#ad

2021 – rok jubileuszy w Daimler Trucks

2021 – rok jubileuszy w Daimler Trucks

Rok 2021 jest dla Daimler Trucks rokiem szczególnym, związanym z potrójnym jubileuszem. W 1896 r. Gottlieb Daimler zaprezentował pierwszy samochód ciężarowy. W 1946 r. przez bezdroża przedzierał się pierwszy prototypowy Unimog. Wreszcie w 1996 r. pojawił się Mercedes-Benz Actros.

Rok 2021 jest dla Daimler Trucks rokiem szczególnym, związanym z potrójnym jubileuszem. W 1896 r. Gottlieb Daimler zaprezentował pierwszy samochód ciężarowy. W 1946 r. przez bezdroża przedzierał się pierwszy prototypowy Unimog. Wreszcie w 1996 r. pojawił się Mercedes-Benz Actros.

 

1896 – pierwsza ciężarówka

Gdy w 1896 r. Gottlieb Daimler prezentował swoją pierwszą ciężarówkę, na drewnianych kołach, świat na ten pojazd nie czekał. W Niemczech nikt go nie chciał kupić, klient znalazł się dopiero w Anglii, gdzie obowiązywał wtedy niesławny „Red Flag Act”. A jednak Phoenix, bo tak nazwano ten wehikuł z umieszczonym z tyłu dwucylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 1,06 l i mocy 4 KM, był iskrą inicjującą bezprecedensową historię sukcesu w transporcie towarowym.

Ściśle rzecz biorąc, był to powóz z silnikiem zamiast konia. Podwozie wyposażono w poprzeczne resory piórowe z przodu i sprężyny śrubowe z tyłu, niezbędne nie tylko z powodu złego stanu dróg, ale również wrażliwości silnika na wstrząsy.

Ciekawym rozwiązaniem była ostatnia część układu przeniesienia napędu: pas przenosił moment obrotowy na wał zamontowany pod kątem prostym do osi wzdłużnej pojazdu, a na obu końcach wału umieszczono małe koła zębate. Przenosiły napęd na zębatą obręcz, trwale połączoną z kołem. Tak powstał pierwowzór osi na zwolnicach znanej z ciężarówek Mercedes-Benz NG (niem. „Neue Generation”, nowa generacja) i SK („Schwere Klasse”, klasa ciężka) oraz obecnych pojazdów budowlanych.

 

1946 – prototyp Unimoga

W 1946 r. swoją pierwszą jazdę próbną odbył „Prototyp 1” Unimoga. Za kierownicą siedział sam główny konstruktor Heinrich Rößler, który przetestował prototyp na leśnych drogach w pobliżu Schwäbisch Gmünd, jeszcze bez kabiny, ale za to z pełnym ładunkiem drewna. Rozwój Unimoga był związany z trudną sytuacją zaopatrzeniową w powojennych Niemczech. Sytuacja żywnościowa w latach 1945–1946 była katastrofalna. Te warunki sprawiły, że Albert Friedrich, wieloletni szef działu rozwoju silników lotniczych w Daimler-Benz AG, wpadł na pomysł stworzenia pojazdu mechanicznego, który mógłby zwiększyć wydajność produkcji rolnej.

Po zakończeniu wojny Friedrich odświeżył kontakty z producentem konstrukcji metalowych Erhard & Söhne ze Schwäbisch Gmünd, dostawcą firmy Daimler-Benz, i jeszcze w grudniu 1945 r. jej dział rolniczy rozpoczął prace. Kierownictwo nad nimi Friedrich przekazał swojemu byłemu pracownikowi, konstruktorowi Heinrichowi Rößlerowi, który przystąpił do dzieła 2 stycznia 1946 r. W ciągu zaledwie kilku tygodni opracowano projekt. W marcu 1946 Hans Zabel z firmy Gaggenau, od początku uczestniczący w tym projekcie, wymyślił nazwę „Unimog” (niem. Universal-Motor-Gerät, uniwersalna maszyna motorowa), a już w październiku 1946 r. pojazd odbył jazdę próbną.

 

1996 – Mercedes-Benz Actros

Pod koniec września 1996 r. na targach pojazdów użytkowych IAA Mercedes-Benz zaprezentował nową wysokotonażową ciężarówkę, która miała zrewolucjonizować branżę. Był nią Actros, pierwszy samochód ciężarowy wyposażony w hamulce tarczowe przy wszystkich kołach i w elektroniczny układ hamulcowy EBS. Oba te rozwiązania uczyniły Actrosa najbezpieczniejszym pojazdem w swojej klasie. Innowacyjna technika, np. systemy Telligent, przyczyniła się również do znacznego zwiększenia jego ekonomiczności. Ponad dwukrotnie wydłużono okres między przeglądami, zużycie paliwa obniżono o 3-7% procent w zależności od rodzaju eksploatacji, a ładowność wzrosła nawet o 400 kg w stosunku do poprzednika. Znacznie zwiększyło się bezpieczeństwo i komfort. Nowy układ hamulcowy umożliwił skrócenie drogi hamowania Actrosa z prędkości 85 km/h o całą długość zestawu!

Nowo skonstruowane, oszczędniejsze silniki widlaste, a także usprawnienia w montażu pojazdów, gdzie zużycie energii zmniejszyło się niemal o 50% czyniły Actrosa pod każdym względem ekologicznym. Nowe kabiny oferowały nawet o 47% więcej przestrzeni wewnątrz. W trosce o bezpieczeństwo użytkowników, przeszły szereg testów zderzeniowych, zarówno symulowanych, jak i rzeczywistych. Jedną z nowości były poduszki powietrzne i fotele ze zintegrowanymi napinaczami pasów bezpieczeństwa.

Każdy kolejny nowo prezentowany Actros był wyróżniany tytułem „Truck of the year”, a dziś Actros w dalszym ciągu jest pionierem w dziedzinie bezpieczeństwa.

 

 

 

 

Z tej samej kategorii

30 kwietnia 2024

Ile kosztuje wynajem autokaru?

Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!