Bądź na bieżąco – informator branżowy
Zapisz się na newsletter TRUCK Biznes i otrzymuj najnowsze informacje z branży oraz premierowe, bezpłatne e-wydania czasopisma TRUCK Biznes.
Struktura polskiego rynku transportowego w dużej mierze opiera się na pracy kierowców zza wschodniej granicy. W świetle decyzji prezydenta o wecie do ustawy dot. pomocy obywatelom Ukrainy istnieje ryzyko jeszcze większego deficytu kierowców.
Dane GITD pokazują, że w 2022 r. w obrocie prawnym było ponad 127 tys. świadectw kierowcy wydanych obywatelom Ukrainy. W 2023 r. liczba ta spadła do ok. 89 tys., z czego faktycznie aktywnie używanych było mniej niż 50 tys. Oznacza to redukcję o 30–40% w ciągu zaledwie dwóch lat, co istotnie ograniczyło zasób dostępnych kadr w sektorze. W świetle decyzji prezydenta o wecie do ustawy dot. pomocy obywatelom Ukrainy obecnie istnieje ryzyko jeszcze większego spadku z powodu nadchodzących zmian.
Potwierdzają to dane zbierane w ramach Miesięcznego Indeksu Koniunktury (PIE). Także sierpniowy odczyt wskazuje, że problem niedoboru pracowników pozostaje jednym z głównych czynników ograniczających działalność firm (który wskazało aż 60 proc. badanych z branży TSL, co obok w TSL dodatkowo narastają presji kosztowej i finansowej stanowi jedną z głównych biarier działalności (77 proc. firm z sektora wskazuje na koszty pracy, 64 proc. na niepewność gospodarczą, 62 proc. na zatory płatnicze). Istnieją rozwiązania na rynku np. faktoring, które mogą pomóc w problemie finansowania i długich terminów płatności faktur, ale brak wykwalifikowanych kierowców wymaga podejścia systemowego.
Wygaśnięcie uproszczonych procedur zatrudniania obywateli Ukrainy oznacza powrót do większych obciążeń administracyjnych i ryzyka dalszego pogłębienia luki kadrowej. W konsekwencji sektor transportu drogowego staje dziś przed podwójnym wyzwaniem: z jednej strony presją kosztową i niepewnością makroekonomiczną, z drugiej – deficytem wykwalifikowanych pracowników. Z punktu widzenia stabilności całej branży kluczowe staje się stworzenie przewidywalnych ram prawnych w obszarze zatrudniania cudzoziemców oraz zapewnienie firmom narzędzi finansowych, które ograniczą ryzyko zatorów płatniczych i wesprą płynność operacyjną.
Marcin Wawrzkiewicz,
Country Manager Malcom Finance w Polsce
16 października 2025
14 października 2025 r. w Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Infrastruktury sprawie zasad udzielania pomocy de minimis na refinansowanie [...]
29 września 2025
Przewoźnicy drogowi nie powinni bagatelizować nadchodzących zmian związanych z wdrożeniem fazy 3 systemu Import Control System 2 (ICS2) pomimo, że [...]
25 września 2025
Od 17 marca 2026 r. system monitorowania przewozu niektórych towarów (SENT) zostanie rozszerzony o przewóz artykułów odzieżowych i obuwia
10 września 2025
Inspektorzy transportu drogowego z Polski, Niemiec i Czech uczestniczą w trójstronnej wymianie, która odbywa się w Warszawie w ramach współpracy [...]
1 września 2025
Od 1 września 2025 roku jedenaście krajów Unii Europejskiej rozpoczyna obowiązkowe stosowanie systemu ICS2 w transporcie drogowym i kolejowym. W [...]
21 sierpnia 2025
W transporcie międzynarodowym jedna błędna decyzja może oznaczać dla firmy stratę rzędu dziesiątek tysięcy euro. Błędy proceduralne, nieprawidłowości w przewozie [...]
6 sierpnia 2025
Obecnie nie można ubiegać się o wydanie nowej karty tylko ze względu na samą potrzebę korzystania z jej najnowszej wersji [...]
6 sierpnia 2025
Projekt rozporządzenia przewiduje, że w ramach pomocy de minimis przedsiębiorca otrzyma zwrot części lub całości wydatków poniesionych na wyposażenie pojazdu [...]
29 lipca 2025
Finansowe kary to tylko początek problemów, które mogą spotkać przewoźników ignorujących obowiązek wymiany tachografu.
25 lipca 2025
Dokładnie 60 lat temu, w lipcu 1965 roku, pracownicy zakładu Mercedes-Benz w Wörth zmontowali pierwszy kompletny samochód ciężarowy, który zjechał [...]
25 lipca 2025
Nawet co czwarty przewoźnik międzynarodowy nie wymienił tachografu na wymagany model G2V2. Tymczasem na wymianę został już tylko miesiąc.
9 lipca 2025
Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności [...]
20 października 2025
22 września 2025
Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!