Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Kamena Rally Team – polski zespół rajdowy – wystartuje historycznym DAF-em 3300 w przyszłorocznym Rajdzie Dakar Classic – najtrudniejszym rajdowym maratonie świata.
W dniach 3-17 stycznia 2026 załoga w składzie Tomasz Białkowski (kierowca), Dariusz Baśkiewicz (nawigator) i Adam Grodzki (pomysłodawca projektu, pełniący rolę mechanika) i ich 40-letnia, legendarna ciężarówka, zmierzą się z liczącą ponad 7 tys. km trasą po bezdrożach Arabii Saudyjskiej. Partnerem technicznym tego ambitnego projektu jest ESA Trucks Polska, autoryzowany dealer marki DAF.
Dla wielu Rajd Dakar to szczyt motorsportowych ambicji i wielkie marzenie. Dla Kamena Rally Team, ekipy z wieloma sukcesami w rajdach terenowych, to nie tylko kolejny krok w pogoni za przygodą życia, ale przede wszystkim niesamowite sportowe, logistyczne i wytrzymałościowe wyzwanie. – Jesteśmy podekscytowani. Czekaliśmy na ten moment bardzo długo. Start w Dakarze to bardzo złożony projekt, ale dzięki grupie sponsorów i przyjaciół, którzy się w to zaangażowali, możemy teraz się tego podjąć – mówi Tomasz Białkowski, kierowca zespołu.
W poprzednich sezonach załoga Kamena Rally Team – Tomasz Białkowski i Dariusz Baśkiewicz – z sukcesami startowała konstrukcjami typu UTV (Utility Terrain Vehicle) – lekkimi i szybkimi pojazdami terenowymi. Białkowski i Baśkiewicz mają na swoim koncie zarówno tytuły mistrzów Polski, Czech czy Węgier, jak i zwycięstwa w rundach Pucharu Świata FIA – najbardziej prestiżowej serii w tej dyscyplinie.
W tym roku Kamena Rally Team przesiada się do rajdówki najcięższego kalibru – legendarnego DAF-a 3300. Pojadą nim w Rajdzie Dakar Classic – edycji zawodów dla załóg w pojazdach historycznych – z lat 1980-2005. – Pomysł startu w Arabii Saudyjskiej zrodził się… w Arabii Saudyjskiej. Podczas ostatniej edycji spotkaliśmy tam Adama Grodzkiego, mechanika i kolekcjonera historycznych ciężarówek. Jako pasjonaci szybko złapaliśmy wspólny język. Adam rzucił pomysł startu w Rajdzie Dakar Classic, więc nam zaświeciły się oczy i od rozmów przeszliśmy do działania – opowiada Dariusz Baśkiewicz, pilot zespołu.
Samochód, którym pojedzie polski tercet to symbol odwagi i inżynieryjnej fantazji. Jego historia jest nierozerwalnie związana z Janem de Rooyem, inicjatorem obecności marki DAF w Rajdzie Paryż-Dakar. Jako nastolatek de Rooy rywalizował w zawodach motocrossowych, a pod koniec lat 60. rozpoczął starty w rallycrossie, czyli widowiskowych wyścigach samochodowych organizowanych na torach o mieszanej – szutrowo-asfaltowej nawierzchni. Na bezdrożach Afryki zadebiutował w 1982 roku, docierając do mety już w pierwszym starcie. Od początku swojej przygody z Rajdem Paryż-Dakar de Rooy korzystał z ciężarówek marki DAF. Na początku był to niemal seryjny model, nieznacznie zmodyfikowany na potrzeby pustynnego maratonu.
W kolejnych latach, już ze wsparciem fabryki, zespół Holendra przygotowywał coraz bardziej zaawansowane i konkurencyjne konstrukcje. Od 1984 roku eksperymentowano z pojazdami napędzanymi dwoma silnikami. Pierwszą był dwugłowy potwór, nazwany tak, ponieważ miał dwie… kabiny. W 1985 roku w trasę do Dakaru holenderska ekipa ruszyła DAF-em, o charakterystycznej konstrukcji – już z jedną kabiną i ściętym tyłem, dzięki czemu zyskał on przydomek „byk”. Rajdówka z kabiną modelu F3300 miała dwie jednostki napędowe o mocy 420 KM każda. Jeden silnik napędza oś przednią, a drugi tylną, co zapewnia niezrównane możliwości w trudnym terenie. Łączna moc pozwalała na rozwinięcie na pustyni nawet 200 km/h!
Kolejny rozdział historii rajdowego DAF 3300 napiszą już Polacy. Załoga Kamena Rally Team pojedzie dokładnie tym egzemplarzem, którym czterdzieści lat temu Jan de Rooy, Thierry de Saulieu i Martinus Ketelaars zajęli drugie miejsce w rajdzie Paryż-Dakar.
Samochód w 2023 roku został pieczołowicie odrestaurowany przez specjalistów zespołu de Rooy, który wygrywał już Rajd Dakar w kategorii ciężarówek. W 2024 roku ten „byk” podołał morderczej próbie dla maszyny i dowiózł holenderską załogę (Janus Van Kasteren Sr., Toine Verkooije, Herman Keijsers) do mety w Janbu. – Jak wdrapałem się na fotel, usiadłem i zobaczyłem tę wysokość i zupełnie inną perspektywę, to wrażenie było niesamowite. A kiedy go odpaliliśmy i zaczęliśmy się nim poruszać, odczucia były po prostu kosmiczne – opowiada Dariusz Baśkiewicz. – Podchodzimy do tego samochodu z ogromnym szacunkiem. To dla nas zupełnie nowa materia, więc startujemy z pokorą, ale i bardzo pozytywnym nastawieniem i dziecięcą wręcz ekscytacją. To jedna z tych przygód życia, krok milowy w naszej karierze – dodaje pilot.
W przygotowaniu tak unikatowego pojazdu do ekstremalnych wyzwań zespół Kamena Rally Team wsparli specjaliści z ESA Trucks Polska – sieci autoryzowanych serwisów DAF, która jest partnerem technicznym tego niezwykle ambitnego przedsięwzięcia. W Arabii Saudyjskiej Polaków i DAF-a 3300 czeka trasa o długości ponad 7 tysięcy kilometrów, z czego aż 4,5 tys. km to łączny dystans odcinków specjalnych, czyli sekcji, które rajdowa załoga ma pokonać tak szybko jak to możliwe, zaliczając przy tym wymagane punkty nawigacyjne.
Zanim ciężarówka zmierzy się z saudyjskimi bezdrożami, przejdzie kluczowy test w najbardziej wymagającym i najważniejszym rajdzie terenowym w Polsce, czyli Columna Medica Baja Poland 2025 (29-31 sierpnia). W polskiej rundzie Pucharu Europy tercet Kamena Rally Team pełnić będzie rolę tzw. „zerówki” – załogi, która pokonuje trasę bezpośrednio przed zawodnikami i sprawdza ją przed rozpoczęciem rywalizacji.
Choć Białkowski, Baśkiewicz i Grodzki nie będą się ścigać, to wymagająca trasa, w tym próba sportowa na poligonie wojskowym w okolicach Drawska Pomorskiego, będą dla nich bezcennym sprawdzianem przed przyszłorocznym Dakarem. W piątek 29 sierpnia legendarnego rajdowego DAF-a 3300 będzie można zobaczyć w parku serwisowym rajdu zlokalizowanym na terenie strzelnicy wojskowej, przy ulicy Szafera w Szczecinie, na trasie odcinka testowego przed Columna Medica Baja Poland 2025 wytyczonej na północy zachód od Szczecina oraz podczas prologu – pierwszego odcinka specjalnego rajdu, który rusza tuż obok parku serwisowego. W sobotę, 30 sierpnia Kamena Rally Team dwukrotnie pokona ponad 140-kilometrową próbę na Poligonie Drawskim, a w niedzielę (31 sierpnia) – dwa krótsze oesy (30,75 km) na północy zachód od Szczecina. – Czujemy dużą ekscytację, bo to dla nas ogromne wyzwanie. Pojazd dużo większy, cięższy, z zupełnie innymi parametrami. Kochamy trudne zadania, wspólną pracę i wiemy, że czas przygotowań będzie bardzo wymagający. Nasze bogate rajdowe doświadczenie na pewno będzie bardzo pomocne – podsumowuje Dariusz Baśkiewicz.
Dakarowy DAF 3300 w liczbach:
Rajd Dakar Classic 2026 w liczbach
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
18 lipca 2025
Globalny producent opon dla sektora komercyjnego, rolniczego i OTR, ogłasza trzy nowe nominacje, które wzmocnią najwyższe kierownictwo firmy.
17 lipca 2025
Pierwsza transza obejmuje 16 ciągników siodłowych Renault Trucks T z kabiną typu Sleeper, wyposażonych w najnowsze 13-litrowe silniki DE13 Euro [...]
16 lipca 2025
Pierwsza edycja Truck Efficiency Run powered by Krone okazała się dużym sukcesem. W trakcie Truck Grand Prix 2025 na torze [...]
8 lipca 2025
Z siedzibą w największym centrum operacyjnym firmy w Sadach koło Poznania, Dmitrij Voitkevič będzie odpowiedzialny za wzmocnienie efektywności operacyjnej, podnoszenie [...]
3 lipca 2025
Adaptive Motors Poland (AMP), spółka rozwijająca polską platformę pojazdów elektrycznych i realizująca projekt budowy nowoczesnego zakładu produkcyjnego w Kleszczowie, informuje [...]
16 czerwca 2025
Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, [...]
30 kwietnia 2024
Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.
29 lutego 2024
Renault - symbol francuskiej inżynierii motoryzacyjnej, który zyskuje uznanie na całym świecie, łącząc w sobie wysoki komfort jazdy, nowoczesność i [...]
20 lutego 2024
Z uwagi na zapowiadany na 27 lutego protest rolników i przewidywany tzw. "Gwiaździsty marsz na Warszawę", który może wywołać całkowity [...]
4 maja 2023
Ruszyły zapisy na pierwsze szkolenie VIII edycji akcji Profesjonalni Kierowcy. Ułatwia ona wejście na rynek pracy w branży TSL, poprzez [...]
20 kwietnia 2023
DKV Mobility poszerzyła sieć akceptacji DKV Card o ponad 100 stacji OMV na Słowacji i 60 stacji Shell we Włoszech. [...]
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!