Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał z linii produkcyjnej. Był to zielony Mercedes-Benz LP 608.
Produkcja w zakładzie rozpoczęła się prawie dwa lata wcześniej, w październiku 1963 roku, zatrudniając około 100 pracowników. Najpierw produkowane były kabiny samochodów ciężarowych, które następnie dostarczane były do zakładów w Gaggenau (samochody ciężarowe) lub Mannheim (samochody ciężarowe średniej i lekkiej klasy) w celu dalszego montażu. Od 1965 roku Wörth stał się centralnym punktem produkcji pojazdów użytkowych Mercedes-Benz. W centralnym zakładzie montażowym zmontowano i dostarczono kompletne pojazdy. Zakłady w Gaggenau i Kassel specjalizują się w budowie skrzyń biegów i osi do samochodów ciężarowych, Mannheim w produkcji silników i autobusów.
Daimler-Benz AG, pierwotnie zaplanowany jako „zakład produkcji podzespołów”, zmienił na początku lat 1960-tych strategię w zakresie pojazdów użytkowych. W związku z tym nastąpiła również reorganizacja produkcji: Zakład w Wörth nie miał dostarczać silników jak pierwotnie zaplanowano, lecz został wyznaczony jako zakład produkcji na dużą skalę wszystkich klas samochodów ciężarowych, w którym miała odbywać się cała produkcja i montaż końcowy. W związku z tym produkcja samochodów ciężarowych została podzielona na produkcję agregatów i montaż pojazdów.
Już na początku produkcji różne typoszeregi, od „lekkiego Wörthera” po „ciężkiego Wörthera”, poruszały się wzdłuż linii montażowej – dlatego produkcja była już wtedy uważana za niezwykle elastyczną. W ciągu ponad 60 lat od rozpoczęcia produkcji w Wörth wyprodukowano ponad 4,4 miliona samochodów ciężarowych – w tym ponad 800 000 kompletnych pojazdów, które są wysyłane na liczne rynki zagraniczne do montażu końcowego na miejscu.
Dziś w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth produkowane są modele Actros, Arocs i Atego.
W Wörth produkowane są również specjalne samochody ciężarowe Mercedes-Benz Econic, Unimog i Zetros. Produkcja seryjna akumulatorowo-elektrycznego Mercedes-Benz eActros 300/400 do transportu dystrybucyjnego rozpoczęła się w 2021 roku. W 2022 roku pojawił się drugi seryjny elektryczny samochód ciężarowy Mercedes-Benz eEconic do użytku komunalnego. Pod koniec 2024 roku Daimler Truck świętował w Wörth rozpoczęcie produkcji seryjnej samochodu ciężarowego Mercedes-Benz eActros 600 do transportu dalekobieżnego.
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
15 października 2025
Ponad dwa tysiące pługosolarek, setki magazynów soli i kilka tysięcy pracowników – tak wygląda gotowość Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
25 września 2025
Od 17 marca 2026 r. system monitorowania przewozu niektórych towarów (SENT) zostanie rozszerzony o przewóz artykułów odzieżowych i obuwia
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Od 1 września 2025 roku jedenaście krajów Unii Europejskiej rozpoczyna obowiązkowe stosowanie systemu ICS2 w transporcie drogowym i kolejowym. W [...]
1 września 2025
Kamena Rally Team – polski zespół rajdowy – wystartuje historycznym DAF-em 3300 w przyszłorocznym Rajdzie Dakar Classic – najtrudniejszym rajdowym [...]
27 sierpnia 2025
Struktura polskiego rynku transportowego w dużej mierze opiera się na pracy kierowców zza wschodniej granicy. W świetle decyzji prezydenta o [...]
21 sierpnia 2025
W transporcie międzynarodowym jedna błędna decyzja może oznaczać dla firmy stratę rzędu dziesiątek tysięcy euro. Błędy proceduralne, nieprawidłowości w przewozie [...]
6 sierpnia 2025
Obecnie nie można ubiegać się o wydanie nowej karty tylko ze względu na samą potrzebę korzystania z jej najnowszej wersji [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
29 lipca 2025
Finansowe kary to tylko początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany tachografu.
20 października 2025
20 października 2025
22 września 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!