Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.

Siedemdziesiąt pięć lat po utworzeniu marki Pegaso jej dziedzictwem opiekuje się Iveco, które przejęło jej producenta w 1990 roku.
Siedemdziesiąt pięć lat po utworzeniu marki Pegaso jej dziedzictwem opiekuje się Iveco, które przejęło ją w 1990 roku.
Historyczna hiszpańska marka Pegaso została powołana przez państwowy koncern Empresa Nacional de Autocamiones (ENASA) w 1947 r. Jej nazwa pochodzi od uskrzydlonego konia z greckiej mitologii, który symbolizuje moc i lekkość. Linię produkcyjną Pegaso ulokowano początkowo w dawnej fabryce Hispano Suizy w Barcelonie, skąd w 1955 r. przeniesiono ją do nowej fabryki w Madrycie, tej samej, gdzie do dziś produkowane są ciężarówki Iveco.
Dwa pierwsze ciężarowe modele, Pegaso I i Pegaso II, odziedziczyły po Hispano Suizie 66 D nowoczesną kabinę wagonową, która stała się tak popularna, że jeszcze przez wiele lat pojazdy z kabiną nad silnikiem nazywano w Hiszpanii ciężarówkami „typu Pegaso”. Od samego początku samochody ciężarowe Pegaso wyróżniały się osiągami i niskim zużyciem paliwa.
Prototyp elektrycznej ciężarówki
Jednym z przejawów pionierskiego ducha Pegaso było zaprojektowanie i wyprodukowanie pierwszej prototypowej ciężarówki z napędem elektrycznym już w 1952 r. Pegaso II po pięciogodzinnym ładowaniu mógł przejechać 75 kilometrów. Zachwalano go wspominając o imponującym przyspieszeniu, niskim zużyciu energii, cichobieżności oraz korzyściach podatkowych. Prototyp elektrycznego Pegaso II nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, ale posłużył za podstawę opracowania trolejbusów.
Marka Pegaso wywołała sensację na targach motoryzacyjnych w Barcelonie w 1989 r., prezentując koncepcyjną ciężarówkę Solo 500, wyprzedzającą epokę kilkoma, powszechnie dziś wykorzystywanymi rozwiązaniami, takimi jak GPS, kamery cofania, radar i inne systemy wspomagające kierowcę.
Historia doskonałej jakości
Pierwszą fazę budowy fabryki Pegaso w Madrycie ukończono w 1955 r. Przez cały okres działania zakład nieustannie ewoluował, a dziś jest jedną z najnowocześniejszych fabryk na świecie. Był pierwszą fabryką CNH Industrial, która uzyskała poziom Gold w programie World Class Manufacturing (WCM) w 2017 r. W 2008 r. wyprodukowano w niej milionowy pojazd. Dziś znajdują się tam linie produkcyjne oraz centrum badawczo-rozwojowe ciężkich pojazdów Iveco.
W 1957 r. Pegaso zakupiła firmę SAVA, która w swojej fabryce w Valladolid produkowała lekkie i średnie samochody użytkowe. Od 1990 r. w zakładach tych działa linia produkcyjna modelu Daily. Przez lata fabryka wypracowała sobie międzynarodową renomę, a dziś jest pionierem przemysłu 4.0 i ma certyfikat Gold w programie WCM. Produkuje Daily w wersji z kabiną i podwoziem, a także Daily Hi Matic z 8-biegową przekładnią automatyczną IVECO. W Valladolid produkowane i lakierowane są też blachy kabin dostarczane do zakładów Iveco w Madrycie.
Wyścigowe i nieśmiertelnie eleganckie
Pegaso krótko produkowała także doskonałe samochody sportowe. Niebywale eleganckie, niekiedy ekscentryczne brały udział również w najsłynniejszych wyścigach na całym świecie, m.in. w Grand Prix Monako (1952), 24 godzinny wyścigu Le Mans (1953) czy morderczym maratonie Carrera Panamericana (1954).
Hiszpańską markę łączy z Iveco również historia udziału w wyścigach ciężarówek. Pegaso startowały w Wyścigowych Mistrzostwach Europy Samochodów Ciężarowych w 1989 i 1990 r., odniosły cztery zwycięstwa z rzędu na torze Jarama oraz uczestniczyły w kilku edycjach Rajdu Dakar.
W latach 60. XX wieku ciężarówki Pegaso importowano do Polski na potrzeby państwowego wówczas przewoźnika międzynarodowego, firmy Pekaes.
15 października 2025
Ponad dwa tysiące pługosolarek, setki magazynów soli i kilka tysięcy pracowników – tak wygląda gotowość Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i [...]
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Kamena Rally Team – polski zespół rajdowy – wystartuje historycznym DAF-em 3300 w przyszłorocznym Rajdzie Dakar Classic – najtrudniejszym rajdowym [...]
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
17 lipca 2025
Pierwsza transza obejmuje 16 ciągników siodłowych Renault Trucks T z kabiną typu Sleeper, wyposażonych w najnowsze 13-litrowe silniki DE13 Euro [...]
16 lipca 2025
Pierwsza edycja Truck Efficiency Run powered by Krone okazała się dużym sukcesem. W trakcie Truck Grand Prix 2025 na torze [...]
8 lipca 2025
Z siedzibą w największym centrum operacyjnym firmy w Sadach koło Poznania, Dmitrij Voitkevič będzie odpowiedzialny za wzmocnienie efektywności operacyjnej, podnoszenie [...]
3 lipca 2025
Adaptive Motors Poland (AMP), spółka rozwijająca polską platformę pojazdów elektrycznych i realizująca projekt budowy nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Kleszczowie, informuje [...]
16 czerwca 2025
Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, [...]
30 kwietnia 2024
Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.
29 lutego 2024
Renault - symbol francuskiej inżynierii motoryzacyjnej, który zyskuje uznanie na całym świecie, łącząc w sobie wysoki komfort jazdy, nowoczesność i [...]

20 października 2025

20 października 2025

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!