#ad

Kluczowe zmiany w specyfikacji ACEA

Kluczowe zmiany w specyfikacji ACEA

Pierwsze specyfikacje ACEA zostały wydane 25 lat temu, zastępując specyfikacje CCMC (dawna nazwa europejskiej organizacji do spraw klasyfikacji jakościowych olejów silnikowych). Od tego czasu nastąpiło 10 aktualizacji, a ostatniej dokonano w grudniu 2016 roku. Na 2021 zapowiadane są kolejne.

W świecie przemysłu motoryzacyjnego organem odpowiedzialnym za określanie i aktualizację norm dotyczących testów laboratoryjnych oraz silnikowych dla olejów jest ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów). Organizacja, istniejąca od 1996 roku reprezentuje obecnie 16 najważniejszych producentów samochodów osobowych, ciężarówek i autobusów w Europie. W ACEA określają podstawowe specyfikacje jakościowe dla producentów olejów. Ich normy to pewność, że produkowane oleje są zgodne z najnowszymi osiągnięciami europejskiej technologii silników oraz zapewnienie prawidłowej skuteczności działania. Chociaż rola ACEA jest bardzo zróżnicowana i obejmuje różne obszary przemysłu, w tym handel międzynarodowy, transfer wiedzy, opracowywanie norm, analizę rynku i strategię, w przemyśle naftowym jest najlepiej znaną specyfikacją jakościową. Pierwsze specyfikacje ACEA zostały wydane 25 lat temu, zastępując specyfikacje CCMC (dawna nazwa europejskiej organizacji do spraw klasyfikacji jakościowych olejów silnikowych). Od tego czasu nastąpiło 10 aktualizacji, a ostatniej dokonano w grudniu 2016 roku. Oprócz realizacji potrzeb producentów pojazdów ACEA współpracuje również z dwoma innymi grupami branżowymi przy opracowywaniu specyfikacji i sprawdzaniu wymagań dotyczących smarowania. Tę grupę tworzy ATIEL, który skupia producentów środków smarowych oraz ATC, który stanowi komitet techniczny reprezentujący branżę dodatków.

Aktualnie w segmencie Heavy Duty (samochody ciężarowe) obowiązują cztery specyfikacje ACEA: E4, E6, E7, E9. Od wielu miesięcy branża producentów dodatków uszlachetniających i producentów środków smarowych z niecierpliwością oczekuje na kolejną, wielokrotnie zapowiadaną, ale z różnych przyczyn ciągle odkładaną, już 11 aktualizację specyfikacji jakościowych ACEA. Choć nie ma pewności, czy nowe wydanie normy będzie miało swoją premierę w tym roku, to znane są już pierwsze parametry, które mają zostać w niej ujęte. Planowane zmiany będą wprowadzone w okresie istotnych przemian w przemyśle, związanych z aspektami środowiskowymi uwzględniających obniżoną emisję szkodliwych substancji, zwiększoną wydajność, zaawansowany rozwój technologiczny silników oraz ich podzespołów, a także mające coraz większy swój udział paliw alternatywnych.

 

Zapowiadane kluczowe zmiany ACEA 2021 to:

  • Wprowadzenie nowej klasy ACEA E8, która zastąpi E6 i będzie to ulepszona o dodatkowe testy obecna klasa ACEA E6,
  • Wprowadzenie nowej klasy ACEA E11, która zastąpi ACEA E9 i będzie to ulepszona o dodatkowe testy obecna klasa E9,
  • Wprowadzenie nowej klasy ACEA F8 i ACEA F11.

Specyfikacje ACEA E4 i ACEA E7 pozostaną bez zmian i będą nadal przeznaczone do obsługi starszych silników. Z kolei głównym celem aktualizacji specyfikacji ACEA E8 i ACEA E11 będzie ulepszona wydajność utleniania i czystość tłoków poprzez włączenie do programu badań na zgodność z normami dodatkowych testów silnikowych. Oprócz sekwencji E ACEA Heavy Duty Diesel zostaną wprowadzone dwie nowe sekwencje F: ACEA F8 i ACEA F11. Data premiery nowych sekwencji F nie jest jeszcze znana. Prawdopodobnie nastąpi to nie wcześniej niż pod koniec 2021 roku. W porównaniu z ACEA E6 i ACEA E9, specyfikacje ACEA F8 i ACEA F11 będą wymagały olejów spełniających poziom lepkości High Temp High Shear (HTHS) od 2,9 do 3,2 mPa.s. Zapewni to oszczędność paliwa i redukcję emisji gazów cieplarnianych, jednocześnie zapewniając ochronę silnika i bezkonkurencyjną trwałość.

Eksperci z firmy ORLEN OIL na bieżąco śledzą wszystkie najważniejsze trendy mające wpływ na rozwój i produkcję środków smarowych, zwłaszcza w segmencie Heavy Duty. Dzięki temu oferta spółki należącej do Grupy Kapitałowej ORLEN obejmuje szeroką gamę wysokojakościowych olejów marki PLATINUM ULTOR przeznaczonych do pracy silnika w każdych warunkach. W portfolio firmy odnajdziemy oleje o zróżnicowanym poziomie jakości, począwszy od produktów mineralnych API: CG-4/CF-4 przeznaczonych do starszych typów silników, poprzez klasy API: CI-4, ACEA E7 – PLATINUM ULTOR Plus 15W-40, API: CJ-4, ACEA E9 – PLATINUM ULTOR Futuro 15W-40, aż po oleje półsyntetyczne i syntetyczne spełniające najwyższą klasę API CK-4 – PLATINUM ULTOR Complete 10W-40, PLATINUM ULTOR Optimo 10W-30, w tym także nisko-lepkie oleje syntetyczne takie jak PLATINUM ULTOR Perfect 5W-30. Oleje tego typu są rekomendowane do silników spełniających rygorystyczne normy emisji spalin Euro V i VI, dla których producent zaleca stosowanie olejów klas ACEA E6, E9. Ponadto linia olejów PLATINUM ULTOR posiada liczne aprobaty czołowych producentów silników takich jak Volvo, Cummins, MAN, Scania, Mercedes-Benz oraz MTU. Więcej informacji o produktach ORLEN OIL dostępnych jest na stronie internetowej: www.orlenoil.pl.

 

Katarzyna Starzec

Kierownik Produktu w Dziale Badań i Rozwoju

ORLEN OIL Sp. z o.o.

Z tej samej kategorii

30 kwietnia 2024

Ile kosztuje wynajem autokaru?

Wynajem autokaru to praktyczne rozwiązanie dla grupowych podróży, imprez firmowych, wycieczek szkolnych i innych wydarzeń wymagających transportu większej liczby osób.

Zaufali nam

Masz pytania? Skontaktuj się!

Masz pytania dotyczące branży? Nurtuje Cię jakiś temat? Masz ciekawego newsa, lub pomysł na artykuł? Chciałbyś pojawić się na łamach TRUCK Biznes? Napisz do nas a my skontaktujemy się z Tobą!