#ad

Weto prezydenta stawia przed przewoźnikami kolejne wyzwania

Weto prezydenta stawia przed przewoźnikami kolejne wyzwania

Struktura polskiego rynku transportowego w dużej mierze opiera się na pracy kierowców zza wschodniej granicy. W świetle decyzji prezydenta o wecie do ustawy dot. pomocy obywatelom Ukrainy istnieje ryzyko jeszcze większego deficytu kierowców.

Dane GITD pokazują, że w 2022 r. w obrocie prawnym było ponad 127 tys. świadectw kierowcy wydanych obywatelom Ukrainy. W 2023 r. liczba ta spadła do ok. 89 tys., z czego faktycznie aktywnie używanych było mniej niż 50 tys. Oznacza to redukcję o 30–40% w ciągu zaledwie dwóch lat, co istotnie ograniczyło zasób dostępnych kadr w sektorze. W świetle decyzji prezydenta o wecie do ustawy dot. pomocy obywatelom Ukrainy obecnie istnieje ryzyko jeszcze większego spadku z powodu nadchodzących zmian.

Potwierdzają to dane zbierane w ramach Miesięcznego Indeksu Koniunktury (PIE). Także sierpniowy odczyt wskazuje, że problem niedoboru pracowników pozostaje jednym z głównych czynników ograniczających działalność firm (który wskazało aż 60 proc. badanych z branży TSL, co obok w TSL dodatkowo narastają presji kosztowej i finansowej stanowi jedną z głównych biarier działalności (77 proc. firm z sektora wskazuje na koszty pracy, 64 proc. na niepewność gospodarczą, 62 proc. na zatory płatnicze). Istnieją rozwiązania na rynku np. faktoring, które mogą pomóc w problemie finansowania i długich terminów płatności faktur, ale brak wykwalifikowanych kierowców wymaga podejścia systemowego.

Wygaśnięcie uproszczonych procedur zatrudniania obywateli Ukrainy oznacza powrót do większych obciążeń administracyjnych i ryzyka dalszego pogłębienia luki kadrowej. W konsekwencji sektor transportu drogowego staje dziś przed podwójnym wyzwaniem: z jednej strony presją kosztową i niepewnością makroekonomiczną, z drugiej – deficytem wykwalifikowanych pracowników. Z punktu widzenia stabilności całej branży kluczowe staje się stworzenie przewidywalnych ram prawnych w obszarze zatrudniania cudzoziemców oraz zapewnienie firmom narzędzi finansowych, które ograniczą ryzyko zatorów płatniczych i wesprą płynność operacyjną.

Marcin Wawrzkiewicz,
Country Manager Malcom Finance w Polsce

Z tej samej kategorii

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!