sprzedała 5880 ciężarówek poza terytorium UE i wprowadziła do oferty pojazdy najnowszej generacji na Tajwanie (Euro 6), w Brazylii (Euro 5) oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce (Euro 3 i Euro 5). Na Tajwanie, gdzie DAF zajmuje czołową pozycję wśród europejskich producentów, dostarczono 10-tysięczny egzemplarz zmontowanego lokalnie pojazdu ciężarowego. DAF jest także liderem na rynku izraelskim i białoruskim.
W 2020 roku firma DAF sprzedała również ponad 2000 silników PACCAR producentom autokarów, autobusów i pojazdów specjalnych na całym świecie.
Kolejne rekordy
– W 2020 roku podpisaliśmy rekordową liczbę kontraktów serwisowych DAF MultiSupport, osiągnęliśmy rekordowy udział w rynku usług finansowych dzięki ofercie PACCAR Financial oraz sprzedaliśmy rekordową liczbę używanych pojazdów ciężarowych marki DAF nowym właścicielom — mówi Richard Zink, członek zarządu odpowiedzialny za marketing i sprzedaż. – Naszym celem jest dalsze umacnianie pozycji lidera i dlatego współpracujemy z dealerami DAF w zakresie strategicznej rozbudowy naszej sieci składającej się z ponad 1 100 profesjonalnych dealerów i punktów serwisowych. W zeszłym roku na przykład nasi niezależni dealerzy otworzyli w sumie 45 nowych punktów dealerskich w Europie, Ameryce Południowej, Azji i Afryce.
Popyt ma ruszyć
W 2020 roku firma DAF wyprodukowała ponad 37 600 pojazdów ciężarowych serii CF i XF oraz prawie 9000 egzemplarzy modelu LF.
– Popyt na pojazdy ciężarowe w Europie poprawił się w drugiej połowie roku i odzwierciedlał stan gospodarki krajów europejskich — twierdzi Harry Wolters, Prezes Zarządu DAF Trucks. – Szacuje się, że odbudowa europejskiego rynku pojazdów ciężarowych kontynuowana będzie w 2021 roku, a sprzedaż wyniesie 250 000 – 280 000 egzemplarzy. Jesteśmy gotowi na dalszy rozwój, dostarczając naszym klientom pojazdy o najwyższej jakości wykonania, bardzo niskim zużyciu paliwa i najwyższym poziomie komfortu kierowcy.
DAF w Polsce
DAF Trucks Polska zakończył rok 2020 poprawą wyników we wszystkich segmentach rynku. Po raz 16. z rzędu marka DAF stała się najchętniej kupowaną marką ciężkich ciągników siodłowych w Polsce osiągając 26,3% udziału w rynku, co oznacza wzrost o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2019. W segmencie ciężkich podwozi, pomimo większego spadku wolumenu sprzedaży 3-osiowych podwozi do transportu międzynarodowego w porównaniu do ciągników siodłowych, dzięki przyjętej strategii działania DAF Trucks w Polsce zakładającej wzrost udziału w rynku podwozi, DAF osiągnął zwyżkę udziału o 0,5 punktu procentowego do wartości 13,5%. Oznacza to dobre wyniki sprzedaży w segmencie komunalnym (+78%) oraz budowlanym (+51,5%). Sprzedaż wszystkich 2- i 4- osiowych podwozi DAF w 2020 roku była większa odpowiednio o 1,8% i 26,3% w porównaniu do roku 2019. Udział marki DAF w całym segmencie powyżej 16 t wyniósł 23,7% i wzrósł o 1,7 punktu procentowego.
Segment lekki 6-15,9t okazał się odporniejszy na skutki pandemii zmniejszając volumen rejestracji o 17,1% w porównaniu do spadku o 28,2% jaki zanotował segment ciężki. Marka DAF dostarczyła literalnie tyle samo lekkich podwozi w roku 2020 co rok wcześniej. Zaowocowało to wzrostem udziału rynkowego o 1 punkt procentowy do poziomu 5,6%. Polska sieć dealerska zajęła pierwsze miejsce wśród wszystkich krajowych organizacji dealerskich w Europie w osiąganiu celów jakościowych i miejsce 4. W realizacji celów ilościowych.
W 2021 roku DAF zamierza zwiększyć udziału w polskim rynku. Ponadto planuje rozpocząć sprzedaż elektrycznych pojazdów i zwiększyć udział w zastosowaniach specjalistycznych. Planowany jest rozwój usług finansowych i serwisowych.
15 października 2025
Ponad dwa tysiące pługosolarek, setki magazynów soli i kilka tysięcy pracowników – tak wygląda gotowość Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i [...]
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Kamena Rally Team – polski zespół rajdowy – wystartuje historycznym DAF-em 3300 w przyszłorocznym Rajdzie Dakar Classic – najtrudniejszym rajdowym [...]
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
17 lipca 2025
Pierwsza transza obejmuje 16 ciągników siodłowych Renault Trucks T z kabiną typu Sleeper, wyposażonych w najnowsze 13-litrowe silniki DE13 Euro [...]
16 lipca 2025
Pierwsza edycja Truck Efficiency Run powered by Krone okazała się dużym sukcesem. W trakcie Truck Grand Prix 2025 na torze [...]
8 lipca 2025
Z siedzibą w największym centrum operacyjnym firmy w Sadach koło Poznania, Dmitrij Voitkevič będzie odpowiedzialny za wzmocnienie efektywności operacyjnej, podnoszenie [...]
3 lipca 2025
Adaptive Motors Poland (AMP), spółka rozwijająca polską platformę pojazdów elektrycznych i realizująca projekt budowy nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Kleszczowie, informuje [...]
16 czerwca 2025
Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, [...]
30 kwietnia 2024
Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.
29 lutego 2024
Renault - symbol francuskiej inżynierii motoryzacyjnej, który zyskuje uznanie na całym świecie, łącząc w sobie wysoki komfort jazdy, nowoczesność i [...]

20 października 2025

20 października 2025

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!